Barcelona Pavilion: Història, Descripció i Significat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB
The Barcelona Pavilion
Autor: Mies Vander Rohe
Cronologia: 1929 (copia: 1986)
Estil: Racionalista
Sistema arquitectònic: Materials industrials
Materials: Acer inoxidable, vidre, travertí, onix, granit.
Localització: Barcelona
Context Històric i Cultural
Aquest edifici va ser construït durant l'època de la dictadura de Primo de Rivera (1923-30). Aquest règim de govern es va subdividir en dues etapes: d'una banda el directori militar (23-25) i civil (26-30). El govern de Primo es va caracteritzar per un fort autoritarisme i centralisme polític.
Culturalment, a inicis del segle XX, les primeres avantguardes van sorgir a París i Nova York, donant lloc a moviments com el fauvisme, l'expressionisme, el cubisme, el futurisme, l'abstracció i el surrealisme.
Descripció
L'edifici era el pavelló d'Alemanya a l'Exposició Universal del 1929.
Espai exterior:
La construcció no té una façana pròpiament dita, sinó que s'aixeca sobre una gran plataforma rectangular o pòdium feta amb marbre travertí. L'accés es fa per una escala lateral de buit graons davant de la qual hi ha un gran estany rectangular que obliga a girar cap a la dreta per tal d'entrar a l'interior.
Espai Interior:
L'edifici es sustenta a partir de buits pilars cruziformes d'acer inoxidable que aguanten una teulada plana que sobresurt per la part del davant de l'edifici deixant al descobert un petit pati a la part posterior.
Interiorment el pavelló està concebut com una planta lliure on les parets delimiten l'espai i no tenen cap funció estructural. Les finestres de vidre dels dos costats permeten una integració de l'edifici amb el seu entorn. Cal remarcar l'ornamentació de l'interior, amb la paret de marbre groc, la catifa negra i les cortines vermelles que simulen la bandera d'Alemanya.
El mobiliari dissenyat pel propi arquitecte destaca, especialment la Cadira Barcelona, popularitzant les cadires de tub metàl·lic. A més, l'escultura de Georg Kolbe titulada Demà, situada a l'estany de la part posterior de l'edifici, contrasta amb les vetes de l'ònix verd de la paret.
Estil
Aquesta obra pertany al corrent arquitectònic del racionalisme, caracteritzat per:
- La seva vinculació amb l'escola de la Bauhaus.
- La subordinació de la forma a la funció.
- L'interès principal en la funcionalitat de l'edifici.
- La direcció de l'escola per Walter Gropius i Johannes Meyer i Mies Van der Rohe.
- L'edifici construït per Gropius que integrava totes les especialitats en un tot coherent.
Significat i Funció
L'any 1929 s'organitzava a Barcelona l'Exposició Universal, i Alemanya va encarregar a Mies un projecte modern i innovador per mostrar al món els símbols de la nova Alemanya. Així, volien trencar amb la imatge vinculada a l'imperi de Bismarck.
Funció: era el pavelló d'Alemanya a l'exposició i tenia la finalitat de mostrar les últimes novetats.