L'Art Gòtic: Context Històric, Característiques i Impacte Cultural
Enviado por Chuletator online y clasificado en Religión
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,47 KB
L'Art Gòtic: Context, Característiques i Evolució (Segles XII-XVI)
Context Històric i Social del Gòtic
Reorganització Territorial i Seguretat
Sorgeix a França, després d’una època on els regnes ja estan delimitats per les seves fronteres i les guerres internes entre pobles cristians, més o menys oblidades. D’aquesta manera, s’ha establert una reorganització territorial dels territoris cristians occidentals després de la caiguda de l’Imperi Romà.
Augment Econòmic i Intercanvi de Sabers
Existeix un augment no tan sols de la seguretat (s’inicien rutes de pelegrinatge i de comerç) als segles XI i XII, sinó també econòmic. S’estableixen rutes de comerç, pelegrinatge, etc. Això fa que la gent, en viatjar, comparteixi coneixements.
Aquest fet va permetre que el saber racional i científic augmentés, ja que les persones parlaven dels problemes que havien tingut, discutien solucions, de manera que es poguessin solucionar i avançar tècnicament.
Aquest intercanvi d’informació és degut al fet que en el pensament cristià durant els segles XI i XII, allò important no és la glòria individual sinó la divina, on a més a més es considera que tots som fills de Déu, sense individualitats. És per aquesta raó que molts edificis o obres d’art no són signats pels seus autors. Aquest fet, però, canviarà en el Gòtic.
Riquesa Monàstica i Reforma Cistercenca
L’augment econòmic i de benestar faran que, en l’última part del moviment romànic, tant en els monestirs com en les esglésies, s’abandonés el pensament establert per Sant Benet i s’establissin com a grans poders econòmics amb grans ornaments, realitzant un art cada cop més ric i sumptuós.
Per aquesta raó, es pretén tornar a l’austeritat a partir de la reforma Cistercenca, la qual prohibirà tot tipus de decoració dins dels temples de Déu.
Les Croades i l'Ascens de la Burgesia
L’augment econòmic i certa seguretat, entre molts altres factors, fa que els regnes cristians occidentals, amb l’ajuda dels bizantins, es dirigeixin a Jerusalem (Terra Santa) per conquerir-la.
Aquestes guerres del cristianisme cap a Orient van produir rutes comercials amb aquestes regions, fent que el poder econòmic passés de trobar-se als monestirs a dirigir-se a les ciutats. D’aquesta forma, la classe burgesa, situada ja no al camp o a la terra sinó a la ciutat, va agafar força.
Conseqüències en l'Art Gòtic
Impacte del Saber Racional i Tècnic
L'Arquitectura Gòtica: Llum i Grandesa
La catedral és buidada d’ornaments i les esglésies són buidades per dins, fent que el seu interior s’engrandeixi. Això és possible gràcies al fet que allò que les aguanta és situat a fora d’elles (els contraforts). Els colors entren a formar part dels vitralls (cosa prohibida en el romànic), expressant una grandesa.
Déu i el Saber Tècnic: Expressió Divina
El saber tècnic i racional és vist com quelcom que forma part de Déu. Això fa que Déu pugui ser mostrat fent ús d’aquests sabers, i com més es desenvolupin aquests coneixements i es mostrin, més adoració a Déu hi haurà.
Parets elevades i molt menys gruixudes que en el romànic, incloent-hi una explosió lumínica a partir dels vitralls i gràcies al buidament de les catedrals.
Didàctica dels Vitralls i Desaparició Demoníaca
Serà sobretot en els vitralls on es trobarà la part més didàctica.
La part demoníaca desapareix per diverses raons:
- Una: ens podem apropar a Déu des d’una forma natural i racional. Aristòtil és traduït al segle X i s’incorpora el seu pensament a la religió. A Déu ens podem apropar per la forma, i no des del pecat.
- Dos: les persones esdevenen més materialistes, i es torna a l’àmbit urbà després del creixement econòmic.
Importància Creixent de la Persona
Especialització Artística i Mestre d'Obres
En progressar l’avanç cultural, econòmic i comercial, juntament amb la raó i el saber tècnic, l’art es comença a especialitzar. Aquesta especialització farà que agafi gran importància el mestre d’obres (persones especialitzades en la construcció d’edificis), despuntant de la resta de persones. («Ja no tots som iguals davant Déu»).
Representació Social i Àmbit Urbà
La persona concreta comença a adquirir importància, i és mostrada a l’església i fora d’ella. Els nobles i els gremis financen les construccions de les catedrals i volen ser representats en elles. La part daurada dels quadres comença a desaparèixer i es comença a integrar l’àmbit urbà (sobretot a finals del Gòtic).
Individualisme i Naturalisme en l'Art
Les persones i l’art en general comencen a desprendre’s del conjunt, i es comença a situar fora de l’església.
L’art esdevé més naturalista; les persones, per altra banda, volen ser representades no com a part d’un tot sinó com quelcom individual.
Les classes socials són representades (Danses de la Mort). Ja no tots som iguals davant Déu.
La Fe en l'Època Gòtica
Raó i Fe: Una Nova Aproximació a Déu
Alhora, o gràcies als fets comentats (progrés econòmic, oblit de les penúries de la carn...), el pensament racional agafa força. Déu no és tan sols alguna cosa a la qual s’arribi per la fe, sinó que Déu és també accessible des de la raó.
A les catedrals no tan sols trobarem la vida de Jesús sinó també el pensament teològic.
Misticisme i Racionalitat: El Final del Gòtic
La part més mística, on l’art és entès com quelcom unit a la forma d’actuar, tot i existir, perd embranzida, obrint el camí a l’adoració de Déu com quelcom racional i tècnic alhora.
Aquest període, però, farà, sobretot al final, que allò que mantenia Déu, la Fe, vagi desapareixent i sigui substituït per la tècnica i la Raó.
Aquest fet, però, farà que en l’últim tram del Gòtic s’entri en un període de por (la tècnica ens allunya d’allò que Déu ens ha donat, o serà que el diable ha intervingut en construccions tan impressionants i monstruoses? Ens haurem oblidat de Déu?), provocant que l’últim sospir d’espiritualitat que hi havia abans sigui expressat en una explosió en forma de color.