La Banda Sonora al Cinema: Elements, Tipus i Funcions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el  en 
catalán con un tamaño de 3,63 KB
Elements Acústics Clau de la Banda Sonora
La banda sonora està formada per diferents elements acústics:
- Les veus (diàleg o veus en off)
 - Efectes (sorolls de tota mena, aixeta que s’obre, un timbre…)
 - So d’ambient
 - Música
 
Tots aquests elements s’enregistren en diferents pistes i també es realitza el procés de doblatge de totes les veus dels actors.
Tipus de So Fílmic: Diegètic i Extradiegètic
Hi ha dos tipus de so en les pel·lícules:
- Diegètic: si el que sona forma part de la narració (és escoltat pels personatges).
 - Extradiegètic: si sona música de fons que no és escoltada pels personatges.
 
Altres Recursos Sonors Importants
- So asincrònic: quan el que escoltem no correspon a la imatge que veiem, però pot correspondre a objectes o persones de la narració que estan presents en l'escena, però fora del camp de la càmera.
 - Veu en off: recurs narratiu on un narrador, sense que l’espectador el vegi, explica els fets des de fora de l'acció. Aquest narrador ubica la història en el temps i l’espai. En ocasions, la veu en off pot ser un personatge de la història.
 - Leitmotiv: melodia que per associació s’identifica amb un determinat personatge, lloc o concepte.
 
Les Utilitats Narratives i Tècniques del So
El So i la Percepció del Temps i el Ritme
Sobretot la música actua sobre el temps de percepció de les imatges. La banda sonora crea temporalitat i ajuda a establir un temps de percepció. El ritme també pot provocar diferents sensacions, des de la insistència o tensió generada per un so monòton fins a la sensació de desorientació generada per l'aleatorietat rítmica d’un fragment musical.
El So que Crea l'Espai (Ambientació)
El so, sobretot els efectes, ens permet situar els personatges en un espai. La música, a vegades, actua com a so realista o com a expressió de l’espai.
La Puntuació i Modulació del Sentit
La banda sonora ajuda a puntuar, a modular el sentit i el ritme de la narració. Accentua determinats gestos o situacions, allarga un esdeveniment, l'atura o l’acaba de cop. Marca clarament la separació entre dos elements.
L'Anticipació i la Creació d'Expectativa
Ajuda a anticipar allò que vindrà, crear expectativa, esperança… En aquest cas, la banda sonora juga un paper molt important.
El Silenci com a Recurs Narratiu
El silenci pot reforçar els elements de puntuació, anticipació, etc. En molts casos, el silenci accentua el soroll futur. En un moment de silenci sorgeix la idea de buit, la idea que no sentim res i que de cop un soroll o una imatge es converteix en quelcom important.
Ús de Temes Musicals (Leitmotivs)
Repertori de temes musicals al llarg de la pel·lícula. Normalment es vinculen amb nuclis narratius importants de la pel·lícula: personatges, ambients o llocs, sentiments, accions…
La Música i l'Emotivitat de les Imatges
- La música pot incidir sobre les sensacions emotives.
 - Pot variar l’emotivitat de les imatges.
 - En els anuncis, aquest és un recurs que ajuda a connotar els productes.
 - En molts llocs s’utilitza la música per a “maquillar” les imatges.
 - Els espectadors associem determinades músiques amb sensacions concretes: de tristesa, alegria, emoció, de por, etc., i aquestes músiques modifiquen allò que veiem.