Autonomía
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras materias
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,84 KB
Habilitats: és la destrsa d'execució de capacitats o possibilitats físiques, motrius i cognitives per dur a terme una certa acció amb tant d'èxit com sigui possible i d'acord amb les normes i els valors culturals. Hàbit: és l'automatzació relatica d'una acció, són constants i flexibles. la diferència entre habilitat i hàbit suposa realitzar una acció tan bé com sigui possible, mentre que l'hàbit es refereix a la selecció i l'aplicació encertada d'una habilitat. Rutina: ens referim a l'automatització dels hàbits. l'adquisició d'aquest és possible després d'un procés repetitiu i rutinari de cada acció. Autonomia: és l'objectiu dinal del procés d'adquisició de qualsevol hàbit. significa poder prescindir de l'ajuda o del supor d'altres per prendre decidicions i resoldre situacions quaotidianes. 7.1.2. l'adquisició d'hàbits: l'aprenentatge dels hàbits és funcional, i és essencial adquirir-los i consolidar-los correctament, ja que s'aplicaran al llarg d tota la vida. a) existència de capacitat bàsiques: es poden distingit dos tipus d'habilitat bàsiques q els infants han de tenir per començar l'adquisició dels hàbits. - habilitats d'execució: relacionades amb la motricitat. impliquen q el nen ja té una certa força i aprehensió motriu a les extremitats superiors i inferiors. - habilitats de planificació: són les habilitats de tipus més cognitiu, es refereixen a la comprensió i al reconeixement de les accions qu comporta cada hàbit. b) els espais i els instruments: és molt important la grandaria i el nombre dels instruments o objectes necessaris, variarara en l'aprenentatge. a l'escola infantil es necessiten espais acollidors relacionats amb la vida quotidiana q els permetin de relacionar-se en un grup gran o en grups petits. c)relació afectiva: els hàbits s'adquireixen en la relació amb les altres persones i d'acord amb les exigències d'aquestes. la persona adulta ha de garatir q l'afecte està per damunt de qualsevol conflicte o dificultat q sorgeixi durant l'aprenentatge. d)quotidianitat: l'adquisició d'un hàbit suposa un aprenentatge q implica la quotidianitat, es a dir, la realització del proces dins de l'entorn natural on es desenvolupa l'individu, d manera q el procés sigui més fàcil i eficaç. e)adquisició d'hàbits i multidiversitat: qualsevol hàbit porta una sèrie d'exigències de correcció de normes i valors concrets per tant hi ha diferents maneres d'executar correctament un mateix hàbit. 7.3. hàbit relacionats amb l'alimentació: l'alimentació no es limita a la satisfacció d'una necessitat biològica. per treballar l'alimentació és necessari: -no prendre la iniciativa per acabar abans, ja que això té l'afecte contrari i l'infant es torna mes dependent. - realitzar petits ritual amb els obj necessaris per a l'alimentació. -procurar prendre's amb calma el moment dels àpats i entendre q cada u té un ritme. De 1 a 3: comportament a la taula; a) ha de menjar assegut. b) al final de l'etapa ha de menjar sol. c) en la seva dieta s'han d'introduir tots els aliments. d) necessita pitet. utilització dels coberts: al final de l'etapa ha d'utilitzar els cuberts amb precisió. Correcció amb la beguda: utilització de vasos especials, per despres pasar amb totes dues mans un got normal. Objectius: de 1 a 3 anys; - fer servir la cullera per a líquids o sòlids-líquids. -utilitzar la forquilla. -fer servir el got per beure. -deixar la taula i l'entorn nets. -mastegar i empassar bé. -dur plats i gots plens o buits. -esperar el torn per servit. -menjar de tot. -demanar la quantitat q vol consumir. -fer servir tovalló. -rentar-se les mans abans i despres de menjar. Entre 3 i 6 anys: -controlar les porcions q es fica a la boca. -separar els obstacles q es troben en el menjar. -utilitzar forquilla i ganivet. -pelar les fruites. -rentar-se les dents. -servir als altres. -parar i desparar taula. - valorar tots els aliments. -diferenciar sabors i gustos. 7.4. Descans i son: el descans és una activitat i una necessitat relacionades amb el benestar i la salut. en les etapes de creixement el desncas serveix per proporcionar a l'organisme la possibilitat de desenvolupar-se i acumular energies. la programació de l'habit; s'ha de desenvoluapr tres moments claus; (abans d'anar a dormir, durant el temps de descans i despres de dormir) adquisició de l'habit: de 1 a 3 anys: Desperar: durant els primers mesos de vida el nadó s'acostuma a despertar intranquil. -quan ja camina pot anar a buscar companya si es desperta a mitja nit. -cap als 3 anus es pot despertar i buscar maneres d'entretenir-se sense molestar. Dormir: -durant els primers mesos no hauria de necesitar ajuda per dormir-se. -a partir dels sis hauria de dormir en una habitació diferents. -durant els dos primers anys pot fer servir el xumet. dels 3 als 6: Despertar; -ha de ser capáç de despertar-se i organitzar petites activitats sol. -si té malsons durant la nit, pot necesitar companyia. -al final d'aquesta etapa comença a acceptar el fet de no estar amb la persona adulta. Dormir: hauria de dormir unes 12 h diaries. - ja pot anar a dormir fora de casa. -ha de saber preparar-se per anar a dormir.
