Ausiàs March i l'Amor Cortès: Anàlisi de la Poesia Medieval Catalana
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB
L'Amor Cortès i la Poesia Medieval Catalana
Llenguatge i Estil de l'Amor Cortès
- Llenguatge lleuger, senzill i directe: Caracteritzat per la claredat i la simplicitat.
- Llenguatge ornamental: Carregat de recursos expressius i figures retòriques.
- Llenguatge complicat i conceptual: Ple de figures retòriques semàntiques i de pensament.
Temes i Gèneres Poètics
- La Cançó: Poema dedicat a la idealització de la dama.
- El Sirventès: Destinat a la moralització, la propaganda política o la sàtira.
- El Plany: Lamentació per la pèrdua d'un gran personatge.
- La Pastorel·la: Relata l'encontre amb una pastora i la conversa que se'n seguia.
- L'Escondit: Excusa davant la dama per haver traït el secret amorós.
- L'Alba: Lamentació dels enamorats que s'han de separar després d'haver passat la nit junts.
Principals Trobadors Catalans
- Guerau de Cabrera (c. 1150)
- Guillem de Cabestany (finals del segle XII)
- Guillem de Berguedà (autor de sirventesos)
Jordi de Sant Jordi (mort 1424)
Característiques de la seva Obra
- Actitud sincera.
- Ús superficial del provençal.
- Temes antics.
- Recursos estilístics i manera d'expressar-se arcaica.
Poemes Destacats
- Estramps
- Presoner
Ausiàs March (1397-1459)
Biografia Breu
Ausiàs March va néixer entre 1397 i 1459. Es va casar amb Isabel Martorell i, posteriorment, amb Joana Escorna. Va tenir quatre fills. Va ser falconer del rei i fill de Pere March.
Obra Poètica
- Cants d'amor
- Cants de mort (escrit després de la mort de la segona esposa)
- Cant Espiritual (224 versos estramps)
- Poesia circumstancial
- Cants morals
Influències i Novetats
Ausiàs March és hereu de tota la tradició literària anterior, amb ressonàncies de versos trobadorescos. Recorda a Ramon Llull i als filòsofs escolàstics. Va rebre la influència de Petrarca en l'ús de la poesia per analitzar els propis sentiments.
Nova Concepció de la Poesia
Es desmarca dels trobadors i veu l'amor com una barreja de:
- Cos i esperit
- Desig i renúncia
- Bé i mal
Superació de la Lírica Provençal
Tot i continuar usant la rima i el metre, Ausiàs March introdueix innovacions significatives:
- Ús del català com a vehicle d'expressió.
- Reconeixement de la dimensió humana com a matèria poètica.
- Nova visió de la dona.
Estructura i Característiques de la Poesia de March
Estructura Expositiva
Sovint segueix un patró:
- Exposició d'una situació hipotètica o de la vida real.
- Explicació del que acaba d'exposar, aplicant-ho al seu estat d'ànim.
- Conclusió (resum del que ha dit i/o demanda feta a l'amada).
Altres vegades, l'estructura és a l'inrevés: una explicació detallada dels seus sentiments o de l'estat d'ànim, que pot dificultar la comprensió del text.
Finalitat i Estil
La seva poesia té una finalitat moralitzadora i didàctica, suggerint que totes les nostres actuacions tenen una resposta, positiva o negativa, i no podem esperar res sense pagar.
Característiques Estilístiques
- Elisions de determinants i conjuncions.
- La mètrica i la rima l'obliguen a hiperbàtons molt bruscos.
- Les freqüents negacions són una dificultat afegida a la comprensió dels versos.
- Ús d'al·legories, apòstrofes i paradoxes.
Temes Recurrents en Ausiàs March
L'Amor
- L'amor, personificat, el té presoner: li fa perdre la raó i el turmenta.
- Pateix per amor, però també rep plaers.
- Es considera "mestre d'amor" perquè la ferida que li produeix és mortal.
- Distingeix entre:
- Amor fi: Honest i espiritual.
- Amor foll: Carnal i pecaminós.
- Amor venal: Conjugal i interessat.
- L'amor fi i el foll provoquen un conflicte intern.
- El fracàs amorós el duu a la desesperació per una consciència pecadora.
- No pot viure sense amor, encara que li provoqui la mort.
La Dona
- S'enamora per la bellesa física, intel·lectual i espiritual.
- És única entre totes, sense defectes.
- Davant d'una dona tan perfecta, es troba indefens.
La Mort
- La mort és desitjada perquè significa la fi del dolor.
- La mort li resulta odiosa perquè implica deixar de veure l'estimada.
- La mort és la solució al conflicte amorós.
- També és el camí amb l'estimada difunta.