Barroc, Neoclassicisme i Il·lustració: Corrents Literaris Catalans
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,87 KB
El Barroc: Característiques i Corrents Literaris
Característiques Literàries del Barroc
El Barroc es caracteritza per:
- Voluntat d'evasió: L'harmonia i la bellesa renaixentistes són substituïdes per l'artificiositat i el recargolament. Hi ha foscor de conceptes, recarregament lèxic i sintàctic, sàtira, etc.
- Temes: Fugacitat de la vida, pas del temps, gust per la monstruositat, el grotesc, il·lusions òptiques, etc.
- Atracció pel moviment, l'obscuritat, el contrast: Llum/ombra.
- Abundància de formes retòriques conceptuals: Metàfores, antítesis, jocs de paraules, etc.
Actituds Diferenciades del Barroc
Dues actituds diferents destaquen:
Conceptisme
Línia burlesca i satírica. Autor català destacat: *Francesc Vicent Garcia*.
Culteranisme
Cerca l'expressió de la bellesa absoluta a partir de l'exageració. Autors catalans: *Francesc Vicent Garcia* i *Francesc Fontanella*.
El Neoclassicisme: Retorn a l'Ordre i la Raó
Inicis i Principis Estètics
S'inicià al segle XVIII. És un corrent estètic provinent del classicisme francès (al segle XVII l'art francès s'havia mantingut fidel a les normes clàssiques). S'abandonen les formes barroques.
Característiques del Neoclassicisme
- El món clàssic torna a esdevenir model (gust per l'ordre, l'harmonia, l'equilibri, etc.).
- Importància de l'individu, igualtat universal, importància de l'educació, fe en el progrés, etc.
Literatura Neoclàssica
Prosa de tipus moralista que planteja una reflexió sobre la vida i els costums. Literatura d'idees: auge de la prosa filosòfica i didàctica. El gènere més conreat és el ***teatre*** (tragèdia clàssica).
La Il·lustració: Raó, Teatre i Literatura Popular
El Teatre Il·lustrat
Fou fidel al pensament il·lustrat: preferència pels temes històrics, religiosos i mitològics amb intenció didàctica i moral. Dos grans centres de producció teatral: el Rosselló i Menorca. A l'illa, el focus cultural se centrà al voltant de la ***Societat Maonesa de Cultura***, de la qual el poeta *Joan Ramis* n'és un dels fundadors.
Joan Ramis (1746-1819)
Obra destacada: ***Lucrècia***, d'una extraordinària perfecció i d'una estimable qualitat literària que ja adopta la regla de les tres unitats (lloc, espai, temps). Estructurada en cinc actes, planteja l'acció, el nus i el desenllaç en els primer, tercer i cinquè actes. Com a tragèdia neoclàssica, la història de Lucrècia es desenvolupa a l'antiga Roma, es defensa la llibertat i s'ataca la tirania.
La Literatura Popular
Fou una època rica en producció literària popular, caracteritzada per:
- Ser d'autor anònim.
- De transmissió oral.
- Amb un llenguatge planer i col·loquial.
- De temàtica festiva, amorosa i vinculada a les vivències del poble.
Els gèneres populars més representatius són els ***romanços***. Altres exemples: *Els Pastorets*, *El Cant de la Sibil·la*.
La Literatura Populista
Pel que fa als gèneres populistes, cal dir que són obres de difusió escrita o manuscrita, elaborades per autors coneguts, però inspirades en el gust del poble, creades per al consum popular, amb un llenguatge viu i col·loquial, i amb versos d'art menor i recursos retòrics repetitius com tornades, paral·lelismes o anàfores.
Llibres de Cavalleries i Novel·la Cavalleresca
Els Llibres de Cavalleries
De caràcter fantàstic, ambientades en castells, palaus i llocs exòtics, amb personatges trets de la tradició artúrica (matèria de Bretanya). Agradaven a l'aristocràcia. Recreaven els temps heroics i daurats de la cavalleria. Destaquem: *Blandín de Cornualla*, d'autor anònim, i *La faula* de Guillem de Torroella.
La Novel·la Cavalleresca
Característiques: versemblança (creïbles), geografia coneguda, ambientació en època coneguda i propera, i qualitats purament humanes del protagonista. Exemples: ***Curial e Güelfa*** (cavaller i dama) és una novel·la cavalleresca. ***Tirant lo Blanc*** també ho és.
Gèneres Didàctics
- Faula: Narració protagonitzada per animals personificats que transmet una lliçó moral.
- Exemple: Conte que il·lustra una lliçó moral.
- Sermó: Exposició oral sobre preceptes morals i doctrinals.
- Poema didàctic: Poesia destinada a memoritzar preceptes morals i doctrinals.
Ausiàs March: Innovació i Profunditat Poètica
Originalitat i Modernitat
Ausiàs March conserva elements de la tradició trobadoresca. El fet d'abandonar el provençal en benefici del català, la voluntat d'expressar-se amb sinceritat, la fugida del retoricisme de la poesia anterior i la importància que dona als seus estats d'ànim, el converteixen en un poeta original i modern.
Cants de Mort
- Mort desitjada perquè significa fi del dolor d'amor.
- La pròpia mort és odiosa perquè no pot veure l'amada.
- Mort = solució al conflicte amorós.
- Mort desitjada = camí per trobar-se amb l'estimada.
- Mort temuda per por al judici diví.
Cant Espiritual
El poeta s'encomana a Déu perquè el perdoni.
Cants d'Amor: Temes
- L'amor, personificat, el té presoner.
- Pateix per culpa de l'amor.
- Això el converteix en el més extrem amador.
- Teoritza i moralitza sobre l'amor.
- L'amor fi i l'amor foll fan conflicte.
- El fracàs amorós duu a la desesperació.
- No pot viure sense amor.
Segons l'Experiència Amorosa
- Enamorament per bellesa física, però també espiritual i intel·lectual.
- La considera digna de ser estimada per ell.
- Davant d'una dona perfecta, es troba indefens, tímid, solitari i marginat.
- Si l'amor no és correspost, se sent màrtir d'amor i el farà morir.
- El fracàs amorós = culpa de la dona.
Estil Poètic d'Ausiàs March
Evita el retoricisme de la tradició poètica anterior i busca la senzillesa de l'expressió. Renuncia a escriure en provençal perquè considera que ni la llengua ni la tradició dels trobadors són adequats per transmetre la sinceritat dels versos. Conserva l'ús del *senyal* i el *vos*, idealitza l'estimada. El seu estil és expositiu, propi de qui vol ensenyar i moralitzar, amb una presència clara del jo poètic. Condensa molt les frases amb elisions. També la rima i la mètrica l'obliguen a hiperbàtons bruscos. Fa ús de freqüents negacions i al·legories (successió d'imatges que tenen un sentit directe i un d'indirecte). Els seus versos tenen un to patètic i pessimista, amb ús d'apòstrofes i paradoxes.