L'Avaluació i el Condicionament Físic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,57 KB

L'Avaluació en l'Activitat Física

1. Definició d'Activitat Física

L'activitat física és el procediment que permet obtenir informació en qualsevol moment del procés per millorar-lo, reajustar-ne els objectius i detectar-hi i solucionar-hi possibles errors.

2. Tipus d'Avaluació

  • L'avaluació inicial o diagnòstica: es duu a terme abans de dissenyar el programa d'entrenament o condicionament físic.
  • L'avaluació del procés o reavaluació: es duu a terme durant l'aplicació del programa.
  • L'avaluació final o del resultat: una vegada s'ha acabat aquesta aplicació.

3. Funcions del Preparador Físic

  • Estimular la persona per tal d'aconseguir un bon rendiment.
  • Avaluar la condició física i els resultats esportius al llarg de tot el procés.
  • Elaborar programes individualitzats i els modifica en funció de les valoracions que obté de les diferents avaluacions.
  • Entrenar de forma segura i eficaç la persona per aconseguir els objectius marcats.
  • Educar l'esportista en tot el que està relacionat amb la seva millora física, com les tècniques dels exercicis i l'alimentació.
  • Derivar la persona a un professional sanitari quan és necessari.

4. Procés d'Avaluació

  • Realització d'una entrevista inicial per comprovar la compatibilitat entre la persona i qui l'entrenarà, marcar una sèrie de metes i establir acords.
  • Aplicació del programa de detecció sanitària prèvia amb l'objectiu de valorar l'estat de salut de la persona i, quan calgui, derivar-la a un professional sanitari.
  • Realització de l'avaluació de la forma física.
  • Anàlisi i interpretació de les dades obtingudes.

6. Característiques de la Prova/Test

  • És vàlid si es demostra que realment mesura allò que pretén mesurar i se sap en quin grau ho fa.
  • És fiable si proporciona resultats similars en dues ocasions diferents com a mínim quan s'aplica en circumstàncies semblants a un individu o un grup d'individus.
  • És objectiu si el resultat és independent de l'actitud o la valoració de qui administra la prova.

7. Nivells de Motivació

  • Desmotivació.
  • Motivació externa o extrínseca.
  • Motivació inconscient.
  • Motivació identificada (beneficis).
  • Motivació interna, integrada o intrínseca.

8. Com Han de Ser les Metes

  • Realistes.
  • Assolibles.
  • Específiques.
  • Mesurables o quantificables.
  • Observables, per monitoritzar el progrés.
  • Orientades a l'acció i en relació directa amb el procés que permetrà arribar a la meta final.
  • Coherents.
  • De dificultat creixent.
  • Delimitades en el temps.
  • Flexibles.
  • Diversificades.

9. Objectiu vs. Meta

Un objectiu és la finalitat que es pretén aconseguir amb una determinada acció o procés. Una meta és el nivell específic quantificable que es vol aconseguir i que permet valorar si un objectiu s'ha assolit amb èxit.

10. Factors de Risc Cardiovascular

Antecedents familiars, tabaquisme, hipertensió, hipercolesterolèmia, alteració de la glucèmia en dejú, obesitat, sedentarisme, factors que resten risc.

11. Tipus de Proves

  • Les proves de laboratori. Per a la realització de la prova es requereix un ambient controlat, generalment una clínica, amb personal i equipament especialitzats.
  • Les proves de camp. Tenen lloc als espais habituals en els quals es desenvolupen els programes d'entrenament i són a càrrec de professionals de l'activitat física.

11. Anàlisi de Risc

  • Risc baix: home menor de 45 anys o dona menor de 55 anys, sense símptomes i que només supera el llindar en un factor de risc de MC.
  • Risc moderat: home major de 45 anys o dona major de 55 anys o persona que supera el llindar en dos o més factors de risc de MC.
  • Risc alt: persona amb una malaltia cardiovascular, pulmonar o metabòlica o que presenta algun símptoma estant en repòs, durant les activitats normals o l'exercici suau.

12. Antropometria

L'antropometria és l'estudi de les dimensions del cos mitjançant mesuraments tècnics sistematitzats.

13. Variables del Perfil Antropomètric

  • Mesures generals. Les dues més freqüents són el pes i la massa corporal.
  • Perímetres o circumferències corporals. Són les mesures dels contorns a diferents nivells corporals.
  • Diàmetres ossis. Són les distàncies preses en projecció entre dos punts ossis de referència. Es poden valorar directament o mitjançant índexs de proporcionalitat. Permeten determinar el component ossi i el component residual.
  • Longituds de segments. Són les distàncies preses en projecció entre dos punts anatòmics de referència.
  • Plecs cutanis. Són els gruixos de dobles capes de pell.

14. Índex de Massa Corporal (IMC)

L'índex de massa corporal (IMC) és el paràmetre que relaciona el pes i la talla corporal. S'obté dividint el pes, en quilos, entre la talla, en metres al quadrat:

IMC = Pes / Talla2 = kg/m2

15. Alteracions Posturals Més Freqüents

  • Hipercifosi dorsal o gepa: en el pla sagital, la concavitat anterior de la columna presenta un augment significatiu.
  • Hipercifosi toràcica: en el pla sagital, la convexitat posterior al raquis dorsal presenta un augment significatiu.
  • Hiperlordosi lumbar: en el pla sagital, la concavitat posterior de la curvatura lumbar és més gran del normal.
  • Escoliosi: en el pla frontal, la columna vertebral presenta curvatures que superen els 10º.
  • Dors pla: les corbes cervical i lumbar de la columna són molt més petites del normal o han desaparegut.

16. Potencial Aeròbic

18. Tipus de Proves per Avaluar el Potencial Aeròbic

  • Directes: avaluen la quantitat d'oxigen que el subjecte consumeix mentre es troba connectat a un sistema analitzador de gasos i se sotmet a la realització d'un esforç progressiu fins a l'esgotament.
  • Indirectes: mitjançant exercicis màxims o submàxims, calculen el potencial aeròbic total aplicant relacions ben establertes d'aquesta variable fisiològica amb la FC durant l'exercici o amb la càrrega de treball que es realitza.

19. Càlcul del VO2 Màx

  • VO2 màx. Test de Cooper: 22,351 x distància (km) - 11,285
  • VO2 màx. Curs Navette: 31,025 + (3,238 x V) - (3,238 x E) + (0,1536 x V x E)

20. Avaluació Normativa vs. Criterial

Entenem per avaluació normativa, quan valorem l'actuació de l'esportista base als resultats d'una població a la que pertany.

Entenem per avaluació criterial, quan comparem els resultats aconseguits d'un esportista en una prova amb els que, el mateix esportista, havia assolit abans o amb un criteri establert prèviament.

Entradas relacionadas: