Autonomia i Gestió en Centres Educatius: PEC i NOFC
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB
Autonomia Pedagògica, d'Organització i de Gestió dels Centres
Els centres escolars tenen autonomia pedagògica i organitzativa per definir els seus models de gestió i organització, i com més autonomia utilitzen, més a prop estan de les necessitats de l'entorn. Són la carta de compromís i marc legislatiu (LOE:120 LEC:90).
Projecte Educatiu de Centre (PEC)
És el document que recull el conjunt de decisions adoptades i assumides per tota la comunitat educativa, respecte a les opcions educatives bàsiques.
El Projecte Educatiu de Centre (PEC) és un document que compromet i lliga tots els membres de la comunitat del centre amb una finalitat comuna. És el resultat d'un consens que es plasma després d'una anàlisi de dades, de necessitats i d’expectatives. Recull la seva proposta educativa i s’estructura de manera organitzada, té uns objectius i unes finalitats, i hi està representada la identitat i l’ideari del centre.
Aquest projecte educatiu està en funcionament a cada centre i s’aplica a tots els professionals que en formen part.
Elements del PEC:
- Anàlisi del context:
- Situació geogràfica (on som?)
- Història del centre (Qui som?)
- Marc administratiu i jurídic (Com s’organitza?)
- Marc legislatiu
- Característiques de l’alumnat i les famílies
- Infraestructura i recursos
- Senyes d'identitat:
- Línia metodològica del centre
- Confessionalitat
- Pluralisme i valors
- Coeducació
- Tractament a la diversitat
- Llengua i aprenentatge
- Relació amb les famílies
- Objectius generals:
- Objectius de caràcter educatiu (Fomentar l’ensenyament en qualsevol aspecte o Aconseguir un àmbit d’igualtat a partir de la coeducació)
- Objectius relatius als recursos humans (Regular la convivència)
- Objectius de govern institucional (Donar a conèixer a les famílies el funcionament de l’escola bressol i els trets distintius de la mateixa escola)
- Objectiu de l’àmbit econòmic i administratiu (Crear els mecanismes necessaris per agilitzar la distribució dels documents escolars: actes, llistes...)
- Estructura organitzativa:
- Definir cada òrgan i enumerar-ne les funcions generals
- Descriure les relacions entre els diversos òrgans
- Horari general del centre
- Serveis que ofereix i activitats extraescolars
- Organigrama
Normes d’Organització i Funcionament del Centre (NOFC)
Un NOFC forma part de l’estructura d’un centre educatiu. S'hi reflecteixen els recursos humans, les normes, els drets i deures, les normes d’admissió, la normativa higienicosanitària i els protocols. És de gran utilitat per a la sistematització dels professionals que treballin al centre i informarà a les famílies sobre alguns dels aspectes més importants.
Objectius del NOFC:
- Dotar d'un marc comú de referència
- Agilitzar el funcionament i la presa de decisions
- Establir estabilitat i funcions
- Unificar el funcionament i la normativa
Elements del NOFC:
- Recursos humans i funcions: (Dret a disposar dels mitjans necessaris per complir les tasques i funcions assignades)
- Normes de funcionament del centre: (Calendari, horari escolar, normes d'entrada i sortida del centre, menjador, ràtios)
- Drets i deures de les persones usuàries: (Falta de respecte per part del centre, acumulació de faltes, baixa de l'infant)
- Normativa d’admissió: (Preinscripció matrícula, quotes)
- Normativa higienicosanitària: (Condicions higièniques amb què l'infant ha d'arribar a l'escola, marcatge de la roba, presa de medicaments)
- Protocols: (Malaltia infecciosa, accidents, sortides, període d'adaptació)