Art Modern: Impressionisme, Postimpressionisme i Arquitectura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,02 KB
Impressionisme: Característiques i Obres Clau
- Tècnica i Llum: Ús de tubs de plom i nous pigments (blaus/verds brillants) per a més llum. Teoria del color aplicada lliurement.
- Pinzellades: Pinzellades curtes i colors purs.
- Importància de la Llum: La llum és central, canvia constantment i modifica les formes i colors.
El Sol Ixent – Claude Monet (1872)
- Lloc: Port de Le Havre (ciutat natal de Monet).
- Tècnica: Oli sobre tela. Pintura ràpida, amb pinzellades soltes.
- Colors: Colors freds (blavosos, grisos), amb una taca taronja del sol que crea un fort contrast.
- Impacte: Trenca amb l'art acadèmic, proposant una nova manera de veure.
- Essència: Transmet la sensació visual del moment, l'essència de l'impressionisme.
- Propòsit: L'obra no vol ser descriptiva, sinó subjectiva.
Dinar Campestre – Édouard Manet (1863)
- Exposició: Exposada al Saló dels Rebutjats.
- Tècnica: Oli sobre tela.
- Controvèrsia: Dona nua amb dos homes vestits, fet que va generar escàndol a l'època.
- Composició: Fons amb perspectiva estranya, creant un espai poc realista.
- Llum: Llum forta i plana, sense clarobscur tradicional.
- Estil: Barreja de modernitat i referències clàssiques.
- Precursora: Obra precursora de l'impressionisme, tot i no ser-ho tècnicament. Rebuig al naturalisme acadèmic.
Magatzems Carson – Louis Sullivan (1899-1904)
- Lloc: Chicago, EUA.
- Estil: Escola de Chicago / arquitectura comercial moderna.
- Estructura: Estructura metàl·lica (acer), permetent grans finestrals i una façana lleugera.
- Façana: Façana funcional, amb horitzontalitat i repetició de finestres.
- Planta Baixa: Decorada amb ferro forjat (ornamentació orgànica).
- Principis: Integració de disseny i arquitectura (bellesa + ús pràctic). Mostra el principi de funcionalitat.
- Importància: Arquitectura moderna inicial, adaptada a la ciutat i al comerç. Avanç cap al gratacel. Fusió de funció i ornament.
Postimpressionisme: Evolució i Expressió Artística
- Context: Finals del segle XIX, continuació i reacció a l'impressionisme.
- Objectiu: Rebutgen la simple captació del moment; busquen expressar emocions, estructura i simbolisme.
- Color: Color viu, però amb més expressió personal.
- Formes: Formes més definides, contorns marcats.
- Interès: Menys interès per la llum, més per la composició i el missatge.
- Diversitat: Diversitat d'estils; cada artista té un camí propi.
- Essència: L'expressió personal per sobre de la realitat. El color com a eina emotiva i simbòlica.
- Preludi: Preludi a l'art modern (cubisme, fauvisme, expressionisme).
Pavelló Alemany – Mies van der Rohe (1929)
- Lloc: Exposició Internacional de Barcelona.
- Estil: Arquitectura moderna / racionalista / Bauhaus.
- Materials: Materials nobles: marbre, vidre, acer, travertí.
- Planta: Planta lliure: espais oberts i fluids, sense murs carregats.
- Línies: Línies rectes, horitzontalitat, formes simples.
- Decoració: Absència de decoració; la bellesa prové de la proporció i els materials.
- Significat: Representa la nova Alemanya moderna: neta, racional, innovadora. Expressa el concepte: “Menys és més”.
- Icona: Icona de la modernitat arquitectònica. Elegància minimalista. Funció, material i forma en harmonia.
La Nit Estelada – Vincent van Gogh (1889)
- Tècnica: Oli sobre tela.
- Estil: Postimpressionisme / expressionisme precursor.
- Cel: El cel en moviment: espirals, estrelles brillants, lluna.
- Pintura: La pintura és expressiva: pinzellades gruixudes (empastat), línies corbes.
- Colors: Colors intensos: blaus, grocs i blancs brillants.
- Emoció: Expressa l'emoció interna més que la realitat externa. Van Gogh pinta el que sent, no el que veu literalment.
- Significat: Combinació de naturalesa, espiritualitat i emoció. Obra íntima i simbòlica.
- Impacte: Trencament amb la representació realista. Referent de l'art subjectiu i emocional.