Autonomia i Gestió en Centres Educatius: PEC i NOFC

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB

Autonomia Pedagògica, d'Organització i de Gestió dels Centres

Els centres escolars tenen autonomia pedagògica i organitzativa per definir els seus models de gestió i organització, i com més autonomia utilitzen, més a prop estan de les necessitats de l'entorn. Són la carta de compromís i marc legislatiu (LOE:120 LEC:90).

Projecte Educatiu de Centre (PEC)

És el document que recull el conjunt de decisions adoptades i assumides per tota la comunitat educativa, respecte a les opcions educatives bàsiques.

El Projecte Educatiu de Centre (PEC) és un document que compromet i lliga tots els membres de la comunitat del centre amb una finalitat comuna. És el resultat d'un consens que es plasma després d'una anàlisi de dades, de necessitats i d’expectatives. Recull la seva proposta educativa i s’estructura de manera organitzada, té uns objectius i unes finalitats, i hi està representada la identitat i l’ideari del centre.

Aquest projecte educatiu està en funcionament a cada centre i s’aplica a tots els professionals que en formen part.

Elements del PEC:

  • Anàlisi del context:
    • Situació geogràfica (on som?)
    • Història del centre (Qui som?)
    • Marc administratiu i jurídic (Com s’organitza?)
    • Marc legislatiu
    • Característiques de l’alumnat i les famílies
    • Infraestructura i recursos
  • Senyes d'identitat:
    • Línia metodològica del centre
    • Confessionalitat
    • Pluralisme i valors
    • Coeducació
    • Tractament a la diversitat
    • Llengua i aprenentatge
    • Relació amb les famílies
  • Objectius generals:
    • Objectius de caràcter educatiu (Fomentar l’ensenyament en qualsevol aspecte o Aconseguir un àmbit d’igualtat a partir de la coeducació)
    • Objectius relatius als recursos humans (Regular la convivència)
    • Objectius de govern institucional (Donar a conèixer a les famílies el funcionament de l’escola bressol i els trets distintius de la mateixa escola)
    • Objectiu de l’àmbit econòmic i administratiu (Crear els mecanismes necessaris per agilitzar la distribució dels documents escolars: actes, llistes...)
  • Estructura organitzativa:
    • Definir cada òrgan i enumerar-ne les funcions generals
    • Descriure les relacions entre els diversos òrgans
    • Horari general del centre
    • Serveis que ofereix i activitats extraescolars
    • Organigrama

Normes d’Organització i Funcionament del Centre (NOFC)

Un NOFC forma part de l’estructura d’un centre educatiu. S'hi reflecteixen els recursos humans, les normes, els drets i deures, les normes d’admissió, la normativa higienicosanitària i els protocols. És de gran utilitat per a la sistematització dels professionals que treballin al centre i informarà a les famílies sobre alguns dels aspectes més importants.

Objectius del NOFC:

  • Dotar d'un marc comú de referència
  • Agilitzar el funcionament i la presa de decisions
  • Establir estabilitat i funcions
  • Unificar el funcionament i la normativa

Elements del NOFC:

  • Recursos humans i funcions: (Dret a disposar dels mitjans necessaris per complir les tasques i funcions assignades)
  • Normes de funcionament del centre: (Calendari, horari escolar, normes d'entrada i sortida del centre, menjador, ràtios)
  • Drets i deures de les persones usuàries: (Falta de respecte per part del centre, acumulació de faltes, baixa de l'infant)
  • Normativa d’admissió: (Preinscripció matrícula, quotes)
  • Normativa higienicosanitària: (Condicions higièniques amb què l'infant ha d'arribar a l'escola, marcatge de la roba, presa de medicaments)
  • Protocols: (Malaltia infecciosa, accidents, sortides, període d'adaptació)

Entradas relacionadas: