Avaluació Ambiental de Plans i Projectes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 11,85 KB
Avaluació Ambiental
6. Avaluació Ambiental
L'Avaluació Ambiental constitueix un dels instruments més valuosos per a la integració de criteris de sostenibilitat (econòmics, socials i ambientals) des de les primeres fases de presa de decisions.
És un procés que s'integra en les diferents fases de disseny, elaboració i revisió d'un pla, programa o projecte com un factor més per augmentar-ne la qualitat, l'excel·lència i l'efectivitat.
La Directiva 2001/42/CE sobre l'avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient és l'instrument jurídic que fixa els principis generals d'un sistema d'Avaluació Ambiental per a plans i programes (també anomenada Avaluació Ambiental Estratègica). La Directiva defineix l'àmbit d'aplicació de l'avaluació (planificació territorial, energia, turisme, etc.), alhora que cedeix als Estats membres una gran flexibilitat a l'hora d'establir procediments i metodologies per a l'avaluació.
L'avaluació ambiental de plans i programes ve a complementar i reforçar l'avaluació de l'impacte ambiental (o Avaluació de projectes) que s'havia dut a terme fins ara, d'acord amb la Directiva d'Avaluació d'Impacte Ambiental (85/377/CEE). Té l'avantatge d'anticipar-se en la incorporació de mesures per a la protecció del medi ambient, d'acord amb el que s'anomena "principi de jerarquia":
Quan més estratègic és el pla, més efectiva és la seva avaluació ambiental.
7. Estudi d'Impacte Ambiental de Projectes
L'avaluació de l'impacte ambiental és un procediment de caràcter preventiu que té per objecte incorporar la variable ambiental en la presa de decisions sobre determinats projectes.
La seva aplicació, basada en el principi que és millor prevenir les pertorbacions en origen que combatre després els seus efectes, està recomanada per diverses organitzacions internacionals, com les Nacions Unides, l'Organització Mundial de la Salut, l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i la Comunitat Econòmica Europea. La Comunitat Econòmica Europea va aprovar l'any 1985 la Directiva d'Avaluació d'Impacte Ambiental (85/377/CEE).
Actualment, l'autorització de projectes públics o privats que puguin tenir incidències notables sobre el medi ambient només podrà atorgar-se després de realitzar una avaluació prèvia dels seus efectes. Aquesta avaluació s'efectua a través d'un Estudi d'Impacte Ambiental.
La decisió relativa a l'avaluació correspon als organismes de medi ambient que tinguin competències en cada cas. Aquests organismes han de realitzar una Declaració d'Impacte Ambiental que condiciona l'autorització del projecte per part de l'Administració responsable. En el cas que la Declaració sigui positiva, l'organisme de medi ambient fixa també les condicions en què s'haurà de realitzar el projecte per garantir la protecció del medi.
El procediment d'avaluació d'impacte ambiental inclou també la participació ciutadana i garanteix d'aquesta manera la integració de diversos sectors socials en el procés de presa de decisions.
a) Legislació
Els projectes que requereixen avaluació ambiental són:
- Agricultura, silvicultura, aqüicultura i ramaderia
- Dragatges
- Instal·lacions i infraestructures energètiques
- Infraestructures de transport
- Projectes d'enginyeria hidràulica i de gestió de l'aigua
- Altres projectes:
- Transformacions de l'ús del sòl que impliquin l'eliminació de la coberta vegetal arbustiva, quan aquestes transformacions afectin superfícies superiors a 100 hectàrees.
- Projectes d'urbanitzacions i complexos hotelers fora de les zones urbanes i construccions associades, inclosa la construcció de centres comercials i d'aparcaments quan afectin la xarxa Natura 2000.
- Pistes d'esquí, remuntadors i telefèrics, i construccions associades quan afectin la xarxa Natura 2000.
- Parcs temàtics quan afectin la xarxa Natura 2000.
- Torres i altres infraestructures de telecomunicació quan afectin espais d'interès natural.
- Recuperació de terres al mar que afectin espais d'interès natural.
- Plans d'ordenació i normes subsidiàries de planejament municipal que estableixin nous sòls urbans o urbanitzables confinats amb espais naturals de protecció especial o a una distància inferior a 1.000 m d'altres espais d'interès natural que tinguin la consideració de zones humides, quan se'n puguin derivar riscos d'afectacions hídriques o de modificacions de la línia litoral.
- Complexos hotelers, recreatius i esportius quan afectin espais d'interès natural.
b) Procediment
Inici
El promotor presenta davant l'òrgan substantiu (òrgan que dóna l'autorització) un document inicial del projecte, d'acord amb l'art 6 del RDL 1/2008, el qual es tramet al Departament que pertoqui.
Consultes i definició de l'estudi d'impacte ambiental
El Departament que correspongui tramet el document comprensiu a institucions i entitats interessades perquè facin suggeriments sobre el projecte a fi d'establir l'abast i l'amplitud de l'estudi d'impacte ambiental (30 dies). Aquesta documentació és consultable a la web. Finalitzat el termini esmentat, el Departament de Medi Ambient i Habitatge comunica a l'òrgan substantiu l'abast i l'amplitud de l'estudi d'impacte ambiental i la relació d'entitats i institucions consultades. L'òrgan substantiu ho tramet al promotor en el termini de 30 dies.
El projecte i l'estudi d'impacte ambiental
Un cop redactat l'estudi d'impacte ambiental i el projecte, aquests es presenten a l'òrgan substantiu.
Informació pública
L'òrgan substantiu exposa a informació pública el projecte i l'estudi d'impacte ambiental. El termini previst és el que estableix el procediment de l'autorització del projecte.
Avaluació d'impacte ambiental. Documentació complementària
Acabada la informació pública, l'òrgan substantiu tramet al Departament de Medi Ambient i Habitatge el projecte, l'estudi d'impacte ambiental, les al·legacions efectuades i els informes sobre aquestes al·legacions.
El Departament de Medi Ambient i Habitatge, en un termini de 4 mesos, analitzarà els documents tant de forma com de contingut i sol·licitarà informes a diferents organismes relacionats per raó de la matèria.
En el supòsit de detectar-se errors o mancances esmenables de forma i contingut, el Departament de Medi Ambient i Habitatge ho comunicarà al promotor, qui disposarà de 10 dies per presentar la documentació sol·licitada.
Declaració d'impacte ambiental. Ponència ambiental
Un cop analitzada la documentació, el Departament de Medi Ambient i Habitatge, mitjançant la Ponència Ambiental, emetrà la Declaració d'impacte ambiental que valora la idoneïtat ambiental del projecte. Aquesta Declaració es tramet a l'òrgan substantiu perquè la incorpori a l'expedient d'autorització. La Declaració d'impacte ambiental és un acte de tràmit no recurrible per si mateix, i en cas de desacord s'ha de fer un recurs a l'autorització emesa per l'òrgan substantiu.
Publicitat
La Declaració d'impacte ambiental es publica al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, tot i que als efectes administratius es considera la data de l'Acord de la Ponència.
c) Documents
- Screening: decisió prèvia d'avaluació ambiental (El procés mitjançant el qual es decideix si un projecte concret requereix o no una AIA)
- Scoping: abast de l'estudi (El procés d’identificació del contingut i l’abast de la informació ambiental que caldrà presentar a l’autoritat competent en virtut del procediment d’AIA)
- Check-list: revisió de la informació ambiental
8. Avaluació Ambiental de Plans i Programes (o Avaluació Ambiental Estratègica)
Què és l'avaluació ambiental de plans i programes?
- Procés d'identificar, predir, avaluar i mitigar els efectes biofísics, socials i altres efectes rellevants de propostes de desenvolupament, prèviament a què siguin preses les decisions i les obligacions importants. (IAIA -IEAUK, 1999)
- Procés sistemàtic per avaluar, en el més avançat estadi possible del procés de decisió, la qualitat ambiental i les conseqüències de les visions alternatives i els propòsits de desenvolupament incorporades a les iniciatives de polítiques, plans o programes, assegurant la completa integració de consideracions rellevants biofísiques, econòmiques, socials i polítiques. (Partidario, 1999)
Per què és important l'AAPP?
L'avaluació ambiental de plans i programes complementa l'avaluació ambiental de projectes (o avaluació d'impacte ambiental - AIA) que es fa actualment (Directiva 85/337/CEE) per garantir una major protecció del medi ambient.
L'avaluació ambiental d'un pla, que donarà lloc a un posterior desenvolupament de projectes, permet incloure factors ambientals en les decisions estratègiques:
- Existeix la necessitat real de realitzar el projecte?
- Si és necessari, s'han valorat diferents alternatives per cobrir aquestes necessitats? Per exemple: aposta el pla pel tren o per la carretera?, aposta pel transvasament, l'embassament o la dessalació?, etc.
Avantatges de l'avaluació ambiental de plans i programes
- Permet prendre decisions en polítiques, plans i programes, simultàniament a la seva elaboració
- Integra l'avaluació ambiental en l'aprovació del Pla o Programa d'acord amb el principi de transversalitat del medi ambient (Inclusió dels principis del desenvolupament sostenible en la formulació de les polítiques -Cardiff)
- Identifica les "fonts" dels impactes ambientals quan les alternatives són encara possibles (major durabilitat de les propostes de desenvolupament)
- Socialment, pot reduir la conflictivitat dels plans, programes i futurs projectes:
- Transparència i obertura dels processos de decisió
- Preveu major participació pública
- Els efectes i les contrapartides han estat coneguts i, fins i tot, poden ser consensuats
- Pot completar i reforçar l'AIA dels projectes:
- Situant el context i l'àmbit del projecte
- Reduint els esforços del control i seguiment
- Comporta avantatges institucionals que reverteixen en una major efectivitat administrativa:
- Responsabilitat compartida dels diferents actors (responsabilitza ambientalment als organismes de totes les administracions)
- Col·laboració estreta entre administració ambiental, promotor i administració competent per raó de la matèria
- Concentració d'actuacions i simplificació del procediment
Com es preveu implementar l'AAPP a Catalunya?
- Instruments normatius:
- Transposició de la Llei: Avantprojecte de Llei d'Avaluació Ambiental
- Aplicar la Directiva: (Dictamen Comissió Jurídica Assessora 195/2005, Decret de Planificació Territorial 142/2005, Text Refós Llei d'Urbanisme 1/2005)
- Instruments metodològics:
- Guies metodològiques d'avaluació ambiental
- Desenvolupament de coneixement tècnic i científic
- Actuacions complementàries:
- Participació
- Formació
- Sistema d'Informació de l'Avaluació Ambiental:
- Eina integrada d'avaluació en el procediment
- Catàleg d'informacions ambientals per a l'avaluació
- Documents de referència (Perfil ambiental de Catalunya, Directrius ambientals per a la planificació i la gestió territorial, Estratègia catalana de protecció de la biodiversitat)