L'Art en l'Educació Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB
La importància de l'art
La importància de l'art en la cultura contemporània és indiscutible, formant un dels nuclis generadors de la nostra societat. Alhora, la plasticitat de la creació artística fa possible una educació integral, facilitant la formació de l'ésser humà des de la infantesa.
L'exploració crítica, interpretativa, creativa i expressiva inherent en l'aprenentatge artístic és fonamental per al desenvolupament humà. L'art, com a element holístic, integra totes les formes de representació i fonamenta el valor crític envers la cultura i l'educació visual.
L'activitat plàstica
L'activitat plàstica harmonitza sensació, percepció i pensament, reflectint la realitat com a mitjà d'expressió i comunicació, i llenguatge del pensament.
L'habilitat artística (segons Goodman) es considera un àmbit d'ús humà de símbols. S'enfoca com una activitat mental que involucra l'ús i transformació de símbols i sistemes de símbols.
L'art a l'escola bressol
Des de l'escola bressol, la plàstica ha de ser una eina per al coneixement i creixement dels infants. L'educació plàstica es treballa amb el llenguatge visual, el dibuix i els sistemes de representació de l'espai, tallant, construint i modelant amb diversos materials. També s'aprofiten les possibilitats del llenguatge fotogràfic i cinematogràfic.
L'objectiu no és crear artistes, sinó ajudar l'infant a adquirir hàbits com l'observació, la comunicació i l'expressió, desplegant el seu món sensorial. L'ambient és clau: tant l'ambient físic com el clima de l'escola han de facilitar el contacte amb l'expressió plàstica.
La plàstica no es treballa només a l'aula, sinó que tota l'escola ha d'estar impregnada d'una atmosfera que convidi a gaudir de l'art, a observar l'entorn i a experimentar. Cal educar el gust per l'estètica i la cultura artística, defugint els estereotips.
A l'escola, els infants han d'entrar en contacte amb diferents materials: pigments, argiles, papers, cartrons, teles, fustes, plàstics, pedres, l'espai, la llum, i objectes o imatges preexistents.
Les accions bàsiques en l'Educació Plàstica són la creació d'imatges i objectes, i la comprensió de les obres d'altres persones.
El llenguatge visual com a coneixement
Rudolf Arnheim afirmava que "veure és pensar", i les obres visuals són una forma de coneixement. Les arts visuals constitueixen un llenguatge. Dibuixar, pintar o crear imatges no és només expressió d'emocions, sinó una forma de pensament.
Regles bàsiques per a l'infant
- Tenir cura del material
- No jugar amb el material
- No fer malbé el material
- Emmagatzemar el material utilitzat
- Treballar i deixar treballar
- No tacar-se ni tacar els altres
Funcions bàsiques en l'activitat plàstica
- Planificació: Distribuir les activitats al llarg del curs.
- Organització dels espais: Distribuir l'espai segons l'activitat.
- Abastament de materials: Preparar el material necessari.
- Orientació: Donar les pautes necessàries.