7.5. higiene: la higiene corporal està relacionada amb l'hàbit de desvestir-se. el control d'esfinters és un aprenentatge complex q requerix maduresa i motivació. Adquisició: de 1 a 3 anys: -passa d'utilitzar els bolquers per a tot a no utilitzar-los, encara q en alguns moments es puguin produir descuits. -ha de saber demanar ajuda. -ha de començar a entendre q ha de rentar-se les mans o la cara quan les té brutes. -ha de començar a valorar el bany i a col·laborar. -s'ha d'iniciar la higiene bucal. Objectius: entre 1 i 3 anys: -conscienciar en tenir les mans netes. -demanar ajuda quan es té el nas brut. -rentar-se las mans. -eixugar-se les mans. -eixugar-se la cara. -usar paperera. -gaudir del bany. -rentar-se parts del cos quan és a la banyera. -controlar els esfínters. -demanar ajuda quan té caca o pipi. -de 3 a 6 anys: -netejar-se despres de pipi o caca. -tirar de la cadena. -usar paper higienic. -utilitzar la dutxa, -eixugar-se despres del bany. -usar tovallola. -controlar l'ús del sabó. -rentar-se les dents. 7.6: Roba: forma part de les activitats q afavoreixenla comunicació amb les persones adultes i tmb el coneixement de l'esquema corporal. adquisició; de 1 a 3 anys: - ha de mostrar interès per les activitat de vestir i d'ordenar la roba. -ha de començar a intentar fer-se el velcro. -ha de penjar i desar algunes peces de roba, adonar-se q va brut i demanar q el canviin- dels 3 als 6 anys: d'ha de vestir i despullar sense ajuda. - ha de saber botonar-se i començar a fer nusos. -pot participar en la neteja de les sabates. 7.7. relacions socials: per permetre l'integració al grup humà, a més del hàbits lligats a la satisfacció bàsiques, cal fomentar les habilitat socials.
7.5. higiene: la higiene corporal està relacionada amb l'hàbit de desvestir-se. el control d'esfinters és un aprenentatge complex q requerix maduresa i motivació. Adquisició: de 1 a 3 anys: -passa d'utilitzar els bolquers per a tot a no utilitzar-los, encara q en alguns moments es puguin produir descuits. -ha de saber demanar ajuda. -ha de començar a entendre q ha de rentar-se les mans o la cara quan les té brutes. -ha de començar a valorar el bany i a col·laborar. -s'ha d'iniciar la higiene bucal. Objectius: entre 1 i 3 anys: -conscienciar en tenir les mans netes. -demanar ajuda quan es té el nas brut. -rentar-se las mans. -eixugar-se les mans. -eixugar-se la cara. -usar paperera. -gaudir del bany. -rentar-se parts del cos quan és a la banyera. -controlar els esfínters. -demanar ajuda quan té caca o pipi. -de 3 a 6 anys: -netejar-se despres de pipi o caca. -tirar de la cadena. -usar paper higienic. -utilitzar la dutxa, -eixugar-se despres del bany. -usar tovallola. -controlar l'ús del sabó. -rentar-se les dents. 7.6: Roba: forma part de les activitats q afavoreixenla comunicació amb les persones adultes i tmb el coneixement de l'esquema corporal. adquisició; de 1 a 3 anys: - ha de mostrar interès per les activitat de vestir i d'ordenar la roba. -ha de començar a intentar fer-se el velcro. -ha de penjar i desar algunes peces de roba, adonar-se q va brut i demanar q el canviin- dels 3 als 6 anys: d'ha de vestir i despullar sense ajuda. - ha de saber botonar-se i començar a fer nusos. -pot participar en la neteja de les sabates. 7.7. relacions socials: per permetre l'integració al grup humà, a més del hàbits lligats a la satisfacció bàsiques, cal fomentar les habilitat socials.