Avaluació Educativa: Funcions, Processos i Proves de Rendiment

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3 KB

Avaluació

L'avaluació és tot aquell procés en què es determina i comprova el nivell d’assoliment dels objectius plantejats. Tot procés en què es plantegen uns objectius a assolir, ha de preveure un sistema d'avaluació (què, quan, com i per a què).

Funcions de l'Avaluació

Funcions Generals

Control social: certificació de nivell de rendiment en el procés avaluat, ja sigui a nivell de funcionament com de resultat. Pedagògica: regulació del procés que s’avalua per a la seva modificació, si s’escau.

Funcions Específiques

A nivell educatiu, l’avaluació té les funcions específiques següents, relacionada amb el moment en què s’aplica:

Diagnòstica o Inicial

Es produeix abans d’iniciar el procés d’ensenyament-aprenentatge. En educació, pretén conèixer l’estat on es troben els alumnes per iniciar el procés des d'on es troba cadascú i plantejar els aprenentatges de forma constructiva.

Formativa o Intermèdia

Es produeix durant el procés d’ensenyament-aprenentatge. Pretén fer un seguiment de com s’estan produint els aprenentatges per si cal modificar algun aspecte.

Sumativa o Final

Es produeix després del procés d’ensenyament-aprenentatge. Pretén comprovar i certificar l’assoliment dels objectius.

Procés d'Avaluació

L'avaluació també és un procés que es realitza en diferents fases:

  • Programació o disseny de l’avaluació.
  • Aplicació: recollida d’informació i certificació.

Anàlisi d'Objectius

Què?: els diferents objectius en els quals s’aplica. Com?: instrument de recollida d’informació. Quan?: els moments en què s’aplica. Per a què?: criteris d’avaluació per a la certificació de resultats.

Proves de Rendiment

Objectives

  • Els resultats no estan sotmesos al criteri d’observació i a la capacitat de percepció de qui l’aplica.
  • In vitro: les proves han de tenir un protocol d’actuació.
  • Resultats quantificables: els registres que generen han de ser numèrics.
  • Qualitats: validesa, fiabilitat, discriminalitat, estandardització.

Proves d'Observació

  • Subjectives: el resultat està sotmès al criteri d’observació i a la capacitat de percepció de qui l’aplica.
  • Seran situacions reals pràctiques.
  • Sense resultat quantificable: els registres que generen seran aspectes observables, qualitatius.
  • Requereixen criteris d’observació: es basen en els aspectes que s’han d’observar.

Registre de Resultats

És el moment en què es deixa constància del que ha succeït en l’aplicació de l’avaluació. S’han de dissenyar els instruments de registre, que s’hauran d’incorporar a la programació com a annex. Hi ha diferents formes de registre:

Entradas relacionadas: