Atenció a la Dependència: Models, Plans i Suports

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,28 KB

Intervenció en Persones en Situació de Dependència

Inclou totes les actuacions que fem per atendre de manera integral les necessitats de les persones que cuidem.

Planificació de la Intervenció

La fase de la intervenció en la qual es decideixen les actuacions que es duran a terme.

  • Pla Individualitzat d’Atenció Integral (PIAI): Intervenció de tipus eminentment educatiu.
  • Pla Individual de Vida Independent (PIVI): Intervenció de tipus assistencial.

La planificació s'orienta:

  • Cap a la potenciació dels recursos propis de la persona.
  • Cap a la compensació de les seves limitacions funcionals.

Intervenció Educativa vs. Intervenció Assistencial

Distingim dos tipus principals d'intervenció:

Intervenció Educativa

Dona prioritat al desenvolupament de les potencialitats personals perquè la persona usuària pugui funcionar de la manera més independent possible.

Exemple: Consistiria a seleccionar els suports adequats per a la persona.

Intervenció Assistencial

Es limita a proporcionar les ajudes necessàries i a suplir les necessitats que la persona no pot cobrir per si mateixa. En aquest cas regeix el principi d’executar directament les activitats “en lloc de” la persona usuària.

Exemple: Es limitarà a donar-li el menjar a la boca.

Aquests tipus d'intervenció s'apliquen en diferents contextos, com ara l’atenció a persones amb gran discapacitat o malaltia terminal, o en persones amb diversitat funcional física que manifestin el seu interès per dur una vida activa i independent i que s’incorporin a un programa d’assistència personal.

El Model d’Atenció Centrat en la Persona (ACP)

Situa la persona en el centre de la intervenció, que es duu a terme partint de les seves preferències, decisions i opcions personals.

Principis de l’ACP

  • Reconeixement de la singularitat de cada persona.
  • Promou les capacitats personals i la seva potencialitat enfront dels dèficits.
  • Impulsa l’autodeterminació i l’apoderament.
  • Posa en valor les seves preferències, gustos i valors.

Atenció Professionalitzada

Ha d’incorporar habilitats relacionades amb l’escolta activa, la motivació o el suport psicològic. En definitiva, entre professionals i persones ateses s’ha d’establir una relació autèntica d’ajuda en un nivell horitzontal.

Aspectes clau de l'atenció professionalitzada:

  1. Preocupar-se pel coneixement de la persona i la seva història personal.
  2. Practicar l’hàbit de l’escolta activa.
  3. Aplicar les cures sanitàries i personals necessàries.
  4. Mostrar un tracte respectuós i agradable en qualsevol situació.
  5. Proporcionar un entorn físic accessible, agradable i estimulant.
  6. Proposar activitats terapèutiques significatives per a la persona.
  7. Afavorir la participació de la família i la xarxa de suport en el seu pla d’atenció o projecte vital.
  8. Estimular i promoure l’autonomia i la pròpia realització personal.

Intensitat en la Prestació de Suports

La intensitat del suport prestat pot variar:

  • Suport Intermitent: S’ofereix de manera esporàdica.
  • Suport Limitat: Es proporciona de manera regular, durant un període limitat de temps.
  • Suport Extens: És el que es presta de manera continuada, possiblement per a tota la vida, amb freqüència i una intensitat altes, en algunes activitats de la vida diària.
  • Suport Generalitzat: És el que es rep de manera continuada, possiblement per a tota la vida, amb freqüència i una intensitat altes. Afecta totes o gairebé totes les activitats de la vida personal.

Detall del Pla Individualitzat d’Atenció Integral (PIAI)

Definició i Propòsit del PIAI

Document en el qual es planifiquen el conjunt de les actuacions destinades a l’atenció integral i personalitzada de cadascuna de les persones usuàries.

Valoració Inicial

Té per objectiu esbrinar tota la informació possible sobre l’estat de salut (física, psíquica i social), la capacitat funcional i la xarxa de suport de la persona usuària.

Recollida d’Informació

La informació es pot obtenir de diverses fonts:

Informació Documental

L’obtenim mitjançant tots els documents relatius a la persona usuària.

