Biaixos Cognitius: 12 Efectes Psicològics que Influeixen en la Teva Vida
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,92 KB
Biaixos Cognitius: Com Influeixen en la Teva Percepció
1. L’Efecte Ringo: Ser molt bo en alguna cosa, però sentir que mai podràs aspirar a més. Quan una persona es creu que no arribarà a més, està afectada per l’efecte Ringo. Per exemple, ser molt bo en bàsquet, però pensar que mai arribaràs a ser un Gasol.
2. Efecte Barnum o Forer (Wishful Thinking): No et preocupis si tens massa coses penjades d’un fil, perquè aviat trobaràs solucions.
- És un efecte de validació subjectiva.
- Hi afecten les variables d’esperança o vanitat.
L’etiqueta “per a tu” accentua l’efecte Barnum.
Les personalitats neuròtiques, la necessitat d’aprovació (baixa autoestima) i l’autoritarisme estan relacionades amb la creença en l’efecte Barnum.
Mecanisme Barnum: (Han de Coincidir 3 Elements)
- La persona creu que l’anàlisi va només aplicat a ella.
- La persona creu en l’autoritat de qui l’avalua (la persona que li diu té alguna categoria per dir el que està dient).
- El que et diguin han de ser atributs especialment negatius. Alguna negativa s’ha de dir perquè sinó no cola, però han de predominar les positives.
En definitiva, ÉS CONSIDERAR CERT EL QUE VOLDRIEM QUE FÓS CERT.
Exemple: el “perquè jo ho valc” seria una manera publicitària de fer creure una característica única. Horòscops i vidents.
3. L’Ancoratge: El que és car és bo i el que és barat és dolent. Exemple: oferim una oferta de sopes a un 10% més barat. Màxim 12 sobres per persona. Després oferim la mateixa oferta, sense límit per persona.
L’exemple dels 12.000€ del cotxe.
4. L’Efecte Pigmalio: Exemple: vas en cotxe i diuen que no hi haurà subministrament de gasolina en un mes i la gasolina s’esgotarà de les gasolineres. Carregues el dipòsit perquè no te’n falti. Si creus que una cosa pot acabar passant, passarà.
5. L’Efecte Ikea: Tu t’ho montes i tens les peces per fer-ho.
6. L’Efecte Ou: Igual que l’Ikea però et falta algun element. Exemple: Els típics paquets del pastís perquè el facis tu a casa, però per exemple falten els ous.
7. L’Efecte Franklin: Estimem més a les persones quan els hi fem un favor que si ens el fan elles a nosaltres. Ens sentim útils en ajudar alguna persona. Exemple: si compres una joguina a l’Imaginarium i et diuen que el 3% del benefici anirà als nens pobres et sents millor.
8. L’Efecte Marc (Efecto Marco): Hamburguesa amb el 30% de greix i el 70% de carn. El primer impacte de l’inconscient és el que compta.
9. Il·lusió de Reagrupament: Busquem una explicació lògica on no n’hi ha. Exemple: tenim 4 monedes i les 4 vegades surt cara, doncs llavors penses que està trucada i busques una explicació. És justificar qualsevol situació.
Si en un tipus test són moltes respostes A seguides, la següent no pot ser A.
10. Correlació Il·lusòria: Donar per única segura una probabilitat. Exemple: “És perillós abocar-se”. Si, però no sempre que ens aboquem ens passarà alguna cosa.
El que fa la ment és donar per bo allò que espera que passi. Exemple: si ensopegues cauràs.
11. Influència Social: Seguir a la manada, contagi emocional. El grup ens influeix. Rituals. Exemple: badall. A vegades conscient (vaig a un grup perquè vull que passi X i espero que passi si hi vaig), a vegades inconscient.
12. Efecte Halo o Halo Effect: Establir un vincle emocional amb l’imaginari del consumidor. Exemple: A “Tu sí que vales” si surt un lleig cantarà malament.
Interpretem segons el context que se’ns dóna i les nostres experiències.