Bat bateko bertsoen eta bertso jarrien arteko desberdintasunak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en
vasco con un tamaño de 7,85 KB
LITERATURA
1. ATSOTITZAK
-Belaunaldiz belaunaldi transmititutako esaerak dira.
-Herri baten prestakera islatzen dute: haiei begiratuta herriak duen pentsamoldak ikus daiteke.
Forma:
-Laburrak dira, memorian hobetogordetzeko
-Baliabide literarioak erabiltzen dira, momeriari laguntzeko.
→ hoskidetasuna (rima)
→ korrelazioa (kasualitatea adierazteko)
→ kontrastea ( kontrako ideiak jartzen dira, ideia jenerala markatzeko)
2. BALADAK
-Gertaeretan oinarritzen dira, eta hauek errealak edo asmatuak izan daitezke.
-Oroimena dute euskarri
-Bertsio bat baino gehiago jasotzen dira.
→ oroimenean hutsuneak sortu direlako
→ dialektoen arabera aldatzen direlako
Berezitasunak:
-Eredu epikoa (XV. Eta XVI)
→ Gehienetan gudu (gerra) gertakariak, nesiak (emakumeek erozketetan [ entierro ] abesten zituzten abestiak), eta erlijio abestiak kontatzen dira.
-Eredu epiko - lirikoa (XVII)
→ Errealitatea eta arnasketa nahasten dira, eta leku, pertsonei eta garaiak orokorrak dira.
-Eredu lirikoa (XVIII)
→ gai bakarra amodioa da
→ gaiak sinbolopean ematen dira. (adibidez: maitia nun zira?)
→ eredurik ugariena da
3. KOPLA ZAHARRAK
-Ospakizunetan abesten dira.
-Taldeetan joaten ziren, baina bakanlari bat egoten zen ere, bat-batekotasuna egiten zirena, baserria edo pertsonaren arabera aldatzen zuena.
-Errima, metrika eta musikak laguntzen du memorian gordetzen.
Formak:
-Formula eta klixea
→ esaldiak errepikatzen ziren
→ formulak (hasierako egurra, adibidez)
-Neurri eta doinu bereziak
→ bat batekotasuna onartzen da, egoeraren arabera aldatzen dena.
-Neurri handia eta txikia bereizten dira
→ zortziko txikiak → zortziko handia
-8 lerro -8 bertso-
Lerro
-7-6 silaba -10-8 silaba
→ hamarreko txikia → hamarreko handia
-10 bertso-lerro -10 bertso-lerro
-7-6 silaba -10-8 silaba
-2 kopla zahar = hamarreko txiki 1
-Baladak, kopla zaharrak aspaldikoak dira
→ hortaz, autore modernoak hauen teknika eta baliabideak kopiatzen dituzte.
4. BERTSO - PAPERAK
-Bertsolariek eginak
-Lehen, bertsoak merkatu eta azoketan saltzen ziren, eta horri esker, gaur egun arte iraun dute.
-Mota askotakoak zeuden:
→ maitazuneskoak
→ enkarguak
→ gorasarren egiteko( hacer la pelota)
→ gertaera bereziak gogorazteko
-Batzuk bat batekoak dira, beste batzuk idatziak; abestu daitezke, edo ez.
Bertsolari famatuenak:
· Etxahun · Xenpelar
· Iparagirre · Pello eriota
· Bilintz · Txirrita
· Elizanburu · Enbeitia
· Otaño ·Amese-Beitia
- Lore - jokoak (XIX)
→ irabazleek ospea irabazten zuten, beraz, bertsolaritzari ere.
- Nola? Herriak zekien moldeetan sortzen zituzten, erritmo famatuak erabiliz, jendea abestu dezala.
Gaiak ( XIX. Mendeko 2 zatia)
-Garai horretan formak galdu zituzte
→ legeak galtzean, besteen menpe geratu ziren
→ hori huraz idazten zuten
-Gerrateak
-Euskal emigrazion (Ameriketara, abeltzaintza egitera)
-Euskeraren galeraren beldurrak / foruen galeragaitik)
-Kristautasuna
-Maitasun abestiak
-Satirikoak
-Kontaera hutsak
Nola heldu dira gaur egun arte? Paperetan eta abesti moduan.
5.BAT - BATEKO BERTSOLARITZA
-Momentuan botatako bertsoak
Ezaugarriak
Bertsolaritza
XX.Mendearen hasieran txikitu→ hizkuntza marratza
→ erderakada asko
→ gendeak ez zuen gogoko
→ moral aldetik ez ziren eredugarriak, elizak indar handia zuen, eta ez zuten omartzen.
→ gordinkeria eta lizunkeria nagusia
→ eusko iksakuntza, 1930, kongesu bat sortu zuten.
-M. Lekuonak ahozko euskal literatura zen ezaugarriak aztertu eta goraipatu zuten.
-Klopa zaharren eta bertsoen egitura eta edukia aztertu zuen.
→ forma aldetik perfekzioa
→ irudien mugimendu azkarra
→ elipsi eta adierz-molde hunkigarriak
→ lokailurik ez
→ denbora eta logika berezia hurrenkeran
→ irudi poetikoen logikaz gaindiko loturak
→ erritmoa
→ mezu nagusia bertsoaren amaieran
→ errtimo-sen aipagarria, doinuari jarraiki
→ lau, bost eta bederatzi errimako bertsoak egiteko trebetasuna
-Urrengo pausua bertsolariak sagardotegietatik ateratzea eta aretoetara eramatea zen.
Nork? Euskaltzaleak elkartea
·J.Anistimuño “Aitzol” buruzagi
→ 1935 eta 1936an lehen bertsolari txapelketak egia ziren bertsolariei ospea emanez.
6.MITOA ETA ANTIMITOA
Mitoa
-1990ko hamarkadan bertsolaritzak “boom” handia izan zuen
→ prentsan, irratian, EITB-m…
-Bertzozale asko agertu ziren, bertsomania eratuz.
→ horren ondorioz, honen kontrako iritziak sortu ziren.
Antimitoa
–”Bat-
bateko bertso batek ezin du, normalean, astiro landu eta idatzitako poema baten maila literariorik izan”
7.BAT BATEKO BERTSOLARITZA HISTORIOA
-1960an hasten da historioa, orduan baino lehenagoko daturik ez ditugulako.
1- Entzuleri homogeneo ( sagardotegiko gendea, normalean gizonak zirenak) eta oihartzun sozial apaleko bertsogintza (1960-1979)
→ bizi iraupeneko aldia ( 1960 - 1973)
→ erresistentziako bertsogintza ( 1973 - 1979)
2- Entzuleari aniztuneko bertsogintza (1980 - 1998)
→ berrikuntza aroa (1980- 1990)
· txapelketak bertsogintzaren euskarri oraindik
· zabaltzen hasi ziren
→ bertsomniaren aroa (1991-19939)
· bertsogintzak garrantzia hartzen du.
· bertsolari - eskolak sortu ziren
3- Bertsomaniaren osteko belaunaldiak (1994-2003)
→ gehienak bertsolari-eskoletan ikasitako bertsolariak ziren.
· M.Lujanbio (1976)
· I. Elortza (1975)
4- Etorkizunaren begira
→ Euskera maila oso txarra denean, bertso maila oso txarra izango da; euskera irauten duen puntura arte iraunduko du bertsolaritzak.