Art Romànic: Guia Completa d'Arquitectura, Pintura i Cultura Medieval
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,06 KB
L'Art Romànic: Origen i Característiques
Al segle XI, Europa es va omplir d'esglésies construïdes seguint els patrons del nou estil romànic, el primer gran estil artístic que va unir tota la cristiandat. Les manifestacions artístiques d'aquella època foren essencialment religioses, destacant:
- L'arquitectura
- La pintura
- L'escultura
La Cultura Medieval sota el Domini Eclesiàstic
La societat de l'Edat Mitjana era fonamentalment rural i la majoria de la població era analfabeta. Només clergues i nobles sabien llegir i escriure. El clero va ser el dipositari principal de la cultura.
El Monestir: Centre de Saviesa
Els monestirs es varen convertir en els centres d'estudi més importants. Als monestirs hi havia escoles on s'ensenyava a llegir i a escriure, s'hi aprenien matèries científiques i s'hi transmetien els sabers principals.
El Llatí: Llengua Universal
El llatí era la llengua principal, en la qual se celebraven les misses i la que es trobava a la Bíblia i els llibres.
Les Biblioteques Monàstiques
Les biblioteques eren on es recopilaven els sabers dels monestirs.
L'Scriptorium: Taller de Còpies
A l'scriptorium, els monjos copiaven a mà sobre pergamins i els il·lustraven amb miniatures, igual que els nous tractats religiosos, filosòfics i científics.
L'Arquitectura Romànica: L'Església com a Centre
L'església va ser la principal construcció de l'art romànic i representava la glòria de Déu a la terra.
La Planta de l'Església Romànica
Les esglésies romàniques feien servir la planta de creu llatina. Té un braç més llarg (la nau principal) el qual s'encreua amb un altre més curt, anomenat transsepte. El punt on s'ajunten els dos braços és el creuer, que normalment es cobria amb un cimbori. La capçalera la construïen amb un absis central de forma semicircular on hi ha l'altar, envoltat per absis més petits, anomenats absidioles. També hi sol haver una torre de campanar al costat de l'entrada principal.
Parts Clau de la Planta Romànica
- Absis
- Absidioles
- Nau central
- Nau lateral
- Porta principal
- Torre campanar
- Transsepte
- Porta lateral
- Creuer
- Girola
Voltes, Murs i Arcs: Elements Constructius
El desenvolupament de grans voltes de pedra per substituir les antigues cobertes de fusta va ser una característica distintiva de l'art romànic. Primer es varen fer servir les voltes de canó. Més endavant, la volta d'aresta. Els murs que les aguantaven havien de ser molt amples i tenir pocs buits (poques finestres). Per reforçar-los, es col·locaven pilars o columnes a l'interior i contraforts a l'exterior. L'arc de mig punt, que tenia la forma de mitja circumferència, es feia servir per ajuntar els pilars dels murs.
Els Ordes Monàstics i la seva Organització
Els monestirs els regia un abat o una abadessa que tenia autoritat sobre el monestir. Els ordes estaven sotmesos a una regla (un conjunt de normes). L'orde més important va ser el dels benedictins. Al segle XII es va difondre l'orde del Cister, una reforma de l'orde benedictí.
Parts Essencials d'un Monestir Medieval
- Ferreria
- Pou
- Hort
- Estables
- Molí
- Celler
- Biblioteca
- Cuina
- Dormitoris
- Hostatgeria
- Infermeria
- Font
- Rebost
- Sala capitular
- Menjador
- Claustre
- Església
- Habitatge del servei
- Habitatge de l'abat
- Muralla
La Pintura Romànica: Funció i Estil
La pintura romànica tenia una triple funció:
- Didàctica: Ensenyar, com si fos un llibre, la doctrina als fidels.
- Moralitzadora: Ajudar a distingir el bé del mal.
- Decorativa: Tapar els freds murs de pedra.
La Tècnica de la Pintura al Fresc
La pintura al fresc era una tècnica molt precisa que seguia els següents passos:
- Es preparava el mur amb una o diverses capes d'argamassa, sobre les quals es col·locava una capa fina de guix.
- Es feia el dibuix damunt el pergamí.
- Es marcaven les línies mestres del dibuix bufant pols de carbó sobre el pergamí foradat.
- Es diluïen els pigments amb aigua de calç i la pintura s'aplicava a la paret.
El Pantocràtor: Iconografia Central
Crist hi apareix representat de cos sencer dins una forma ametllada (màndorla). Està envoltat dels quatre evangelistes, cadascun amb el seu símbol:
- Joan: l'àguila
- Mateu: l'àngel
- Marc: el lleó
- Lluc: el toro
Amb la mà dreta, Jesucrist beneeix, mentre que amb l'esquerra agafa un llibre amb la inscripció: «Jo soc la llum del món».
Característiques de la Pintura Romànica
La pintura romànica és molt senzilla. Les representacions són planes, no tenen profunditat, ni volum, ni perspectiva. Les figures es dibuixen amb línies gruixudes (sovint blaves i vermelles). Els personatges es representen de manera frontal, tenen un marcat antinaturalisme i hieratisme. Les persones s'ordenen jeràrquicament. Els motius més utilitzats i repetits eren les escenes de la Bíblia i dels Evangelis, així com les vides de sants.
L'Escultura Romànica: Subordinació a l'Arquitectura
La temàtica de l'escultura romànica era religiosa i reproduïa figures hieràtiques, rígides i sense perspectiva.
Les Portalades: Impacte Visual i Didàctic
A la portalada hi havia la majoria del conjunt escultòric perquè, com que era el primer que es veia a l'hora d'entrar al recinte, havia d'impactar els feligresos.
Parts de la Portalada Romànica
- Timpà
- Llinda
- Mainell
- Muntant
- Arquivoltes