Ausiàs March: Vida i Obra del Poeta Medieval Valencià
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,19 KB
Ausiàs March: El Poeta Medieval Valencià
Escriptor valencià, nascut a Gandia cap a 1397 i mort el 3 de març de 1459 a València, considerat el poeta medieval més important en llengua catalana. La seua poesia, culta i bellíssima, va influir en molts poetes castellans del segle XVI, ja pertanyents al Renaixement. La poesia d'Ausiàs March trenca amb la tradició dels trobadors provençals i presenta, per primera vegada, una lírica catalana original. És un poeta culte que ha llegit molts llibres d'altres escriptors i savis del passat, i estos coneixements es reflectixen en els seus versos. Però l'autèntica força de la seua poesia està en els seus propis dubtes i contradiccions internes; els seus sabers filosòfics només li servixen per a analitzar el seu estat d'ànim i donar-se compte dels problemes morals que el turmenten. March també rebutja la complicada retòrica dels trobadors provençals, massa artificial per al seu gust. Ell utilitza un llenguatge nu i directe que arriba molt prompte a l'enteniment del lector. El tret que millor definix el seu estil és la seua afició per les comparacions, que moltes vegades són inesperades i sorprenents.
Vida
Fill del poeta Pere March, va rebre des de xiquet una bona educació relacionada amb la literatura. En la seua família era normal el cultiu de la poesia: el seu oncle Jacme (o Jaume) també va ser un excel·lent poeta.
Pertanyia al sector més baix de la noblesa, el dels cavallers. En 1415, dos anys després de la mort del seu pare, va intervindre en les Corts de València presidides pel rei Ferran I. Va participar en este important acte polític dins del grup (o estament) dels cavallers, tot i que encara com a donzell (noble que encara no havia sigut armat cavaller). Quatre anys després (1419), ja apareix mencionat en els escrits amb el tractament català de mossén, la qual cosa vol dir que ja havia sigut armat cavaller. Este important rang social el va obligar a participar en moltes accions militars pel Mediterrani. En la seua obra poètica abunden les imatges marineres procedents d'estes campanyes navals. Ausiàs March va ser recompensat amb terres i títols honorífics per la valentia que va demostrar en la lluita armada. Cap a 1425 es va retirar a Gandia, on va portar la vida típica dels grans senyors feudals (a pesar que el feudalisme estava ja en plena decadència). Va ser honrat amb el càrrec de falconer reial, encarregat de cuidar les aus de caça que el rei d'Aragó criava en l'Albufera de València. Com tots els grans senyors, va tindre conflictes amb els seus vassalls, a qui no va tractar massa bé. En 1437, a l'edat de quaranta anys, es va casar amb Isabel Martorell, germana d'un altre gran escriptor valencià, Joanot Martorell. El matrimoni només va durar dos anys, perquè en 1439 va morir Isabel. Quatre anys després, Ausiàs March es va casar per segona vegada, ara amb Joana Escorna (de la que va enviudar en 1454). No va tindre fills en cap d'estos matrimonis, però sí que va ser pare de, almenys, quatre fills bastards que van ser fruit de les seues relacions amb altres dones (segons pareix, va tindre moltes amants al llarg de la seua vida).