L'Art Romànic: Arquitectura, Context i Anàlisi (Segles XI-XIII)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,25 KB
Context Històric i Social de l'Art Romànic
El Romànic es desenvolupa a l'Europa Occidental durant els segles XI, XII i XIII, abastant l'Alta Edat Mitjana fins a l'inici del Gòtic. Aquest estil és una barreja de formes romanes, bizantines i musulmanes.
L'Europa Feudal (Segles XI-XIII)
- Sistema Polític i Econòmic: Europa es troba en plena feudalització, amb una economia eminentment agrària.
- Centres de Poder: Els castells i els monestirs són els principals nuclis socials.
- Estructura Social: Societat estamental, amb una monarquia feudal feble i el domini del clergat i la noblesa.
El Paper de l'Església
L'Església, liderada pel Papa, va ser fonamental en la promoció de l'art:
- Va ajudar a la construcció d'esglésies i monestirs.
- Va impulsar les Croades (guerra entre musulmans i cristians per Jerusalem).
- Ordres Monàstics:
- Cluny: Enfocament en l'Ora et Labora.
- Cister: Posteriorment, defensa l'ideal de pobresa, utilitzant menys decoració pètria.
- Les Peregrinacions van ser un motor de difusió artística.
L'Artista Romànic
L'artista era generalment anònim, ja que la importància recaia en qui pagava l'obra (el comitent).
Periodització de l'Estil Romànic
- Romànic Primerenc (S. XI): Simple i amb poca decoració.
- Romànic Plè (S. XII): Rica decoració escultòrica.
- Romànic Tarda (Finals S. XII - Principis S. XIII): Interès per la decoració i tendència a la humanització de les figures.
Arquitectura Romànica: Anàlisi i Elements
L'arquitectura es divideix en religiosa (esglésies de peregrinatge i monestirs) i civil (castells).
El Monestir Romànic
Els monestirs tenien funcions essencials:
- Religiosa: Resar.
- Cultural: Còpia de manuscrits.
- Artística: Propagació de l'art romànic.
- Econòmica: Gestió de grans extensions de terra (agraria).
Parts Destacades del Monestir
El monestir, considerat la “Casa de Déu”, es desenvolupava al voltant de l'església i el claustre, que sovint generava assentaments de població.
El Claustre
El claustre estava adossat a l'església. Era un pati quadrangular amb un jardí central, envoltat d'arcades de mig punt sobre columnes. Aquestes columnes descarregaven sobre un mur poc elevat. El contrast entre la part descoberta i la penombra transmetia una sensació de recolliment. Estava decorat amb escultures.
- Les dependències principals es comunicaven amb el claustre.
- A la zona superior hi havia el dormitori.
- A l'entrada s'ubicava l'hostal per als peregrins.
- El claustre va influir en l'arquitectura civil, donant pas a patis i places del Renaixement i el Barroc (germà del pati musulmà).
L'Església Romànica
L'interior estava presidit per un gran pòrtic, orientat d'est a oest.
Planta i Estructura
- Planta: Predomina la creu llatina. També es pot trobar la planta basilical.
- Naus: La nau major està formada per 3 o 5 naus (la central més gran, les laterals més petites).
- Absis: Les naus acaben a l'absis. Quan l'absis és molt gran, pot presentar capelles radials i estar envoltat per un deambulatori.
- Creuer: Compost per 1 o 3 naus. Sovint trobem absis secundaris als braços del creuer.
Elements Sustentats (Cobertes)
- Volta de canó: A la nau central, reforçada pels arcs faixons que descarreguen en els pilars.
- Volta d'aresta: Cobreix les naus laterals.
- Cúpula: Reservada per al creuer.
- Semicúpula: Cobreix l'absis.
- Arc Típic: L'arc de mig punt.
Elements Sustentadors
- Mur: De pedra, reforçat amb contraforts a l'exterior. Les finestres són petites, produint una sensació de recolliment.
- Pilar Compost: Pilar robust amb columnes adossades.
- Columna: Té base i fust llis o amb estàtues adossades de temàtica religiosa.
- Capitell: Decorat amb temes bíblics o vegetals.
L'Exterior: La Portada
La portada consta dels següents elements:
- Arquivoltes
- Brancals
- Capitells
- Timpà
- Mainell
Exemples d'Arquitectura Romànica
- França: Saint-Pierre d'Angoulême.
- Gran Bretanya: Catedral de Durham.
- Alemanya: Catedral de Worms.
- Espanya: Sant Climent i Santa Maria de Taüll, Sant Pere de Rodes, Sant Martí de Frómista.
La Pintura Romànica: Pautes d'Anàlisi
Per a l'anàlisi de la pintura romànica, cal considerar els següents punts:
- Identificació: Títol, autor (si es coneix), gènere (religiós, mitològic, etc.), tècnica.
- Tema: Descripció del contingut.
- Figura Humana: Naturalisme o antinaturalisme, tractament del rostre.
- Anàlisi Formal:
- Composició (vertical, horitzontal, triangular).
- Volum, moviment o estàtica.
- Perspectiva (generalment absent o simbòlica).
- Simbologia, Significat i Funció.
- Influències.
Guia d'Anàlisi General d'una Obra Romànica
Checklist per a l'estudi complet d'una obra arquitectònica o artística:
- Nom, Autor, Estil, Època, País, Tipologia.
- Sistema constructiu i materials (pedra, tipus de volta).
- Planta (creu llatina, basilical).
- Cobertes i contraforts.
- Alçat (església).
- Exterior.
- Simbologia i Influències.