El Bill of Lading (B/L): Tipus, Contingut i Circuits Documentals en el Transport Marítim

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,42 KB

El Bill of Lading (B/L)

Característiques

El Bill of Lading (B/L) és un document emès per l'agent consignatari que té tres funcions principals:

  • Contracte de transport: Formalitza l'acord entre el carregador i el transportista per al transport de mercaderies.
  • Títol de crèdit: Representa la propietat de la mercaderia i permet la seva negociació.
  • Acusament de rebuda: Certifica que el transportista ha rebut les mercaderies en bon estat (o amb les observacions pertinents).

Tipus de B/L

1. En funció de la negociabilitat:

  • Nominatiu: El destinatari és una persona física o jurídica específica i no es pot endossar.
  • A la ordre: És negociable i es pot endossar. El nom del consignatari va precedit de l'expressió "a la ordre de".
  • Al portador: El consignatari es considera com a tal el tenidor. No es poden utilitzar amb crèdits documentaris.
  • Express B/L: És un B/L nominatiu que no s'exigeix per retirar la mercaderia. S'utilitza amb importadors de confiança per agilitzar el despatx de duanes.

2. En funció de les observacions del capità:

  • Coneixements nets: Declaren que s'han rebut les mercaderies en bon estat, mitjançant la clàusula "CLEAN ON BOARD". Els crèdits documentaris exigeixen sempre B/L nets.
  • Coneixements bruts: Contenen observacions referides a un deteriorament de les mercaderies.

3. En funció de la forma de tramesa:

  • Directes: El transport es realitza en un sol vaixell.
  • Transbordaments: La càrrega es transborda d'un vaixell a un altre. Amb els contenidors, aquests transbordaments estan autoritzats de forma general.
  • Corri2: Intervenen diferents navilieres o transportistes. La primera naviliera fa un B/L fins al port de destinació, en qualitat de transportista per la part del trajecte que cobreix i en qualitat d'agent del transportista per la resta del trajecte.

4. En funció de l'embarcament:

  • Embarcat: S'estén a la recepció de la mercaderia a bord del vaixell.
  • Rebuts per embarcament: Coneixement provisional on consta que la mercaderia ha estat rebuda pel seu posterior embarcament i prova que existeix un contracte de transport.

5. En funció del contingut del document:

  • Complets: Contenen el clausulat complet del contracte.
  • Abreviats: Extracte del contracte i indicació que seran aplicables les condicions del B/L.

6. En funció del trajecte:

  • B/L port a port: Només inclouen el trajecte marítim, també anomenats B/Ls marítims.
  • B/L multimodal: Inclouen transports interiors.

7. En funció de qui l'emet i la part de la càrrega:

  • Master B/L: Emès per la naviliera principal.
  • House B/L: Emès per un transitari en agrupatges.

Altres Contractes

  • Sea Waybill: És una prova de contracte però no un títol de crèdit i no és negociable. No fa falta per retirar la mercaderia.
  • FBL (FIATA B/L): Elaborat per la FIATA i emès per transitaris. És negociable.

Documents FIATA

  • FCR: Entregat pel transitari a l'exportador com a prova d'entrega de la mercaderia.
  • FCT: Certifica que el transportista ha rebut correctament la mercaderia.
  • FWR: Certifica el dipòsit i emmagatzematge de la mercaderia pel transitari.
  • STD: Inclou les característiques de la mercaderia.
  • FFI: Conté instruccions del carregador al transitari.

Contingut del B/L

S'emeten tres exemplars originals i diverses còpies. Inclou informació com ara:

  • Transportista, expedidor, receptor
  • Número de B/L, transitari, vaixell
  • Port de sortida i arribada, lloc d'entrega
  • Nombre de paquets, pes brut, lloc i data d'expedició
  • Import del nòlit, signatura del transportista

Regulació Internacional del Contracte

  • Conveni de Brussel·les de 1928
  • Protocol de Visby de 1968
  • Protocol de Brussel·les de 1979
  • Regles de Hamburg de 1978

Obligacions del Transportista

  • Transportar i custodiar la mercaderia des de la recepció fins a l'entrega.
  • Gestió nàutica del vaixell.
  • Emissió del coneixement d'embarcament.
  • Si escau, descàrrega i entrega de la mercaderia.

Obligacions del Carregador

  • Dipositar les mercaderies a bord o al costat del vaixell.
  • Pagar el nòlit.
  • Retirar les mercaderies.

Responsabilitat del Transportista

  • Regles de Visby: 66,67 € per paquet o 2 drets especials de gir per kg de pes brut. No hi ha responsabilitat per retard si la reclamació es presenta després de 3 dies.
  • Regles de Hamburg: 835 € per paquet o 2,5 drets especials de gir per kg de pes brut. La reclamació s'ha de presentar en 15 dies. Responsabilitat per retard a partir de 2,5 dies de nòlit.

Exoneració de Responsabilitat

  • Acte o omissió del carregador.
  • Vici propi de la mercaderia.
  • Actuació fraudulenta.
  • Força major.

Circuits Documentals en el Transport Marítim

Exportació:

  1. L'exportador sol·licita una oferta al transitari.
  2. El transitari fa l'oferta.
  3. L'exportador sol·licita la reserva (booking).
  4. El consignatari emet el booking (reserva d'espai).
  5. L'exportador tramet instruccions d'embarcament (FFI).
  6. El transitari emet l'ordre de transport (terrestre interior).
  7. El consignatari emet el document d'admissió a la terminal.
  8. El transitari fa arribar al consignatari l'ordre de càrrega (declaració completa de la mercaderia).
  9. El consignatari emet la llista de càrrega (llistat de contenidors amb indicació del contingut).
  10. L'estibador elabora el llistat de contenidors i precintes.
  11. El primer oficial del vaixell emet el rebut d'embarcament (informació rebuda de la càrrega).
  12. Un cop carregat, el consignatari emet el manifest (recopilació de la càrrega del vaixell ordenada per B/Ls i destinació, segellat pel capità i entregat a la duana).

Importació:

  1. El consignatari rep la notificació d'arribada de la mercaderia i obre l'expedient.
  2. El consignatari del port d'origen fa arribar el manifest al consignatari del port de destí.
  3. S'elabora la declaració sumària (mateixa informació del manifest per entregar a les autoritats portuàries i duanes).
  4. El consignatari emet la llista de càrrega.
  5. L'estibador elabora la llista de contenidors i precintes.
  6. S'emet l'ordre de transport terrestre.
  7. Es lliura el document de lliurament al transportista.
  8. S'emet el document d'aixecament indicant el despatx de la mercaderia.

Altres Documents:

  • Certificat del vaixell (-15 anys).
  • Certificat de llista negra (que el vaixell no està a la llista negra ni a cap país amb boicot).

Entradas relacionadas: