Art Grec: Característiques i Context Històric Complet
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,61 KB
Art Prehel·lènic: Característiques Generals
- Construccions més representatives: palaus i ciutats.
- Arquitectura arquitravada: Ús de la llinda.
- Element arquitectònic principal: la columna.
- Policromia: Present en totes les manifestacions artístiques.
- Inspiració: En la natura, animals i plantes.
Context Històric i Cultural de Grècia
- La cultura grega és essencialment mediterrània, per la qual cosa hi ha una tendència en l'art grec a la definició i claredat de formes.
- Les característiques físiques de Grècia, de relleu muntanyós, van impulsar els grecs cap a l'expansió per la mar Mediterrània per comerciar i van originar un procés de colonització.
- L'expansió grega pel Mediterrani i per l'Àsia provocarà que la cultura grega sigui molt eclèctica.
- Trobem una nova forma d'organització política: la polis. Les lleis i les institucions substitueixen la voluntat individual d'un sobirà.
- Aquesta forma de govern demana espais públics per a les activitats comunes.
- L'home és la mesura de totes les coses. L'home és l'eix central de la cultura grega. Ja no està sotmès a cap poder extern i superior, ni a una religió jerarquitzada.
- Grècia és el bressol de la filosofia, del pensament racional. L'home no es conforma amb les explicacions màgiques de la natura sinó que mira de comprendre-la. Uneix observació i raó per tal d'explicar la natura i extreure'n principis i normes.
- La religiositat grega és un dels elements de cohesió de la ciutat i del món hel·lènic. Les grans cerimònies religioses (les Panatenees, els Jocs Olímpics) són actes d'afirmació de la pertinença a un grup comú (la ciutat o l'Hèl·lade).
- La concepció de l'art com a recerca de la bellesa neix a Grècia. Fins a aquest moment no hi havia un ideal de bellesa separat de la funció màgica, religiosa o d'exaltació del poder com a Mesopotàmia o a Egipte.
Context Històric: Època Arcaica
- És l'època de consolidació de les poleis. Grècia encara és un conjunt de ciutats-estat.
- El concepte d'areté (virtut, excel·lència) és exclusiu d'aquestes classes privilegiades, que són les retratades en l'art.
- L'excel·lència implica serenitat, autoequilibri. Són gent segura de si mateixa, els aristoi (els millors) que són per sobre de la resta.
- Hi ha contactes amb altres civilitzacions: Egipte i Orient. Influència d'aquests arts.
- Consolidació de la filosofia. Separen la religió de la ciència. L'home és la mesura de totes les coses.
- Encara no hi ha una polis capdavantera. Totes lluiten per destacar. Així, es produeix art de primera qualitat en ciutats molt diverses.
- Els atletes són considerats herois de les poleis que entren en competició. Els guanyadors tenien dret a ser representats.
Context Històric: Època Clàssica
- Intens comerç i contacte arran de la Mediterrània entre les metròpolis i les colònies. Restes trobades al fons del mar a causa dels naufragis, com els Bronzes de Riace.
- Els atletes encara són considerats herois de les diverses polis que entren en competició. Els guanyadors tenen dret a ser representats. Aquest tema es veu en obres com el Discòbol o el Diadumen.
- Grècia i especialment Atenes arriben al seu esplendor.
- El punt culminant arriba amb la victòria contra els perses en les Guerres Mèdiques sota el govern de Pèricles. És la victòria de la democràcia i del poble. Ja no dels aristòcrates sinó de tota la comunitat. L'Acròpolis, però, ha quedat destruïda, i es vol fer una reconstrucció on treballin els millors artistes del moment: Partenó, Erectèon, Temple d'Atena Niké.
- Atenes forma una lliga de polis per a la futura defensa, la Lliga de Delos. Els recursos econòmics de la lliga són emprats per l'embelliment d'Atenes.
- Atenes es creu capaç d'imposar el seu model (el seu cànon) d'equilibri, de recerca de la bellesa, de moderació, d'art a escala humana, per tot arreu.
Context Històric: Època Hel·lenística
- Amb la mort d'Alexandre el Gran, l'última revifalla de Grècia com a capdavantera del món mediterrani s'ensorra. Els successors d'Alexandre es reparteixen el seu imperi. Els reis i tirans d'aquestes polis volen inaugurar dinasties duradores i exitoses amb campanyes contra els pobles veïns o amb grans construccions artístiques: Altar de Zeus.
- Són ciutats molt influïdes pel gust oriental, on es busca el luxe, la decoració, l'exuberància i el recarregament: Laocoont.
- Relacions estretes entre Grècia i Roma. Interès pel col·leccionisme d'obres d'art. Es fan moltes còpies d'obres gregues: Laocoont.
- La demanda de còpies clàssiques fa que sovint s'utilitzi el neoàtic, un art que copia el clàssic grec atenès: Nen de l'espina.
- Alexandre va estendre el seu imperi fins a l'Índia, per la qual cosa el gust per les cultures diferents i els costums estranys és un fenomen corrent en l'època. Sovint entren en conflicte entre elles o amb els seus bel·licosos enemics, com els gàlates: Gàlata ferit.
- Hi ha una recerca fidel de la realitat fins i tot amb detalls abans considerats de mal gust: sang, venes... (ex: Gàlata ferit). També per qüestions anecdòtiques, de poca importància: Nen de l'espina.