Art Gòtic: Arquitectura, Escultura, Pintura i Evolució
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,51 KB
**Arquitectura Gòtica**
En els edificis religiosos es produeixen avenços com l'ús de l'**arc apuntat** i la **volta de creueria**. La **catedral** és l'edifici de culte cristià per excel·lència. Va tenir un paper fonamental en la renovació, amb Sant Bernat com a impulsor de la reforma del Cister i suggeridor de la renovació de l'abadia de Saint-Denis. Ell pensava que la contemplació de la bellesa material ens permet apropar-nos al coneixement de Déu. Aquesta es considera la primera obra gòtica. Sant Bernat pensava que les catedrals havien de ser esplèndides per tal d'estimular la devoció popular.
**Elements Constructius**
- **Planta:** De tipus basilical o de creu llatina, amb 3 o 5 naus, la central més ampla i més alta.
- **Parts de la planta:** Es divideix en tres parts. A la capçalera hi ha un deambulatori. El creuer és ample, curt i poc sortint.
- **Arc apuntat i volta de creueria:** Permeten articular l'espai en trams i concentrar el pes en quatre vèrtexs.
- **Sistema de suport original:** Grans pilars interiors, reforçats a l'exterior amb **arcbotants**.
- **Estructura:** Perd l'aspecte massís i es converteix en una estructura oberta.
- **Distribució del parament interior:** En 3 o 4 nivells: arcades, galeria (tribuna), trifori i finestrals.
- **Sentit ascensional:** Notable a l'espai interior de l'arquitectura gòtica.
- **Elements decoratius:** Traceries, arcuacions i gablets.
- **Vitralls:** Desapareix el mur massís. El vitrall juga amb la llum, que simbolitza la llum de Déu que il·lumina els fidels.
**Escultura Gòtica**
- **Diferències:** Entre l'escultura monumental (portalades) i l'escultura exempta.
- **Alliberament:** L'escultura gòtica inicia l'alliberament de la seva dependència respecte de l'arquitectura, que no culminarà fins al Renaixement.
- **Materials:** Pedra, fusta i ivori.
- **Naturalisme:** Major coherència en la composició de les escenes.
- **Exterior:** Més importància a les portalades.
- **Columnes:** Se substitueixen per estàtues.
- **Interior:** Perd importància als capitells, però guanyen importància les imatges d'altar, l'escultura funerària, etc.
**Iconografia**
A la portalada oest apareix el Judici Final (Crist crucificat o Déu en Majestat), escenes de la vida de Crist i la Verge com a mare de Déu. Les portalades es dediquen a la vida dels sants. Temàtica fantàstica (és freqüent trobar bestiaris a les gàrgoles).
**Pintura Gòtica**
A la Baixa Edat Mitjana, la pintura mural al fresc, tan característica del romànic, perd protagonisme (excepte a Itàlia) a causa que els murs són substituïts per vitralls i rosasses. Prenen protagonisme els **retaules**, que són grans estructures de fusta que acullen escultures i pintures i s'utilitzen com a teló de fons dels altars.
**Característiques**
- **Temes:** Els mateixos que l'escultura: escenes de la vida de Crist i la Verge i vides de sants.
- **Formalment:** Evolució cap a la humanització de les figures, composicions més narratives, pèrdua de la tendència a la simetria, introducció del modelat de les figures i incorporació del detallisme.
**Subestils**
- **Francogòtic:** La pintura mural se substitueix pel vitrall. Exemple: Sainte Chapelle de París.
- **Italogòtic:** A partir del Trecento, la pintura evoluciona cap a l'estil italogòtic, caracteritzat per la perspectiva intuïtiva, l'estudi anatòmic de les figures i la matisació dels colors. A l'escola de Florència destaca **Giotto** (Lamentació sobre Crist mort), considerat el primer pintor modern. A l'escola de Siena destaca el pintor **Simone Martini**.
- **Gòtic internacional:** S'escampa per Europa un tipus de pintura similar: elegant, cortesana, anecdòtica i amb fons daurats.
- **Gòtic flamenc:** A les ciutats de Flandes, la burgesia es converteix en client de l'art. Apareix la tècnica de l'oli. Els pintors són coneguts com a pintors primitius. Característiques: apareix la tècnica de l'oli, que implica colors vius i acabats brillants; el suport són taules de fusta de petit format; tècnica depurada i minuciosa, amb molt de detallisme; perspectiva lineal intuïtiva; representació molt natural, amb fons paisatgístics i arquitectònics. Destaquen els germans **Van Eyck** (L'anyell místic, El matrimoni Arnolfini) i **El Bosch** (El jardí de les delícies).