Avantatges i inconvenients del transport per carretera i ferroviari
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,71 KB
Avantatges i inconvenients del transport per carretera
Avantatges del transport per carretera: Penetració: és l'únic mitjà de transport capaç de realitzar el servei porta a porta per si sol i sense dependre de cap altre. Flexibilitat: els vehicles de carretera tenen capacitat per transportar des de paquets petits fins a grans volums. Rapidesa: encara que tècnicament no es pot dir que el transport per carretera sigui el més ràpid, la facilitat de càrrega i descàrrega, la llibertat d'organització d'horaris i la velocitat fan que sigui molt adequat per a enviaments urgents. Facilitat de coordinació amb altres mitjans: la seva facilitat d'accés als diferents nusos de transport (port, aeroport, terminal ferroviari) facilita el transbordament de la mercaderia.
Inconvenients del transport per carretera: Contaminació: es tracta d'un mitjà molt contaminant (emissions i residus). Infraestructures: les carreteres i autopistes per on es circula necessiten un manteniment constant i es troben sotmeses a restriccions de trànsit. Sinistralitat: hi ha un alt volum d'accidents en relació amb les tones transportades per quilòmetres realitzats.
Avantatges i inconvenients del transport ferroviari
Avantatges del transport per ferrocarril: Contaminació: és poc contaminant en relació amb la quantitat de càrrega que pot portar. Sinistralitat: té una taxa de sinistralitat baixa, és un transport amb poca accidentalitat. Càrrega: admet una bona capacitat de càrrega, ja que els trens poden disposar de múltiples vagons que equivalen a molts camions i, en conseqüència, hi ha una reducció de costos.
Inconvenients del transport per ferrocarril: Infraestructures: necessita elevades inversions en infraestructures: ponts, talussos, moviments de terres, túnels. Trànsit: el temps de trànsit és relativament alt. La complexitat del transport ferroviari (temps d'espera en el canvi de vies, limitacions del nombre de vies, etc.) fa que un trajecte de transport de mercaderies duri bastant més temps que un transport per carretera. El circuit ferroviari és limitat: el tren no arriba a tot arreu i moltes vegades hi ha únicament una via. Distribució: no està adaptat per a distàncies curtes. No totes les estacions tenen les infraestructures de càrrega i descàrrega. A més, tot el procés de càrrega i descàrrega és lent. Per a distàncies curtes no té sentit.
Tipologia i característiques tècniques dels vehicles de transport per carretera
Les dimensions màximes dels vehicles, incloent-hi la seva càrrega, així com el pes màxim que poden tenir, estan limitades per les normatives legals que cada país estableix dins del marc que prèviament ha fixat la UE mitjançant les seves directives. Si un vehicle excedeix aquests límits, haurà de circular emparat amb una autorització especial i específica.
Pes, longitud, amplada i alçada dels vehicles de transport per carretera i classificació dels vehicles en funció d'aquests paràmetres
Documents utilitzats en transport per carretera
Cuaderno TIR: és el document expedido por ASTIC* (en España) y cumplimentado y gestionado por el transportista que efectúa el transporte internacional en régimen TIR, en el que se recoge la relación de mercancía que viaja en el vehículo.
Certificado de Agreement TIR: en un certificado expedido por la Dirección General de Aduanas e Impuestos Especiales (DGAeIIEE), que declara la aptitud de un vehículo para efectuar transporte internacional de mercancías en régimen TIR. El Certificado de Agreement se obtiene tras superar una revisión y tiene una validez de dos años. La comprobación por la DGAeIIEE que la caja del vehículo puede precintarse y revisarse fácilmente. Dicha caja no tiene dobles fondos. La mercancía contenida en la caja precintada del vehículo sólo puede extraerse rompiendo los precintos.
Certificado de recepción: justificante conforme el cargador ha entregado mercancía en los almacenes del transportista internacional (o de su corresponsal) para su posterior transporte internacional.
El documento CMR (Carta de Porte por Carretera): prueba la existencia del contrato de transporte internacional por carretera, al tiempo que sirve de recibo al cargador conforme ha entregado la mercancía al transportista para su posterior transporte.
La problemàtica del transport ferroviari de mercaderies a Espanya i a Europa
Comparativa amb els Estats Units: problema estructural (ample de vía, més gran de la resta d'Europa, esp evita invasions i es muntanyosa 1,668m UE 1,445m, s'hauria d'utilitzar vagons especials amb eixos intercanviables - contaminant, grans quantitats de mercaderies.
Organismes i entitats relacionats amb el transport terrestre
Els elements del transport ferroviari
Quins són, perquè serveixen i quines empreses els gestionen.
Operadors de transport terrestre
Quants n'hi ha i què fan.