Avaluació Educativa: Conceptes, Objectius i Tipus
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,25 KB
Avaluació Educativa: Conceptes Clau
5.1. Aspectes Generals de l'Avaluació
5.1.a. Concepte d'Avaluació
Segons el Diccionari de la Llengua Catalana, avaluar es defineix com l'acció de determinar aproximadament la vàlua o el valor d'alguna cosa.
5.1.b. Finalitats de l'Avaluació
En l'àmbit de l'educació, una avaluació ens ha de proporcionar el següent:
- Conèixer el rendiment de l'alumnat.
- Emetre un diagnòstic sobre:
- El punt de partida al principi del procés (avaluació inicial).
- Durant el procés (avaluació continuada).
- Al final del procés (avaluació final).
- Valorar l'eficàcia del sistema d'ensenyament.
- Motivar i incentivar l'alumnat.
- Assignar qualificacions als alumnes.
5.1.c. Avaluació en Funció dels Diferents Àmbits
- Àmbit Educatiu: Recollir informació sobre els processos i els resultats de l'aprenentatge (que genera l'acció educativa) amb l'objectiu d'analitzar-la per prendre decisions (sobre la seva orientació i desenvolupament de l'acció educativa) i qualificar-los.
- Àmbit de Rendiment Esportiu:
- Detecció i selecció de talents.
- Control i individualització de l'entrenament.
- Àmbit de la Salut i el Manteniment de la Condició Física.
5.1.d. Principis de l'Avaluació Educativa
Per garantir una eficàcia òptima, l'avaluació ha de tenir les següents característiques:
- Sistemàtica.
- Integrada (contextualitzada) en el procés educatiu.
- Tenir en compte les dificultats individuals.
- Utilitzar diferents mitjans.
5.2. Objecte de l'Avaluació
El procés d'ensenyament-aprenentatge implica la interacció entre diversos elements. L'avaluació ha d'afectar-los a tots.
5.2.a. L'Alumnat
El comportament de l'alumnat es divideix en tres grans àrees:
- Àmbit cognitiu: adquisició i desenvolupament de coneixements.
- Àmbit afectiu: adquisició i desenvolupament d'actituds.
- Àmbit motriu: adquisició i desenvolupament de comportaments motrius.
5.2.b. El Professorat
El professorat s'implica directament en la situació pedagògica, amb les seves opinions, els seus actes i, en definitiva, amb la seva pròpia personalitat.
L'avaluació del professorat pot centrar-se en diferents aspectes:
- Estudi de les seves característiques personals.
- Observació dels seus comportaments.
- Observació dels resultats que aconsegueixen els alumnes.
5.2.c. El Procés d'Ensenyament-Aprenentatge
En aquest punt cal verificar diferents aspectes:
- Existeix una coherència entre els objectius plantejats i els resultats obtinguts?
- S'han adaptat els objectius a les característiques i possibilitats de l'alumnat?
- La construcció, la presentació i la successió d'aprenentatges ha estat en consonància amb les possibilitats i les necessitats de l'alumnat i de l'activitat en si?
- Són adequats els mitjans i els recursos de què disposem per realitzar les activitats?
- Ha estat adequada la metodologia didàctica emprada en el procés d'ensenyament-aprenentatge (EA)?
5.3. Aspectes Formals de l'Avaluació
Distingim dos criteris en els aspectes formals de l'avaluació:
5.3.a. Segons Sistematització i Regulació
- 5.3.a.1. Avaluació Inicial: S'aplica al principi d'un procés d'aprenentatge concret.
- 5.3.a.2. Avaluació Formativa: Es realitza al llarg del procés d'ensenyament-aprenentatge (E/A).
- 5.3.a.3. Avaluació Final: És la que es realitza al final del procés.
5.3.b. Avaluació Segons la Participació de l'Alumnat
- 5.3.b.1. Heteroavaluació: El professorat avalua l'alumnat.
- 5.3.b.2. Coavaluació: Els alumnes s'avaluen recíprocament.
- 5.3.b.3. Autoavaluació: L'alumnat s'avalua a si mateix.