Ausiàs March i l'Amor Cortès: Anàlisi de la Poesia Medieval Catalana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB

L'Amor Cortès i la Poesia Medieval Catalana

Llenguatge i Estil de l'Amor Cortès

  • Llenguatge lleuger, senzill i directe: Caracteritzat per la claredat i la simplicitat.
  • Llenguatge ornamental: Carregat de recursos expressius i figures retòriques.
  • Llenguatge complicat i conceptual: Ple de figures retòriques semàntiques i de pensament.

Temes i Gèneres Poètics

  • La Cançó: Poema dedicat a la idealització de la dama.
  • El Sirventès: Destinat a la moralització, la propaganda política o la sàtira.
  • El Plany: Lamentació per la pèrdua d'un gran personatge.
  • La Pastorel·la: Relata l'encontre amb una pastora i la conversa que se'n seguia.
  • L'Escondit: Excusa davant la dama per haver traït el secret amorós.
  • L'Alba: Lamentació dels enamorats que s'han de separar després d'haver passat la nit junts.

Principals Trobadors Catalans

  • Guerau de Cabrera (c. 1150)
  • Guillem de Cabestany (finals del segle XII)
  • Guillem de Berguedà (autor de sirventesos)

Jordi de Sant Jordi (mort 1424)

Característiques de la seva Obra

  • Actitud sincera.
  • Ús superficial del provençal.
  • Temes antics.
  • Recursos estilístics i manera d'expressar-se arcaica.

Poemes Destacats

  • Estramps
  • Presoner

Ausiàs March (1397-1459)

Biografia Breu

Ausiàs March va néixer entre 1397 i 1459. Es va casar amb Isabel Martorell i, posteriorment, amb Joana Escorna. Va tenir quatre fills. Va ser falconer del rei i fill de Pere March.

Obra Poètica

  • Cants d'amor
  • Cants de mort (escrit després de la mort de la segona esposa)
  • Cant Espiritual (224 versos estramps)
  • Poesia circumstancial
  • Cants morals

Influències i Novetats

Ausiàs March és hereu de tota la tradició literària anterior, amb ressonàncies de versos trobadorescos. Recorda a Ramon Llull i als filòsofs escolàstics. Va rebre la influència de Petrarca en l'ús de la poesia per analitzar els propis sentiments.

Nova Concepció de la Poesia

Es desmarca dels trobadors i veu l'amor com una barreja de:

  • Cos i esperit
  • Desig i renúncia
  • Bé i mal

Superació de la Lírica Provençal

Tot i continuar usant la rima i el metre, Ausiàs March introdueix innovacions significatives:

  • Ús del català com a vehicle d'expressió.
  • Reconeixement de la dimensió humana com a matèria poètica.
  • Nova visió de la dona.

Estructura i Característiques de la Poesia de March

Estructura Expositiva

Sovint segueix un patró:

  1. Exposició d'una situació hipotètica o de la vida real.
  2. Explicació del que acaba d'exposar, aplicant-ho al seu estat d'ànim.
  3. Conclusió (resum del que ha dit i/o demanda feta a l'amada).

Altres vegades, l'estructura és a l'inrevés: una explicació detallada dels seus sentiments o de l'estat d'ànim, que pot dificultar la comprensió del text.

Finalitat i Estil

La seva poesia té una finalitat moralitzadora i didàctica, suggerint que totes les nostres actuacions tenen una resposta, positiva o negativa, i no podem esperar res sense pagar.

Característiques Estilístiques

  • Elisions de determinants i conjuncions.
  • La mètrica i la rima l'obliguen a hiperbàtons molt bruscos.
  • Les freqüents negacions són una dificultat afegida a la comprensió dels versos.
  • Ús d'al·legories, apòstrofes i paradoxes.

Temes Recurrents en Ausiàs March

L'Amor

  • L'amor, personificat, el té presoner: li fa perdre la raó i el turmenta.
  • Pateix per amor, però també rep plaers.
  • Es considera "mestre d'amor" perquè la ferida que li produeix és mortal.
  • Distingeix entre:
    • Amor fi: Honest i espiritual.
    • Amor foll: Carnal i pecaminós.
    • Amor venal: Conjugal i interessat.
  • L'amor fi i el foll provoquen un conflicte intern.
  • El fracàs amorós el duu a la desesperació per una consciència pecadora.
  • No pot viure sense amor, encara que li provoqui la mort.

La Dona

  • S'enamora per la bellesa física, intel·lectual i espiritual.
  • És única entre totes, sense defectes.
  • Davant d'una dona tan perfecta, es troba indefens.

La Mort

  • La mort és desitjada perquè significa la fi del dolor.
  • La mort li resulta odiosa perquè implica deixar de veure l'estimada.
  • La mort és la solució al conflicte amorós.
  • També és el camí amb l'estimada difunta.

Entradas relacionadas: