August de Prima Porta: Anàlisi Detallada de l'Escultura Imperial Romana

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB

1. Fitxa Tècnica

a) Títol:
August de Prima Porta
b) Autor:
Desconegut
c) Cronologia:
19 aC (còpia del 14 dC)
d) Material:
Marbre
e) Tècnica:
Talla
f) Estil:
Romà Imperial
g) Tipologia:
Escultura exempta (de volum rodó), dempeus
h) Tema:
Propagandístic
i) Localització original:
Vil·la Romana Ad Gallinas Albas (Prima Porta) - Roma
j) Localització actual:
Museus Vaticans (Roma)

2. Context Històric i Cultural

Aquesta escultura d’època imperial representa Octavi August, el primer emperador romà (63 aC - 14 dC).

Es va apoderar del poder absolut i va rebre el títol d’Imperator i August l’any 27 aC. Va dirigir les lluites contra els asturs, càntabres i germànics; i va proporcionar a l’imperi un període de pau i esplendor cultural, conegut com la Pax Augustea.

Aquest període destaca per la divisió en províncies, la romanització i una sòlida estructura social, jurídica, política i comercial. És també l’època d’esplendor de la literatura llatina, amb autors com Virgili, Ovidi i Horaci. També coincideix amb el naixement de Jesucrist.

3. Anàlisi Formal

a) Elements tècnics:

Es tracta d’una estàtua en marbre (l’original era de bronze a la cera perduda). Representa l’emperador August caracteritzat com a comandant suprem de l’exèrcit, amb el pit cobert per una cuirassa esculpida amb relleus. És una escultura exempta, dempeus. El cromatisme original era polícrom.

b) Elements formals:

El braç esquerre aguanta un mantell (amb connotació religiosa), mentre que la posició de la mà indica clarament que hi portava una llança o un bastó de comandament. El braç dret s’alça en actitud d’orador i com a signe d’autoritat. S’aprecia la diagonal del braç dret amb el peu esquerre i el mantell. La posició dels braços es correspon, d’altra banda, amb la dels peus: la cama dreta suporta el pes del cos, mentre que l’esquerra es doblega cap endarrere.

L’escultor va utilitzar la tècnica del contrapposto: manté el tors recte alhora que eleva el maluc dret i flexiona la cama esquerra. L’obra s’inspira en el Dorífor de Policlet.

El dofí de Venus amb Eros, al costat del peu dret, compleix la doble funció d’augmentar la base de suport de l’escultura i de recordar els orígens divins de la Gens Júlia, a la qual pertany August.

4. Relació amb l’Entorn Urbanístic

La còpia de marbre va ser trobada a Prima Porta, localitat al nord de Roma, a les excavacions de la finca Ad Gallinas Albas, propietat de l’esposa d’August, Lívia. Actualment, està dipositada als Museus Vaticans, a Roma.

5. Models Plàstics: Antecedents i Influències Posteriors

L’August de Prima Porta es va influenciar principalment de l’estructura grega i de l’estatuària funerària etrusca.

El realisme present en el retrat imperial, evolució del retrat republicà, va iniciar amb aquesta obra la tipologia del retrat imperial, que es va convertir en un prototip àmpliament imitat a tot l’imperi. Aquesta retratística oficial va ser reinterpretada durant el Renaixement.

6. Estil / Relació amb Altres Obres de l’Autor o Escola

Romà Imperial:

  • Ordre arquitectònic: toscà i compost.
  • Decoració de les cases amb pintures i mosaics.
  • Edificis nous com basíliques, amfiteatres i termes.
  • Escultura: potenciació del monument (arcs de triomf, columnes commemoratives, estàtues eqüestres, realisme en els retrats).
  • Arquitectura de serveis: aqüeductes, ponts, vies, clavegueres...

7. Anàlisi Conceptual: Significació i Funció

L’estàtua original en bronze commemorava l’inici de la Pax Augustea amb la pacificació de la Gàl·lia i Hispània. La còpia representa August divinitzat, i el més significatiu de l’obra és el relleu central de la cuirassa, que commemorava la devolució d’unes insígnies romanes.

Aquest fet és una acció propagandística per exalçar la figura de Tiberi. Aquesta escena està acompanyada de la Lloba Capitolina; als costats, dues províncies conquerides, Hispània a l’esquerra i la Gàl·lia a la dreta, simbolitzen la submissió.

Aquesta figura del primer emperador romà revela un moment de màxima autoritat, tot guiant les tropes i mostrant-se triomfador.

Funció

Aquesta estàtua és un clar exemple de propaganda política tant d'August com de la seva família.

Entradas relacionadas: