La Banda Sonora al Cinema: Evolució, Elements i Funcions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,39 KB
La Banda Sonora al Cinema: Evolució i Elements Clau
La banda sonora és un element fonamental en la narrativa audiovisual, evolucionant significativament al llarg de la història del cinema.
Evolució Històrica de la Banda Sonora
- 1897: Projeccions amb quartet musical en directe.
- 1910: Partitures musicals específiques d'acompanyament interpretades en directe.
- 1920: Sistemes de gravació sound on disc / sound on movie. Inici de la guerra de les bandes sonores.
- 1927: El cantant de jazz d'Alan Crosland incorpora diàlegs, música i efectes sonors.
- 1934: Generalització del doblatge. Fi de les versions múltiples.
Qualitat del So
La percepció del so es defineix per diverses qualitats:
- To: Qualitat del so mitjançant la qual l'oïda li assigna un lloc a l'escala musical, permetent distingir entre to greu i agut.
- Intensitat: Propietat del so que ens permet captar-lo com a més fort o més dèbil. En termes de solfeig, parlaríem de fortissimo, forte, mezzo forte, mezzo piano, piano i pianissimo.
- Timbre: Qualitat que ens permet distingir sons procedents de diferents instruments, com els sons d'un piano o d'una flauta.
Dimensions del So: Espai i Temps
Dimensió Espacial
- Font sonora: Qualsevol objecte físic que emet un so.
- Espai sonor: La nostra percepció auditiva ens permet reconèixer distàncies entre fonts sonores, la direcció del so i reconstruir el volum espacial mitjançant els plans sonors.
- So diegètic: Prové de fonts sonores que l'espectador reconeix com a part de la història de la pel·lícula.
- Extern: La font sonora és un personatge o un objecte que pertany a l'espai de la història.
- Intern: La font sonora és la ment d'un personatge.
- So on: La font sonora és present en camp (visible).
- So off: La font sonora no és present en camp (no visible).
- So extradiegètic: L'espectador no pot reconèixer el seu lloc de procedència i els personatges no l'escolten.
- Falsa diegesi: Fem passar per so diegètic un so que realment és extradiegètic.
- So on the air: So que acaba fent-se present en escena, però que per naturalesa es retransmet elèctricament.
Dimensió Temporal
- Ritme: Defineix el flux i l'ordenació del so.
- Sincronia: Coincidència exacta en el temps de dos estímuls diferents que el receptor percep perfectament diferenciats.
- Asincronia: Com a recurs narratiu, control de l'impacte emocional i conducció de l'atenció visual.
Funcions de l'Àudio en el Cinema
L'àudio compleix diverses funcions essencials en una producció audiovisual:
- Dona continuïtat al relat: Manté el flux de l'acció i suavitza els talls abruptes.
- Estableix el ritme: El ritme defineix un flux de so controlat, s'obté en establir la durada i ordenació.
- Capta l'atenció: El so pot conduir l'atenció de l'espectador i mantenir-la fins al punt del clímax.
- Matisa la imatge: El so pot intensificar l'efecte narratiu.
- Fa de contrapunt: El so contraresta la imatge provocant una sensació nova.
- Subministra informació: L'estil musical ens pot informar de l'època i el lloc en què es desenvolupa l'acció.
- Comunica sensacions: El so permet transmetre els elements dels personatges i el seu estat d'ànim.
- Interpreta la distribució espacial: Ajuda a entendre la ubicació dels elements en l'espai.
Components de la Banda Sonora
La Paraula
- Veu en off:
- Directa: Descripció del que s'està veient.
- Indirecta: Descriu una acció que no es mostra en pantalla.
- De contrapunt: La narració contrasta amb l'acció que estem veient a pantalla.
- Neutre: No descriu elements.
- Retòrica: Molt més emocional i subjectiva.
- Funcions del diàleg: Fa avançar la història, ha d'aportar alguna cosa, revela el personatge.
Els Efectes Sonors
Els efectes sonors tenen múltiples funcions:
- Definir l'espai.
- Emfatitzar l'acció.
- Crear ritme.
- Expressar sensacions subjectives dels personatges.
Distingim entre:
- So contextual: Imita una font sonora del context visual i la subratlla.
- So narratiu: Aporta a l'escena una informació des del punt de vista sonor.
El Silenci
El silenci és un element sonor amb funcions pròpies:
- Funció rítmica: Les pauses o silencis entre paraules ajuden a crear el ritme.
- Funció dramàtica: Pot suggerir intriga, desolació, intimitat o distanciament.
La Música
La música es compon de diversos elements:
- Melodia: Successió de tons musicals de diferents durades. Les melodies se solen escriure en claus o tonalitats denominades major (alegres) i menor (melancòlica).
- Harmonia: Es dona quan dos o més tons sonen de manera simultània.
- Tempo: És la velocitat de la música.
- Rang dinàmic: Trobem el crescendo (augmenta el nivell de so de baix a alt), el diminuendo (disminueix el nivell del so d'alt a baix) i el trèmolo (modulació de l'amplitud d'un so que es repeteix a gran velocitat).
Procés de Creació i Consideracions Creatives de la BSO
Procés de Creació
- Preproducció: El director es reuneix amb el compositor (Spotting).
- Producció: Procés de gestació, composició i gravació.
- Postproducció: Aspectes com el muntatge, la regulació i l'equalització de volums.
Consideracions Creatives
- Estil musical: Decidir quin estil s'adapta millor a la història.
- Rol o paper de la música: La seva funció a l'hora d'explicar la història.
- Gènere: Decidir si la música serà convencional o no.
- Origen de la música: Pensar si la BSO serà original, preexistent o adaptada.
Funcions de la Banda Sonora Musical
La música en la banda sonora té funcions específiques:
- Estructural: Episòdica i aporta una equivalència rítmica entre el que veiem i escoltem.
- Instaura el ritme: La música estableix el ritme de l'acció.
- Emocional i expressiva: Pretén provocar emoció a l'espectador.
- Significativa: Quan s'utilitzen melodies o breus notes per relacionar-les amb algun fet.
- Estètica: Crear l'ambient en funció d'elements històrics, ideològics o artístics.
- Ideològica: La música pot caracteritzar personatges.
Categories de la Música en el Cinema
Segons l'Actitud
- Música empàtica: Reforça el contingut emocional de l'escena.
- Anempàtica: Provoca un efecte oposat al contingut emocional de l'escena.
Segons la Vinculació
- Música integrada: Estableix connexions bilaterals entre ella i la pel·lícula.
- No integrada: Estableix connexions unilaterals.
Segons la Relació amb el Nombre de Repeticions
- Repetida: Apareix més d'una vegada.
- Variada: No es repeteix.
- Repercutida: Es repeteix al llarg del film, però el significat no és el mateix.