Avaluació i Aprenentatge: KPSI, Entorn i Models

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,17 KB

Dimensions de l'Aprenentatge

Dimensió món actual, salut i equilibri personal, tecnologia i vida quotidiana, ciutadania (13 competències).

Què és el Formulari KPSI?

El formulari KPSI és un instrument d’avaluació per a la regulació del procés d’aprenentatge. És un qüestionari d’autoavaluació per a l’alumnat que permet, d’una manera ràpida i fàcil, efectuar l'avaluació inicial. Té quatre possibles respostes:

  • Ho sé i ho podria explicar.
  • Ho sé.
  • Em sona.
  • No en sé res.

Definició d'Entorn

Entorn és “tot allò” que ens envolta, que actua sobre nosaltres, ens fa moure, que ens orienta, que ens fa madurar o progressar, que ens espanta, que ens planteja problemes.

Classificació de l'Entorn

El punt de vista, centrat en l’individu, és subjectiu. Hi ha diferents formes de classificar el medi:

  1. Elements físics (medi sensorial, perceptible, mesurable) + Elements socials (relacions, ús, interpretacions,...).
  2. Elements biòtics (amb vida: un arbre, un gos,...) + Elements abiòtics (sense vida: una roca, un núvol,...) + Elements antròpics (fets per l’home: una màquina, un carrer,...).
  3. Elements naturals + Elements socials + Elements històrics + Elements culturals…

Entorn "Real" vs. Entorn Viscut

Entorn “real”: relació estreta que anirà formant en l’individu la seva capacitat cognitiva de tipus lògic, el seu àmbit afectiu i les seves categories d’interès.

Entorn Viscut: L’individu selecciona, tria, dóna valor i significat als elements amb els quals “interacciona”.

Concepte de Medi

Medi: Espai que evoluciona (s’amplia) en el temps, que envolta les persones, sense uns límits fixos.

Mapes Conceptuals

Els mapes conceptuals són una eina que associa, interrelaciona, discrimina, descriu i exemplifica continguts, amb un alt poder de visualització, esquematització i memorització. És una tècnica molt usada per representar gràficament sabers i coneixements.

Models Mentals

Model: Esquematització precisa que construeix cada individu, a partir de les seves pròpies experiències. Característiques:

  • Parcials (no pretenen representar tota la realitat observada).
  • Dinàmics (varien en el temps).
  • Originals (varien amb l’individu, són individuals).
  • Satisfactoris (benestar de domini cognitiu).
  • Lingüístics (operen a través dels canals lingüístics propis).

Tipus de models:

  • Espacials.
  • Temporals.
  • Espacials-temporals.
  • Subestructurals.
  • Funcionals.

Tipus de Preguntes en l'Aprenentatge

Les preguntes han de respondre a un problema real, context proper, ser rellevants, interessants i complexes. Tipus:

  • Essencials (motivadores).
  • De procés (per descriure, explicar causes, comprovar, generalitzar, predir, gestionar, opinar).
  • Crítiques (diversitat o regularitat, aquí i allà, canvi o conservació,...).

Treballs Pràctics

Objectius dels treballs pràctics:

  • Motivar.
  • Estimular.
  • Ensenyar procediments de ciència.

Es treballa de manera manipulativa, investigadora, organitzativa i comunicativa, com en les activitats científiques. Tipus:

  • Experiències.
  • Experiments il·lustratius.
  • Exercicis pràctics.
  • Experiments per contrastar idees.
  • Investigacions.

Classificació de les pràctiques:

  • Demostratiu (comprovar al laboratori alguna cosa).
  • Inductiu (formular regularitats a partir de fenòmens).
  • Hipotètic-deductiu (formulació de diferents hipòtesis a un problema experimental i contrastar-les).
  • Modelització (utilitzar un model per interpretar un fenomen).

Model Oscil·lant d'Aprenentatge (Hodgkin, 1985)

  • Investigacions pràctiques (Explorar) per adquirir l'estímul, la confiança i la capacitat de treballar com un científic que resol problemes. Ampliar i estendre fronteres. Explorar noves regions i retornar amb renovada confiança a descobrir una nova àrea on jugar.
  • Exercicis pràctics (Practicar) per desenvolupar capacitats i habilitats específiques i tècniques. Entrenar-se, amb confiança.
  • Experiències pràctiques (Jugar) per obtenir una experiència del fenomen i un interès pel tema.

Concepció Equilibrada i Processos de Coneixement

Concepció equilibrada: ús diversificat de diferents treballs pràctics tipificats.

Processos de coneixement:

  • Memorístics i reproductius.
  • Comprensius.
  • Metacognitius (reflexionar sobre els propis sabers, processos d’aprenentatge i la forma en què es produeixen).

Entradas relacionadas: