Art, Urbanisme i Arquitectura: Conceptes i Tècniques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,89 KB

Art: Definició, Tipologies i Funcions

L'art és una activitat creativa, individual o col·lectiva, que utilitza elements materials per expressar la realitat, idees o sentiments. Es divideix en dues fases: la idea i la realització.

Tipologies artístiques

Les belles arts es classifiquen en:

  • Arts majors: arquitectura, escultura, pintura, etc.
  • Arts menors: miniatura, orfebreria, tapís, ceràmica, etc.

L'art com a document social i patrimoni

L'art serveix com a document social, informant-nos sobre la història i actuant com a document gràfic del passat. La UNESCO afirma que els béns culturals són elements fonamentals de la civilització.

Museus i art

Els museus públics van aparèixer a finals del segle XVIII com a resultat de la donació de les col·leccions de les monarquies.

Urbanisme: Tipologies i Conceptes

L'urbanisme és la disciplina que estudia la configuració de les diverses tipologies arquitectòniques, monumentals i paisatgístiques.

Tipologies d'urbanisme

  • Ortogonal: traçats per línies/carrers paral·lels i perpendiculars conformant una quadrícula.
  • Radial: amb un punt central (com un sol) des d'on s'expandeix.
  • Urbanisme puntual: places i espais públics a les ciutats.
  • Urbanisme de ciutat: concepte global que busca relacionar el traçat urbà de manera coherent, creant una xarxa de carrers intercomunicats.
  • Urbanisme de paisatge/jardins: organització coherent d'espais complementaris d'una vila, palau, castell o parcs urbans destinats al lleure, el descans i el contacte amb la natura.

Arquitectura: Principis, Tipologies i Característiques

L'arquitectura es defineix com l'art de projectar i construir edificis o espais per a l'ús de les persones. Des de les primeres construccions fins a les actuals, l'arquitectura s'ha basat en tres principis definits per Vitruvi en els deu llibres del tractat De Architectura (s. I):

  • Firmitas (fermesa): solidesa constructiva i resistència a agents erosius.
  • Utilitas (utilitat): complir la seva finalitat.
  • Venustas (elegància): tenir harmonia i bellesa.

Tipologies arquitectòniques

  • Civil:
    • a) Domèstica: destinada a habitatges.
    • b) Lúdica: destinada a l'espectacle (amfiteatre, circ, estadis moderns, etc.).
    • c) Institucional: ajuntaments, basíliques, palaus de justícia, etc.
    • d) Commemorativa: arcs de triomf, obeliscs, monuments, etc.
    • e) Comercial: llotges de contractació, duanes, mercats, centres comercials, etc.
    • f) Infraestructures: camins, autopistes, ponts, estacions, aeroports, etc.
  • Religiosa: destinada al culte; l'expressió més genuïna són els temples.

Característiques de l'arquitectura

En la configuració de l'arquitectura hi intervenen quatre elements:

  • a) Eixos de composició general: determinen els recorreguts principals i secundaris.
  • b) Murs i formes que envolten i defineixen l'espai.
  • c) Llum i color.
  • d) Proporcions: la magnitud de l'edifici respecte de l'home. Podem distingir entre arquitectura antropocèntrica i monumental.

Elements materials i tècnics

Materials

Els materials tenen dues funcions: constructiva i ornamental. Els més utilitzats són el fang cuit, la fusta i la pedra. Al segle XIX es comença a fer servir el ferro, l'acer, el vidre i el formigó armat. Els materials ornamentals més utilitzats són l'estuc, els emblanquinats i els guixos.

Elements sostenidors

  • Mur: suport continu que tanca l'edifici pels costats i el compartimenta interiorment. Té tres elements:
    • a) Aparell: com es troben disposats els materials utilitzats per a la construcció.
    • b) Parament/superfícies: el mur pot estar a la vista o amagat per una capa de morter de ciment o de calç.
    • c) Obertures: portes i finestres. Elements essencials: llindar (part inferior de la porta), ampit (part inferior de la finestra) i muntants (part lateral de portes i finestres).
  • Columna: element sostenidor vertical de secció circular i forma cilíndrica (base, fust i capitell).
  • Pilar: element sostenidor vertical de secció rectangular, cruciforme o poligonal, més robust que la columna.
  • Pilastra: pilar adossat a la paret.

Elements sostinguts

  • Llinda: element horitzontal que transmet les càrregues de la coberta de manera vertical, permet l'ús de la coberta plana o arquitravada.
  • Arc: element corbat que desvia lateralment les càrregues de la coberta. Fa possible la utilització de cobertes de volta.
  • Volta: coberta de secció corbada, originada pel desplaçament d'un arc generador al llarg d'un eix longitudinal que cobreix l'espai comprès entre dos murs, rengles, columnes o pilars.
  • Cúpula: volta semiesfèrica formada pel moviment rotatori d'un arc generador sobre la seva clau o dovella central que tanca l'arc. Per passar de planta quadrada a circular es poden fer servir dues maneres:
    • Trompes: petits elements semicònics col·locats a l'angle dels murs que converteixen l'espai interior quadrat en octogonal.
    • Petxines: ocupen els llocs buits entre els arcs que sostenen la cúpula i es poden adornar o pintar.

Tècniques de Pintura

Les principals tècniques de pintura són:

  • a) Fresc: modalitat més usual de pintura mural. Es realitza sobre un arrebossat de calç fresc que serveix de suport per a diversos pigments dissolts en aigua.
  • b) Tremp: rovell d'ou barrejat amb làtex de brot de figuera i aigua.
  • c) Oli: barreja de pigments amb oli, generalment de llinassa o de nou. El color és brillant i es pot rectificar.
  • d) Aquarel·la: només fa servir colors transparents i lleugers, aglutinats amb goma aràbiga. No hi ha blanc.
  • e) Guaix: semblant a l'aquarel·la, amb colors opacs una mica pastosos. Sí que hi ha blanc.
  • f) Encàustica: preparació de colors diluïts en cera fosa, que fa d'aglutinant.

Entradas relacionadas: