La Banda Sonora al Cinema: Evolució, Elements i Funcions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,39 KB

La Banda Sonora al Cinema: Evolució i Elements Clau

La banda sonora és un element fonamental en la narrativa audiovisual, evolucionant significativament al llarg de la història del cinema.

Evolució Històrica de la Banda Sonora

  • 1897: Projeccions amb quartet musical en directe.
  • 1910: Partitures musicals específiques d'acompanyament interpretades en directe.
  • 1920: Sistemes de gravació sound on disc / sound on movie. Inici de la guerra de les bandes sonores.
  • 1927: El cantant de jazz d'Alan Crosland incorpora diàlegs, música i efectes sonors.
  • 1934: Generalització del doblatge. Fi de les versions múltiples.

Qualitat del So

La percepció del so es defineix per diverses qualitats:

  • To: Qualitat del so mitjançant la qual l'oïda li assigna un lloc a l'escala musical, permetent distingir entre to greu i agut.
  • Intensitat: Propietat del so que ens permet captar-lo com a més fort o més dèbil. En termes de solfeig, parlaríem de fortissimo, forte, mezzo forte, mezzo piano, piano i pianissimo.
  • Timbre: Qualitat que ens permet distingir sons procedents de diferents instruments, com els sons d'un piano o d'una flauta.

Dimensions del So: Espai i Temps

Dimensió Espacial

  • Font sonora: Qualsevol objecte físic que emet un so.
  • Espai sonor: La nostra percepció auditiva ens permet reconèixer distàncies entre fonts sonores, la direcció del so i reconstruir el volum espacial mitjançant els plans sonors.
  • So diegètic: Prové de fonts sonores que l'espectador reconeix com a part de la història de la pel·lícula.
    • Extern: La font sonora és un personatge o un objecte que pertany a l'espai de la història.
    • Intern: La font sonora és la ment d'un personatge.
    • So on: La font sonora és present en camp (visible).
    • So off: La font sonora no és present en camp (no visible).
  • So extradiegètic: L'espectador no pot reconèixer el seu lloc de procedència i els personatges no l'escolten.
    • Falsa diegesi: Fem passar per so diegètic un so que realment és extradiegètic.
    • So on the air: So que acaba fent-se present en escena, però que per naturalesa es retransmet elèctricament.

Dimensió Temporal

  • Ritme: Defineix el flux i l'ordenació del so.
  • Sincronia: Coincidència exacta en el temps de dos estímuls diferents que el receptor percep perfectament diferenciats.
  • Asincronia: Com a recurs narratiu, control de l'impacte emocional i conducció de l'atenció visual.

Funcions de l'Àudio en el Cinema

L'àudio compleix diverses funcions essencials en una producció audiovisual:

  • Dona continuïtat al relat: Manté el flux de l'acció i suavitza els talls abruptes.
  • Estableix el ritme: El ritme defineix un flux de so controlat, s'obté en establir la durada i ordenació.
  • Capta l'atenció: El so pot conduir l'atenció de l'espectador i mantenir-la fins al punt del clímax.
  • Matisa la imatge: El so pot intensificar l'efecte narratiu.
  • Fa de contrapunt: El so contraresta la imatge provocant una sensació nova.
  • Subministra informació: L'estil musical ens pot informar de l'època i el lloc en què es desenvolupa l'acció.
  • Comunica sensacions: El so permet transmetre els elements dels personatges i el seu estat d'ànim.
  • Interpreta la distribució espacial: Ajuda a entendre la ubicació dels elements en l'espai.

Components de la Banda Sonora

La Paraula

  • Veu en off:
    • Directa: Descripció del que s'està veient.
    • Indirecta: Descriu una acció que no es mostra en pantalla.
    • De contrapunt: La narració contrasta amb l'acció que estem veient a pantalla.
    • Neutre: No descriu elements.
    • Retòrica: Molt més emocional i subjectiva.
  • Funcions del diàleg: Fa avançar la història, ha d'aportar alguna cosa, revela el personatge.

Els Efectes Sonors

Els efectes sonors tenen múltiples funcions:

  • Definir l'espai.
  • Emfatitzar l'acció.
  • Crear ritme.
  • Expressar sensacions subjectives dels personatges.

Distingim entre:

  • So contextual: Imita una font sonora del context visual i la subratlla.
  • So narratiu: Aporta a l'escena una informació des del punt de vista sonor.

El Silenci

El silenci és un element sonor amb funcions pròpies:

  • Funció rítmica: Les pauses o silencis entre paraules ajuden a crear el ritme.
  • Funció dramàtica: Pot suggerir intriga, desolació, intimitat o distanciament.

La Música

La música es compon de diversos elements:

  • Melodia: Successió de tons musicals de diferents durades. Les melodies se solen escriure en claus o tonalitats denominades major (alegres) i menor (melancòlica).
  • Harmonia: Es dona quan dos o més tons sonen de manera simultània.
  • Tempo: És la velocitat de la música.
  • Rang dinàmic: Trobem el crescendo (augmenta el nivell de so de baix a alt), el diminuendo (disminueix el nivell del so d'alt a baix) i el trèmolo (modulació de l'amplitud d'un so que es repeteix a gran velocitat).

Procés de Creació i Consideracions Creatives de la BSO

Procés de Creació

  • Preproducció: El director es reuneix amb el compositor (Spotting).
  • Producció: Procés de gestació, composició i gravació.
  • Postproducció: Aspectes com el muntatge, la regulació i l'equalització de volums.

Consideracions Creatives

  • Estil musical: Decidir quin estil s'adapta millor a la història.
  • Rol o paper de la música: La seva funció a l'hora d'explicar la història.
  • Gènere: Decidir si la música serà convencional o no.
  • Origen de la música: Pensar si la BSO serà original, preexistent o adaptada.

Funcions de la Banda Sonora Musical

La música en la banda sonora té funcions específiques:

  • Estructural: Episòdica i aporta una equivalència rítmica entre el que veiem i escoltem.
  • Instaura el ritme: La música estableix el ritme de l'acció.
  • Emocional i expressiva: Pretén provocar emoció a l'espectador.
  • Significativa: Quan s'utilitzen melodies o breus notes per relacionar-les amb algun fet.
  • Estètica: Crear l'ambient en funció d'elements històrics, ideològics o artístics.
  • Ideològica: La música pot caracteritzar personatges.

Categories de la Música en el Cinema

Segons l'Actitud

  • Música empàtica: Reforça el contingut emocional de l'escena.
  • Anempàtica: Provoca un efecte oposat al contingut emocional de l'escena.

Segons la Vinculació

  • Música integrada: Estableix connexions bilaterals entre ella i la pel·lícula.
  • No integrada: Estableix connexions unilaterals.

Segons la Relació amb el Nombre de Repeticions

  • Repetida: Apareix més d'una vegada.
  • Variada: No es repeteix.
  • Repercutida: Es repeteix al llarg del film, però el significat no és el mateix.

Entradas relacionadas: