El Barroc: Societat, Cultura i Música (1600-1750)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB

Característiques Socials del Barroc

  • Crisi econòmica i social.
  • S'assenta el sistema capitalista.
  • La crisi afecta el comerç.
  • La burgesia comença a tenir poder econòmic, però sense privilegis polítics.
  • És el període del racionalisme.

La Societat del Barroc

  • Durada: 1 segle i mig (1600-1750).
  • La ciència experimenta canvis molt importants al llarg d'aquesta època.
  • Monarquies absolutes: els reis exercien tot el poder. Els monarques utilitzen les arts per demostrar la seva grandesa.
  • La religió també recorre a l'art com a mitjà propagandístic.
  • Per adequar-se a les necessitats de lluïment que els clients li demanaven, l'artista barroc busca procediments artístics efectistes i virtuosos.
  • Els escenaris de la música barroca eren les sales luxoses dels grans palaus i les esglésies.

Com és la Música del Barroc?

Melodia

  • Mostra més llibertat i complexitat que les renaixentistes.
  • Grans salts, cromatismes, figuracions ràpides i altres formes de virtuosisme.
  • Els compositors ja no escrivien seguint models vocals.
  • Conseqüència: Els compositors ja començaven a indicar per quin instrument estava escrita cada peça.
  • La música barroca pretén ser expressiva.

Ritme

  • Es comença a indicar el tempo a les partitures.
  • Les indicacions de compàs i les figures ja són pràcticament les actuals.

Harmonia

  • Els modes gregorians són substituïts per la tonalitat.
  • Els acords passen a ser l'element primordial de l'harmonia.
  • Apareix el baix continu.

Textura

  • Apareix la melodia acompanyada, que consisteix en una sola línia melòdica amb un acompanyament.
  • També es continua utilitzant la textura contrapuntística.

La Música Vocal Barroca

1. Música Vocal Religiosa

  • Oratori: obra teatral cantada de temàtica religiosa. La Passió és un tipus d'oratori que narra la passió i mort de Jesucrist.
  • Cantata: similar a l'oratori en quant a estructura, però habitualment no explica cap història. És de durada menor.

2. Música Vocal Profana

  • Es continua cultivant el madrigal, però amb acompanyament típicament barroc (baix continu).
  • Neix l'òpera.

L'Òpera Barroca: Orígens i Estructura

  • Primera òpera conservada íntegrament: Eurídice, de Jacopo Peri.
  • L'Orfeu de Claudio Monteverdi es considera l'òpera més important d'aquells inicis.

Fragments que formen l'Òpera

  • Obertura: peça instrumental que s'interpreta a l'inici.
  • Recitatiu: recitar cantant. Serveix per donar més agilitat a la línia argumental.
  • Ària: fragment interpretat per un solista vocal amb acompanyament instrumental.
  • Duo, trio, etc.: fragments vocals de les mateixes característiques que les àries, però interpretades per dos, tres o més cantants.
  • Cor: fragment de música coral que s'utilitza per interpretar multituds.
  • Danses: fragments instrumentals destinats a ser ballats.

Arguments de les Òperes

  • Són molt variats.
  • Al principi predominen els temes mitològics i històrics.
  • Poc a poc s'imposen els arguments còmics: l'òpera bufa.
  • La Querelle des Bouffons: conflicte entre els seguidors de l'òpera bufa i els de l'òpera seriosa francesa, a finals del Barroc.

L'Òpera a Espanya

  • No s'aconsegueix crear una òpera nacional com als altres països.
  • Neixen gèneres lírics menors com la sarsuela.

Entradas relacionadas: