Avaluació i Diagnòstic en Projectes d'Inserció Laboral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,66 KB

Avaluació de Projectes d'Inserció Laboral

L'avaluació de projectes d'inserció laboral és una eina bàsica per obtenir i organitzar la informació necessària per conèixer i analitzar com es desenvolupen a la pràctica els processos dins l'àmbit laboral.

Tipus d'Avaluació: Temporal

  • Avaluació inicial o de diagnòstic: Determina el punt de partida; aquesta informació facilitarà la planificació dels projectes i itineraris personalitzats. La seva funció és diagnòstica, d'orientació i prescriptiva.
  • Avaluació formativa o de seguiment: Té la finalitat de conèixer el procés d'intervenció per proporcionar l'ajuda assistencial. La seva funció és reguladora i d'orientació.
  • Avaluació final: Determina si s'han assolit o no els objectius. La seva funció és de resultats, de revisió i control.

Tipus d'Avaluació: Segons els Destinataris

Avaluació dels demandants dels itineraris personalitzats i dels serveis i/o entitats:

  • Equip directiu
  • Entitats col·laboradores
  • Responsables, càrrecs polítics, etc.

Dimensions per a l'Avaluació

  • Avaluació de l'eficàcia: Mesura el nivell que assoleixen les previsions i objectius del projecte. Permet conèixer els resultats en un termini més llarg. Inclou la repercussió social del projecte, és a dir, si s'ha provocat un canvi en les polítiques econòmiques, estructurals, etc.
  • Avaluació de l'eficiència: Analitza la relació entre el cost total de l'esforç i els productes, resultats i efectes obtinguts. Per detectar els canvis o l'impacte calen terminis de temps llargs.

Memòria o Informe Final

  1. Verificació de resultats
  2. Comparació de resultats reals amb els previstos
  3. Anàlisi de resultats
  4. Devolució de resultats

Indicadors d'Avaluació

  • Qualitatius: No qualificables numèricament; per interpretar-los cal fer un esforç afegit de precisió. Ex: grau d'implicació, nivell de satisfacció.
  • Quantitatius: Són qualificables, amb valoració numèrica. Ex: nombre de participants, de contractes.

Fase 1: Entrevista Inicial de Diagnòstic

Aquesta fase té com a objectius principals:

  • Establir un vincle entre el demandant i el professional.
  • Obtenir prou informació sobre factors que poden influir en l'empleabilitat i l'ocupació del demandant per detectar potencialitats i mancances.

Acolliment o Presa de Contacte

La durada és de 15-20 minuts i es busca crear un clima cordial i afectuós.

Criteris clau:

  • Presentació del professional de manera amable, cordial, sintètica i moderada.
  • Especificar la finalitat del servei i delimitar els objectius professionals a curt i llarg termini per al pla d'acció.
  • El demandant s'implica i el professional orienta, informa i guia les accions i actuacions.
  • Conèixer les expectatives reals del demandant.
  • Informar del procés que ha de seguir i de la realització d'altres sessions.

Recollida d'Informació

Amb una durada de 40-45 minuts, es recullen totes les dades rellevants per facilitar la detecció de necessitats.

  • Algunes preguntes poden ser incòmodes.
  • Es realitza una entrevista, no un formulari, per evitar conflictes si la persona no contesta.
  • Detectar interessos i valors professionals.
  • Si el professional creu que la informació és insuficient, es poden fer proves psicotècniques.

Detecció de Necessitats

Consisteix en la valoració de les dades obtingudes per estimar les possibilitats laborals o les necessitats que caldrà cobrir.

Elaboració: Diagnòstic d'Empleabilitat

Analitza el grau d'empleabilitat a partir de les dades que tenim per integrar-lo en el pla de desenvolupament.

Finalitat del Diagnòstic d'Empleabilitat:
  • Detectar el grau d'actitud, competències personals, professionals i transversals, i característiques sociolaborals.
  • Servir de base per dissenyar el pla i el marc d'actuació per corregir mancances i desenvolupar aspectes positius.
Factors que Dificulten l'Empleabilitat:
  • Conjunturals: Factors externs que no es poden modificar. Ex: família a càrrec, persones dependents.
  • Interns o inherents: Factors propis de la persona, com variables biodemogràfiques (no modificables: edat, sexe) i psicosocials (modificables: personalitat, estil de vida, valors).

Entradas relacionadas: