Art Gòtic Català: Mare de Déu de Sallent i Retaule de Manresa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,47 KB
Mare de Déu de Sallent de Sanaüja
- Autor: Desconegut
- Cronologia: c. 1350
- Tipologia: Escultura exempta
- Materials: Alabastre policromat
- Funció: Apropament de la religió al poble
- Estil: Gòtic
- Tema: Religiós
- Localització: MNAC (Barcelona)
Context
Aquesta imatge mariana s’ha conegut sempre amb el nom de Mare de Déu de Sallent per la seva suposada procedència de la localitat de Sallent de Sanaüja, a la comarca de la Segarra (Catalunya). Tanmateix, no es té cap notícia sobre la seva procedència exacta i la seva col·locació, malgrat que, probablement, com la majoria de les imatges d’aquest tipus, es tracta d’un fragment d’un conjunt escultòric que devia decorar un timpà o un mainell d’una portalada o que presidia un retaule.
Descripció Formal
L’obra mostra la Mare de Déu amb proporcions harmonioses, coronada i amb el Nen al braç esquerre mentre amb la mà dreta li acaricia un peu. Jesús porta un colom a la mà esquerra, mentre que amb la dreta agafa la túnica de la seva mare. El dinamisme, el contrapposto i el plec natural de la túnica donen als personatges una expressivitat més humana.
La imatge, que s’allunya del hieratisme romànic, presenta un dinamisme compositiu marcat per una lleugera inclinació del cos de Maria. Aquest lleuger moviment fa que l’escultura trenqui clarament amb qualsevol eix de simetria. Aquesta mobilitat, marcada a més pels nombrosos plecs de la túnica i pel subtil i dolç contacte entre ambdós personatges, accentua notablement el naturalisme de la composició.
Retaule de l’Esperit Sant
- Autor: Pere Serra
- Cronologia: 1393-1394
- Tècnica: Pintura al tremp sobre fusta
- Tema: Religiós
- Localització: Capella de l’Esperit Sant de la Seu de Manresa
Context
Europa de les capitals; el poder de la burgesia i dels estaments ciutadans.
Estil
- Italogòtic
- Recerca de naturalisme
- Triomf del dibuix
- Art de caràcter religiós i civil
- Pintura al tremp
- Temàtica bíblica
Característiques
En la mateixa línia italianitzant, destaca el predomini de la línia sinuosa, sobretot en l’execució de les figures. L'expressivitat a les cares i la gestualitat a les mans són notables. Pel que fa al color, s’aprecia el gust del pintor per l’ús de tonalitats clares, però vives (vermell, blau i verd) que ressalten sobre el daurat que domina el fons del conjunt.
Anàlisi Formal
- El cromatisme del retaule és suau. Destaquen els blaus i vermells de les robes i el daurat del fons.
- El daurat és propi de l’escola sienesa.
- El color predomina per sobre del dibuix per modelar les figures.
- El modelatge encara no està prou desenvolupat.
A la part més alta del carrer central hi ha una imatge de la crucifixió (els retaules sempre presenten una crucifixió a la part més alta). La part inferior és el bancal. Els elements verticals són els muntants. El relleu superior és el guardapols.
Iconografia
Representa els 7 episodis de la Passió de Crist i els 7 Goigs de la Verge Maria.