Informació Directa

La que obtenim parlant amb la persona usuària i amb els seus familiars o amb persones reunides, o observant el seu comportament i les seves reaccions en diferents situacions.

L’exploració física és un tipus d’informació directa que obtenen els serveis de salut a partir de la valoració de l’estat físic de la persona usuària: constants vitals, la integritat de la pell, agudesa dels sentits, etc.

La informació que s’ha de recollir la podem estructurar en tres eixos bàsics:

  • Dades sobre la seva biografia i aspectes de la seva identitat personal (història familiar, laboral, experiències, creences, etc.).
  • Informació sobre el seu projecte de vida actual.
  • Informació sobre les dimensions de capacitat personal:
    • Funcionalitat i estat de salut: independència/dependència.
    • Autonomia/heteronomia.
    • Decisions per al seu futur.

L’Informe de Valoració

El conjunt de la informació recollida es basarà en una combinació de dades subjectives i objectives. Amb totes aquestes dades es fa una valoració global per comprendre quina és la situació de la persona usuària. A l’informe hi han de constar la data de valoració i els problemes detectats en cadascuna de les àrees.

El Disseny del Pla

A partir de la informació obtinguda en la fase anterior s’elaborarà el pla personalitzat.

  • S’estableixen, per cada àrea, les accions i suports que es contemplen.
  • La família estarà informada de l’elaboració del pla i es procurarà que hi participi.
  • Fixació d’objectius / Planificació de les actuacions.
  • S’incorporaran els criteris i la periodicitat per a l’avaluació.

Planificació de les Actuacions

Els objectius s’hauran d’assolir mitjançant unes actuacions. Les actuacions proposades en el pla individualitzat d’atenció integral tindran diferents finalitats segons els objectius per als quals hagin estat planificades:

  • Preventiva: Per evitar l’aparició de patologies o limitacions.
  • Educativa: Educació per a la salut, hàbits d’higiene, imatge personal, alimentació.
  • Assistencial: D’aplicació dels tractaments.
  • Rehabilitadora: Per restablir o superar les seqüeles derivades de la patologia o la limitació.
  • Lúdica: Finalitat que la persona ocupi el seu temps lliure.
  • Socialitzadora: Participació i relació entre les persones usuàries.

Criteris i Periodicitat de l’Avaluació

El PIAI ha d’incloure els criteris que valoraran si s’han aconseguit els objectius. L’avaluació pot ser:

  • Contínua: En tot moment, informalment, a través de l’observació.
  • Periòdica: Periòdicament, de manera formal.

El PIAI és el programa per a un període (normalment un any). Al final d’aquest període es realitzarà una avaluació final, que pot portar a:

  • Redefinir el pla.
  • Modificar el pla.
  • Substituir el pla.

Continguts del PIAI i Organització en Àrees

El PIAI ha de contenir:

  • Dades personals.
  • Data d’ingrés, data de realització del pla i data prevista d’avaluació del pla.
  • Identificació de les necessitats en les diferents àrees.
  • Objectius concrets.
  • Activitats previstes per assolir els objectius.
  • Identificació dels professionals que desenvolupen cada activitat.
  • Criteris d’avaluació.

Les àrees d'organització habituals són:

  1. Àrea social.
  2. Àrea sanitària.
  3. Àrea psicològica.
  4. Àrea de teràpia ocupacional.
  5. Àrea d’animació sociocultural.

Detall del Pla Individual de Vida Independent (PIVI)

Definició del PIVI

Document mitjançant el qual les persones amb diversitat funcional planifiquen les atencions que volen rebre per mitjà d’un servei d’assistència personal.

L’Elaboració i l’Autogestió del PIVI

Procés d’Elaboració del PIVI

  • La persona amb diversitat funcional sol·licita un servei en una OVI (Oficina de Vida Independent).
  • Si el servei és aprovat, la persona detalla les tasques d’assistència personal que necessita.

Autogestió del PIVI

La persona amb diversitat funcional autogestiona el seu pla, que inclou:

  • Seleccionar i contractar l’assistent personal.
  • Escollir les tasques i acordar els horaris.
  • Entrenar la persona assistent perquè compleixi les seves funcions.
  • Donar el vistiplau per al pagament dels honoraris.

Entradas relacionadas: