Atenció Precoç i Recursos Educatius Especials: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,34 KB

Atenció Precoç i Recursos Educatius Especials

L'Atenció Precoç (AP) és tot aquell tipus d'intervenció dirigida a la primera infància per afavorir el seu desenvolupament global. També està dirigida a nens i nenes amb trastorns del desenvolupament o en risc de patir-los, inclosos: dèficits sensorials greus (ceguesa i sordesa), retards significatius en el desenvolupament, retards mentals ja diagnosticats, autisme infantil, i grups en risc per antecedents familiars.

CDIAP (Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç)

Els CDIAP són centres públics que coordinen el conjunt d'actuacions assistencials i preventives adreçades als infants fins als 6 anys, en situació de risc, amb la intenció d'eliminar-lo o disminuir-lo.

Continguts

  1. Prevenció, detecció, diagnòstic i tractament.
  2. La criança.
  3. La prevenció d'antecedents.

Funcions

  • Realitzar un diagnòstic interdisciplinari.
  • Efectuar l'avaluació continuada.
  • Intervenció terapèutica.
  • Col·laborar i cooperar amb serveis socials.
  • Orientar les famílies.
  • Orientar els professionals de l'educació infantil.

Qui necessita atenció precoç?

Els infants que, tot i ser normals, atenent al medi familiar i social, és possible que sí. També els infants que en condicions normals no arriben a un desenvolupament adequat a la seva edat.

Procediment d'accés

  • Procediment d'ofici: a partir de casos provinents dels serveis socials.
  • Procediment a instància de part: mitjançant sol·licitud de les famílies.

La intervenció en el centre d'estimulació primerenca és integral i abraça les actuacions necessàries mitjançant un pla terapèutic individualitzat en el qual les àrees d'intervenció més habituals són fisioteràpia, logopèdia i psicoteràpia.

Informes: full de recollida de la demanda, entrevista d'acollida, valoració inicial, entrevista amb la família, pla terapèutic, fulls de seguiment i altres informes.

USEE (Unitat de Suport a l'Educació Especial)

Les USEE són recursos organitzatius d'atenció als alumnes que presenten necessitats educatives específiques greus i permanents, susceptibles de ser escolaritzats per afavorir la seva inclusió.

Intervenció

L'adscripció d'aquests alumnes es farà a un dels grups ordinaris en funció d'uns criteris: nivell d'aprenentatge assolit, conjunt de necessitats educatives per satisfer i edat cronològica.

Edat d'escolarització

Retard mental mitjà, trastorn de comportament conductual, trastorn general de desenvolupament i conducta degudament informats, dèficits sensorials, trastorns motrius, TDAH.

CEE (Centre d'Educació Especial)

Retard mental profund, plurideficiència, trastorns generals de desenvolupament i de la conducta greus, dèficits sensorials greus i permanents, trastorns motrius dependents.

EAP (Equip d'Assessorament Psicopedagògic)

Els EAP són equips que donen suport al professorat i als centres educatius. Els destinataris són l'equip directiu, docent i personal implicat en l'educació de l'infant.

CREDA (Centre de Recursos Educatius per a Discapacitats Auditives)

Serveis educatius específics de suport i orientació d'alumnes amb greus dificultats d'audició i/o llenguatge. Atenció directa i orientació amb alumnes i famílies.

CREDV (Centre de Recursos Educatius per a Discapacitats Visuals)

Servei educatiu específic que dona suport a la tasca docent del professorat.

CSMIJ (Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil)

SEEM (Servei Educatiu Específic per a Discapacitats Motòriques)

SEETDIC (Servei Educatiu Específic per a Trastorns de Desenvolupament i Conducta)

CAD (Centre d'Atenció a Disminuïts)

Centre d'autonomia personal.

EAIA (Equip d'Atenció a la Infància i l'Adolescència)

Actuacions de l'educador davant signes d'alerta

Quan s'observa algun signe que indica una possible alteració evolutiva en un infant, s'ha de veure si pot necessitar atenció primerenca.

Passos

  1. Perfilar i completar l'observació de l'infant en indicadors.
  2. Consultar informació a l'escola infantil.
  3. Plantejar el cas amb l'equip educatiu.
  4. En cas que l'infant no progressi, tractar el tema amb la família amb tacte i cura amb la finalitat de compartir informació i posar-se d'acord.

Identificació de necessitats educatives

És responsabilitat dels EAP i CDIAP. S'encarreguen de fer l'avaluació psicopedagògica i emetre un informe.

Derivacions educatives

  • Infants amb discapacitat auditiva o visual greu: derivats al CREDA i CREDV.
  • Infants amb paràlisi cerebral greu: CEE.
  • Infants amb discapacitat motriu: escoles ordinàries amb suport de SEEM.
  • Infants amb trastorns de desenvolupament i conducta: CEE o escola ordinària amb suport de SEETDIC o USEE.
  • Infants amb retard mental per causes biològiques: escola infantil amb suport USEE.

Pla individualitzat

Programació per a un sol alumne amb uns objectius, continguts i criteris d'avaluació diferents de la programació de grup.

Entradas relacionadas: