L'Art Romànic: Arquitectura, Context i Anàlisi (Segles XI-XIII)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,25 KB

Context Històric i Social de l'Art Romànic

El Romànic es desenvolupa a l'Europa Occidental durant els segles XI, XII i XIII, abastant l'Alta Edat Mitjana fins a l'inici del Gòtic. Aquest estil és una barreja de formes romanes, bizantines i musulmanes.

L'Europa Feudal (Segles XI-XIII)

  • Sistema Polític i Econòmic: Europa es troba en plena feudalització, amb una economia eminentment agrària.
  • Centres de Poder: Els castells i els monestirs són els principals nuclis socials.
  • Estructura Social: Societat estamental, amb una monarquia feudal feble i el domini del clergat i la noblesa.

El Paper de l'Església

L'Església, liderada pel Papa, va ser fonamental en la promoció de l'art:

  • Va ajudar a la construcció d'esglésies i monestirs.
  • Va impulsar les Croades (guerra entre musulmans i cristians per Jerusalem).
  • Ordres Monàstics:
    • Cluny: Enfocament en l'Ora et Labora.
    • Cister: Posteriorment, defensa l'ideal de pobresa, utilitzant menys decoració pètria.
  • Les Peregrinacions van ser un motor de difusió artística.

L'Artista Romànic

L'artista era generalment anònim, ja que la importància recaia en qui pagava l'obra (el comitent).

Periodització de l'Estil Romànic

  1. Romànic Primerenc (S. XI): Simple i amb poca decoració.
  2. Romànic Plè (S. XII): Rica decoració escultòrica.
  3. Romànic Tarda (Finals S. XII - Principis S. XIII): Interès per la decoració i tendència a la humanització de les figures.

Arquitectura Romànica: Anàlisi i Elements

L'arquitectura es divideix en religiosa (esglésies de peregrinatge i monestirs) i civil (castells).

El Monestir Romànic

Els monestirs tenien funcions essencials:

  • Religiosa: Resar.
  • Cultural: Còpia de manuscrits.
  • Artística: Propagació de l'art romànic.
  • Econòmica: Gestió de grans extensions de terra (agraria).

Parts Destacades del Monestir

El monestir, considerat la “Casa de Déu”, es desenvolupava al voltant de l'església i el claustre, que sovint generava assentaments de població.

El Claustre

El claustre estava adossat a l'església. Era un pati quadrangular amb un jardí central, envoltat d'arcades de mig punt sobre columnes. Aquestes columnes descarregaven sobre un mur poc elevat. El contrast entre la part descoberta i la penombra transmetia una sensació de recolliment. Estava decorat amb escultures.

  • Les dependències principals es comunicaven amb el claustre.
  • A la zona superior hi havia el dormitori.
  • A l'entrada s'ubicava l'hostal per als peregrins.
  • El claustre va influir en l'arquitectura civil, donant pas a patis i places del Renaixement i el Barroc (germà del pati musulmà).

L'Església Romànica

L'interior estava presidit per un gran pòrtic, orientat d'est a oest.

Planta i Estructura

  • Planta: Predomina la creu llatina. També es pot trobar la planta basilical.
  • Naus: La nau major està formada per 3 o 5 naus (la central més gran, les laterals més petites).
  • Absis: Les naus acaben a l'absis. Quan l'absis és molt gran, pot presentar capelles radials i estar envoltat per un deambulatori.
  • Creuer: Compost per 1 o 3 naus. Sovint trobem absis secundaris als braços del creuer.

Elements Sustentats (Cobertes)

  1. Volta de canó: A la nau central, reforçada pels arcs faixons que descarreguen en els pilars.
  2. Volta d'aresta: Cobreix les naus laterals.
  3. Cúpula: Reservada per al creuer.
  4. Semicúpula: Cobreix l'absis.
  5. Arc Típic: L'arc de mig punt.

Elements Sustentadors

  1. Mur: De pedra, reforçat amb contraforts a l'exterior. Les finestres són petites, produint una sensació de recolliment.
  2. Pilar Compost: Pilar robust amb columnes adossades.
  3. Columna: Té base i fust llis o amb estàtues adossades de temàtica religiosa.
  4. Capitell: Decorat amb temes bíblics o vegetals.

L'Exterior: La Portada

La portada consta dels següents elements:

  • Arquivoltes
  • Brancals
  • Capitells
  • Timpà
  • Mainell

Exemples d'Arquitectura Romànica

  • França: Saint-Pierre d'Angoulême.
  • Gran Bretanya: Catedral de Durham.
  • Alemanya: Catedral de Worms.
  • Espanya: Sant Climent i Santa Maria de Taüll, Sant Pere de Rodes, Sant Martí de Frómista.

La Pintura Romànica: Pautes d'Anàlisi

Per a l'anàlisi de la pintura romànica, cal considerar els següents punts:

  1. Identificació: Títol, autor (si es coneix), gènere (religiós, mitològic, etc.), tècnica.
  2. Tema: Descripció del contingut.
  3. Figura Humana: Naturalisme o antinaturalisme, tractament del rostre.
  4. Anàlisi Formal:
    • Composició (vertical, horitzontal, triangular).
    • Volum, moviment o estàtica.
    • Perspectiva (generalment absent o simbòlica).
  5. Simbologia, Significat i Funció.
  6. Influències.

Guia d'Anàlisi General d'una Obra Romànica

Checklist per a l'estudi complet d'una obra arquitectònica o artística:

  • Nom, Autor, Estil, Època, País, Tipologia.
  • Sistema constructiu i materials (pedra, tipus de volta).
  • Planta (creu llatina, basilical).
  • Cobertes i contraforts.
  • Alçat (església).
  • Exterior.
  • Simbologia i Influències.

Entradas relacionadas: