Ausiàs Marc: Poeta Valencià, Obra, Estil i Temes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,9 KB

Ausiàs Marc: Vida i Ruptura Trobadoresca

Ausiàs Marc era fill de Pere Marc i nebot de Jaume Marc, ambdós poetes trobadors. Ausiàs va ser el primer a trencar amb la tradició trobadoresca, ja que:

  • Va abandonar el provençal com a llengua poètica.
  • Els sentiments que expressa són sincers i personals.
  • Fugeix del retoricisme característic de la poesia anterior.
  • Dona una gran importància a l’expressió dels sentiments propis (intimisme).

Aquestes són les conseqüències de la influència que van exercir Petrarca i els poetes italians en l’estil d’Ausiàs Marc.

Obra Poètica: Cants d'Amor, Mort i Espirituals

L'obra d'Ausiàs Marc es compon principalment de cants, agrupats temàticament:

  • Cants d’amor: Estan agrupats en cicles. Alguns dels més coneguts són:
    • “Plena de seny”
    • “Llir entre cards”
    • “Amor, amor”
    • “Mon darrer bé”
    • “Oh, foll amor”
  • Cants de mort: Escrits principalment arran de la mort de la seva segona esposa.
  • Cants espirituals: En aquests poemes predomina la preocupació per la justícia divina en el més enllà i el destí de l'ànima.

Característiques Poètiques: To, Llengua i Tradició

La poesia d'Ausiàs Marc presenta trets distintius notables:

  • Utilitza un to modalitzador i didàctic.
  • Busca la senzillesa en l’expressió, defugint l'artificiositat.
  • Evita el retoricisme propi de la tradició poètica anterior.
  • Renúncia al provençal perquè considera que ni aquesta llengua ni la tradició dels trobadors són adequades per transmetre la profunda sinceritat dels seus versos.

No obstant això, algunes característiques el vinculen encara amb els trobadors:

  • L’ús del senhal (nom secret o pseudònim poètic per a la dama a qui s’adreça).
  • Les fórmules de tractament i respecte cap a la dama (com l'ús de “vós”).
  • La presència d'alguns provençalismes, emprats sovint per necessitats de mètrica i rima.
  • La continuïtat en l'exploració dels sentiments amorosos i espirituals.

Estructura i Mètrica dels Seus Poemes

Pel que fa a la forma, els poemes d'Ausiàs Marc solen seguir certs patrons:

  • Estructura expositiva: Sovint presenten una organització clara en introducció, desenvolupament (explicació) i conclusió.
  • Mètrica:
    • Els poemes estan formats per un nombre indeterminat de cobles (estrofes).
    • Cada cobla generalment conclou amb un quartet que funciona com a tornada (refrany o cloenda).
    • La tornada pot constar de dos versos decasíl·labs apariats (que rimen entre si) o estar formada per una doble tornada.

Estil Literari: Condensació, Recursos i To

L'estil d'Ausiàs Marc és dens i ple de força expressiva:

  • Condensació sintàctica: Comprimeix molt les frases mitjançant l’ús de l’el·lipsi (omissió de paraules que se sobreentenen) o la supressió d’articles i conjuncions.
  • Hipèrbatons bruscos: La mètrica i la rima l’obliguen sovint a alterar l'ordre lògic de les paraules (hipèrbaton) de manera abrupta.
  • Negacions freqüents: L'ús recurrent de negacions constitueix una dificultat deliberada que afegeix complexitat a la comprensió dels versos.
  • Ús de l'al·legoria: Empra l'al·legoria (representació d'idees abstractes mitjançant figures o imatges) amb la intenció d’expressar la complexitat del seu estat d’ànim.
  • To patètic i pessimista: Com que l’experiència vital que reflecteix és sovint trista i conflictiva, els versos adquireixen un to patètic i pessimista.
  • Antítesis i contradiccions: Fa ús de contradiccions expressades mitjançant antítesis (oposició d'idees o paraules) per reflectir les tensions internes.

Temes Recurrents en Ausiàs Marc

El Tractament de l'Amor en Ausiàs Marc

L'amor és el gran eix temàtic de la seva poesia, tractat amb una profunditat i un realisme inusitats:

  • L’amor es personifica, esdevé una força que manté el poeta presoner i el turmenta, fins al punt de poder conduir-lo a la mort.
  • El poeta pateix intensament per amor, però, paradoxalment, també en rep tota mena de plaers contradictoris.
  • La ferida amorosa és sovint descrita com una malaltia que el consumeix i pot dur-lo a la mort.
  • Explora un amor moralista, ple de dilemes i contradiccions internes.

Ausiàs Marc distingeix tres tipus fonamentals d’amor, segons la "fletxa" amb què Eros (déu grec de l’amor) fereix l’enamorat:

  • Amor fi (o honest): És l'amor pur, espiritual, desinteressat i virtuós.
  • Amor foll (o boig): És l'amor carnal, sensual, dominat per la passió i considerat pecaminós.
  • Amor venal: És l'amor interessat, motivat pel benefici material o social.

El conflicte entre l’amor fi i l’amor foll és una constant en la seva obra. El poeta anhela estimar finament (de manera pura i elevada), però el dolor que li causa l’amor fi és sovint insuportable, mentre que el plaer de l'amor carnal (foll) és efímer i no el satisfà plenament, generant-li remordiments.

La Visió de la Dona en la Poesia Marciana

La figura femenina en Ausiàs Marc és complexa i sovint ambivalent:

  • El poeta s'enamora de la bellesa física, però valora especialment la intel·ligència i l'espiritualitat de la dona (com en les figures de la “dama plena de seny” o el “llir entre cards”).
  • Sovint idealitza la dona, a qui considera única entre totes i desproveïda de defectes. Davant d'aquesta perfecció, Ausiàs es mostra sovint indefens.
  • La manca de correspondència amorosa per part de la dama fa que el poeta se senti “màrtir d’amor”, i el dolor que experimenta el pot conduir a la mort.
  • Davant el fracàs amorós, Ausiàs pot arribar a responsabilitzar la dona, la qual es converteix aleshores en el blanc d’una crítica ferotge i, de vegades, misògina.
  • En aquests contextos, la dona pot aparèixer com un ésser insensible, incapaç d’estimar “finament” (és a dir, de manera pura, elevada i espiritual).

La Presència de la Mort i el Més Enllà

La mort és un altre dels grans temes de la poesia marciana, contemplada des d'una doble perspectiva:

  • De vegades, la mort és desitjada pel poeta perquè:
    • Significa la fi del dolor que li produeix l'amor turmentat o no correspost.
    • Es presenta com el camí per a reunir-se amb la seva estimada difunta (especialment en els Cants de Mort).
  • Altres vegades, la mort resulta profundament odiosa, ja que:
    • Implica la separació definitiva de l’estimada (si aquesta encara viu).
    • Sobretot, genera una profunda angoixa pel temor a la condemnació eterna en el Judici Diví, una preocupació central en els seus Cants Espirituals.

Entradas relacionadas: