Avaluació i Aprenentatge: KPSI, Entorn i Models
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,17 KB
Dimensions de l'Aprenentatge
Dimensió món actual, salut i equilibri personal, tecnologia i vida quotidiana, ciutadania (13 competències).
Què és el Formulari KPSI?
El formulari KPSI és un instrument d’avaluació per a la regulació del procés d’aprenentatge. És un qüestionari d’autoavaluació per a l’alumnat que permet, d’una manera ràpida i fàcil, efectuar l'avaluació inicial. Té quatre possibles respostes:
- Ho sé i ho podria explicar.
- Ho sé.
- Em sona.
- No en sé res.
Definició d'Entorn
Entorn és “tot allò” que ens envolta, que actua sobre nosaltres, ens fa moure, que ens orienta, que ens fa madurar o progressar, que ens espanta, que ens planteja problemes.
Classificació de l'Entorn
El punt de vista, centrat en l’individu, és subjectiu. Hi ha diferents formes de classificar el medi:
- Elements físics (medi sensorial, perceptible, mesurable) + Elements socials (relacions, ús, interpretacions,...).
- Elements biòtics (amb vida: un arbre, un gos,...) + Elements abiòtics (sense vida: una roca, un núvol,...) + Elements antròpics (fets per l’home: una màquina, un carrer,...).
- Elements naturals + Elements socials + Elements històrics + Elements culturals…
Entorn "Real" vs. Entorn Viscut
Entorn “real”: relació estreta que anirà formant en l’individu la seva capacitat cognitiva de tipus lògic, el seu àmbit afectiu i les seves categories d’interès.
Entorn Viscut: L’individu selecciona, tria, dóna valor i significat als elements amb els quals “interacciona”.
Concepte de Medi
Medi: Espai que evoluciona (s’amplia) en el temps, que envolta les persones, sense uns límits fixos.
Mapes Conceptuals
Els mapes conceptuals són una eina que associa, interrelaciona, discrimina, descriu i exemplifica continguts, amb un alt poder de visualització, esquematització i memorització. És una tècnica molt usada per representar gràficament sabers i coneixements.
Models Mentals
Model: Esquematització precisa que construeix cada individu, a partir de les seves pròpies experiències. Característiques:
- Parcials (no pretenen representar tota la realitat observada).
- Dinàmics (varien en el temps).
- Originals (varien amb l’individu, són individuals).
- Satisfactoris (benestar de domini cognitiu).
- Lingüístics (operen a través dels canals lingüístics propis).
Tipus de models:
- Espacials.
- Temporals.
- Espacials-temporals.
- Subestructurals.
- Funcionals.
Tipus de Preguntes en l'Aprenentatge
Les preguntes han de respondre a un problema real, context proper, ser rellevants, interessants i complexes. Tipus:
- Essencials (motivadores).
- De procés (per descriure, explicar causes, comprovar, generalitzar, predir, gestionar, opinar).
- Crítiques (diversitat o regularitat, aquí i allà, canvi o conservació,...).
Treballs Pràctics
Objectius dels treballs pràctics:
- Motivar.
- Estimular.
- Ensenyar procediments de ciència.
Es treballa de manera manipulativa, investigadora, organitzativa i comunicativa, com en les activitats científiques. Tipus:
- Experiències.
- Experiments il·lustratius.
- Exercicis pràctics.
- Experiments per contrastar idees.
- Investigacions.
Classificació de les pràctiques:
- Demostratiu (comprovar al laboratori alguna cosa).
- Inductiu (formular regularitats a partir de fenòmens).
- Hipotètic-deductiu (formulació de diferents hipòtesis a un problema experimental i contrastar-les).
- Modelització (utilitzar un model per interpretar un fenomen).
Model Oscil·lant d'Aprenentatge (Hodgkin, 1985)
- Investigacions pràctiques (Explorar) per adquirir l'estímul, la confiança i la capacitat de treballar com un científic que resol problemes. Ampliar i estendre fronteres. Explorar noves regions i retornar amb renovada confiança a descobrir una nova àrea on jugar.
- Exercicis pràctics (Practicar) per desenvolupar capacitats i habilitats específiques i tècniques. Entrenar-se, amb confiança.
- Experiències pràctiques (Jugar) per obtenir una experiència del fenomen i un interès pel tema.
Concepció Equilibrada i Processos de Coneixement
Concepció equilibrada: ús diversificat de diferents treballs pràctics tipificats.
Processos de coneixement:
- Memorístics i reproductius.
- Comprensius.
- Metacognitius (reflexionar sobre els propis sabers, processos d’aprenentatge i la forma en què es produeixen).