Bateries d'Automòbil: Tipus, Funcionament i Manteniment
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,51 KB
Característiques de les Bateries
Característiques: Durabilitat, alta resistència a cops i vibracions, subministren intensitat a temperatures extremes.
Tipus de Bateries
Tipus de bateries segons la matèria activa:
- Plom-Calci
- Níquel-Cadmi
- Ferro-Níquel
Electròlit
Electròlit: Fluid que s'utilitza per produir la reacció química de descàrrega entre les plaques. S'utilitza una mescla d'aigua destil·lada amb una solució àcida o alcalina.
Desavantatges de les Bateries VRLA
Principal desavantatge de les bateries VRLA i tipus: Tenen males propietats per a l'arrencada en fred, i són incapaces de treballar a altes temperatures, així que no s'han de col·locar en el va motor. Tipus:
- Bateries de gel
- Bateries amb electròlit absorbit
Bateries AGM vs. Plom-Calci
Característiques de les bateries AGM i diferències amb plom-calci: L'electròlit d'àcid sulfúric i aigua destil·lada està absorbit en una malla de fibra de vidre. Les plaques es formen de plom i calci. Plaques més grans que les convencionals. Separadors de fibra de vidre. Carcassa estanca. Àcid de la bateria lligada a la fibra de vidre.
Fase de Descàrrega
Fase de descàrrega (redox): En connectar un element elèctric entre els borns de la bateria es produeix un corrent d'electrons que flueix de la placa positiva a la negativa. El pas de corrent per l'àcid descompon la unió molecular d'aquest, combinant-se el sulfat amb les plaques, deixant l'electròlit com a aigua únicament. Les plaques, en rebre el sulfat, transformen el sulfat de plom en diferents fases, alliberant en cadascuna de les fases ions d'oxigen i ions de nitrogen que van a parar a l'electròlit que conté el vas per formar aigua destil·lada, amb una densitat de 1.18g/cm3 que equival a 2V aproximadament.
Fase de Càrrega
Fase de càrrega (oxi): En connectar un carregador entre els borns de la bateria o quan l'alternador entra en funcionament, es produeix en la bateria l'efecte contrari al de descàrrega. El sulfat de plom contingut en les plaques es transforma en peròxid de plom en la placa positiva i en plom esponjós en la placa negativa, alliberant àcid sulfúric, el que provoca que augmenti la densitat de l'electròlit fins a 1.28 g/cm3 i 2.2V aproximadament.
Balanç Energètic
Balanç energètic i tipus: És la relació que existeix entre la capacitat de la bateria i la relació de càrrega de l'alternador. Poden ser:
- Balanç positiu: Es produeix quan l'alternador genera suficient corrent per alimentar tots els consumidors actius i carregar la bateria.
- Balanç negatiu: Es produeix quan l'alternador no és capaç de generar el corrent suficient per als consumidors actius i per carregar la bateria.
Característiques Elèctriques
Característiques elèctriques: Capacitat (A·h), Força electromotriu de la bateria, intensitat d'arrencada, estat de càrrega, resistència interna.
Ubicació de les Bateries
Llocs i criteris per col·locar-les:
- Va motor
- Maleter
- Sota el seient del conductor
- Sota el reposapeus de l'acompanyant
S'han de seguir els següents criteris:
- Lloc accessible
- Bona refrigeració
- Fàcil desconnexió en cas d'accident
- Oculta dels fenòmens atmosfèrics i l'acció mecànica
Centraleta de Gestió Elèctrica
Funcions de la centraleta de gestió elèctrica de consum: S'utilitza per al bon estat de la bateria, assegurant el subministrament elèctric necessari per a l'arrencada del motor.
Components per a Bateries Interiors
Quins 2 nous components cal instal·lar per a la bateria a l'interior: S'ha de col·locar un distribuïdor de corrent i els terminals d'arrencada auxiliar en el va motor.
Control de l'Estat de la Bateria
Control de l'estat de l'electròlit i de la càrrega: Per saber l'estat de l'electròlit s'utilitza un densímetre. S'introdueix en els vasos de la bateria i es comprova la densitat del fluid en els vasos.
Funcionament del Fusible Pirotècnic
Funcionament del fusible pirotècnic: En cas d'accident, el sensor d'airbag s'activa. La centraleta rep el senyal i activa l'element pirotècnic del fusible que explota i desconnecta el cable que alimenta tot el vehicle per seguretat.
Control del Cablejat
Control de cablejat: Quan es genera un curtcircuit augmenta la temperatura, de manera que el mòdul desconnecta la bateria a través del born pirotècnic.
Bateries de Gel: Avantatges i Desavantatges
Avantatges i desavantatges de les bateries de gel:
Avantatges:
- Sense manteniment
- En cas de trencament no hi ha fuita de líquid
- Baixa gasificació
- Descàrrega mínima
- Alt rendiment
- Pot posar-se del revés
- Alta resistència a la vibració
Desavantatges:
- Males propietats en arrencada en fred
- Preu elevat
- Disponibilitat reduïda
- No poden treballar a altes temperatures
Bateries AGM: Avantatges i Desavantatges
Avantatges i desavantatges de les bateries AGM:
Avantatges:
- Autodescàrrega menor
- Arrencada a baixes temperatures
Desavantatges:
- No es poden obrir en cap cas
- No poden muntar-se en el compartiment motor a causa de les altes temperatures
- Preu elevat
Precaucions en el Muntatge de Bateries
Precaucions i procés que s'ha de seguir en el muntatge i desmuntatge de les bateries: S'ha d'evitar fer contacte amb una eina des del pol positiu a la massa del vehicle perquè es crearia un curtcircuit. Per aquest motiu, s'ha de desconnectar abans de tot el pol negatiu del vehicle per realitzar l'operació amb seguretat. Un cop desconnectat el pol negatiu, es pot desconnectar el pol positiu i retirar els suports de la bateria per poder treure-la del compartiment motor. La bateria s'ha de deixar en un lloc elevat que no sigui metàl·lic i no se li pot donar la volta. El lloc on es deixi la bateria ha d'estar degudament ventilat.