Atenció a la diversitat a l'aula: estratègies i metodologies inclusives

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,43 KB

Atenció a la diversitat i educació inclusiva

Això es fa a través dels tres principis que són: proporcionar múltiples maneres per al compromís, per a la representació i per a l’acció i l’expressió de l’alumne. Les addicionals (específiques, flexibles, temporals i preventives) inclouen les aules d’acollida, el suport lingüístic, el PIM (Programa Intensiu de Millora) i, finalment, les intensives (singulars, d’alta intensitat i durada) on trobem els serveis educatius. Són equips multiprofessionals que donen suport i assessorament als centres educatius públics/privats concertats per a alumnes amb NEE (Necessitats Educatives Especials), com per exemple la USSE (Unitats de Suport de l’Educació Especial), el CREDA, etc. El PI (Pla Individualitzat) és una eina per a la planificació de mesures per donar resposta a situacions singulars i complexes de determinats alumnes, per tal que puguin aprendre i participar en la vida del centre educatiu. Cal remarcar que, a banda d’això, el CAD (Comissió d’Atenció a la Diversitat) i l’EAP (Servei d’Assessorament Psicopedagògic) són altres serveis que ajuden a la realització i el procés d’un PI.

Com a mestres, hem de saber que l’escola inclusiva és un procés que en tot moment s’adapta al nen i, per tant, hem de saber analitzar en tot moment el que fem, ajudar els alumnes a assolir els objectius, planificar les activitats escolars i tenir major cura amb nens amb risc de marginació.

Metodologies per treballar la diversitat a l'aula

Existeixen metodologies per treballar a l’aula l’aprenentatge cooperatiu, la coeducació, la tutoria entre iguals, l’autonomia dels estudiants… Podem utilitzar metodologies com:

  • La gamificació: competències a través de jocs. Jugant també s’aprèn i es motiva a l’infant.
  • Mètode d’experts: manera d’aprenentatge entre iguals.
  • Pensament de disseny: donar resposta a les necessitats reals dels alumnes.
  • Treball per projectes, racons, jocs interactius, tallers…

Quan parlem de diversitat no ens referim únicament als alumnes que tenen NEE. Fomentem l’educació inclusiva en el moment que les metodologies treballen amb altres.

(Deficiència i discapacitat): una dificultat la manera en què vivim però no impedeix, i l’altre té característiques pròpies que fan que tinguis un accés limitat.

Legislació i atenció a la diversitat

LOMCE: En relació a l’atenció a la diversitat, es parla de flexibilitat de totes les trajectòries per ajudar a l’estudiant a desenvolupar tot el seu potencial. Apareix el concepte de permeabilitat = atenció a la diversitat.

LEC: entén els alumnes amb NEE com aquells que estan afectats per discapacitat física, psíquica o sensorial. Activitats per potenciar la integració de l’alumne: aprenentatge cooperatiu, participar tots, resoldre problemes cooperativament.

Actituds i diversitat

L’actitud és una predisposició prèvia per respondre de manera favorable o desfavorable cap a una persona o situació. Es formen amb l’aprenentatge + procés de sociabilització. La seva estructura es basa en component cognitiu, afectiu i conductual. Segons Sherrill, l’actitud és una sèrie de creences carregades d’emocions que fan que la persona tingui un comportament o un altre.

Entradas relacionadas: