Art del segle XIX: Realisme, Impressionisme i Artistes Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4 KB

Característiques del Realisme

  • Neguen a idealitzar les imatges.
  • Captació de la realitat.
  • L’important és la forma de representar la realitat, no la narració.
  • Dues tendències.
  • L’artista pinta allò que veu, representa de manera fidel el que té davant els ulls.
  • Temàtica quotidiana.

Característiques de l'Impressionisme

  • Unió de visió i llum.
  • Els colors no es comporten igual a l'aire lliure que a l'estudi: contrastos de color, formes s’aplanen, ombres no són negres ni grises.
  • No pintar de memòria, pintar a l'aire lliure.
  • Pintar la realitat tal com la capten els sentits. Desinterès pel tema i interès pel paisatge.
  • Tècnica de taca de color. Pinzellades soltes i juxtaposades.

Transició i Postimpressionisme

  • 1886: Última vegada que els impressionistes exposen junts.
  • Inicis del postimpressionisme.
  • Pèrdua d'importància del color pur.
  • Recuperen la importància del dibuix.
  • Pintura subjectiva.

Escultura i Art Francès del s. XIX

Art amb compromís social

  • A França. Expressa els anhels revolucionaris: Emoció i Moviment.
  • Implicació en assumptes de caire social.
  • Verisme.
  • Personatges del poble.
  • Escultors: Meunier, Daumier i Miquel Blay.

Captació de la llum en escultura

  • Captació de la llum: Rugositat de les superfícies i multiplicació de plans.
  • Semblen obres inacabades.
  • Escultor: Rodin.

Art conceptual i Simbolisme

  • Art conceptual.
  • Transmetre idees i no un simple reflex de la realitat.
  • Vinculat al Modernisme català.
  • Escultors: Josep Llimona i Miquel Blay.

Gustave Courbet

  • Gran compromís polític i social. Era socialista.
  • Rebutja l'academicisme.
  • La realitat se’ns presenta amb tota cruesa a fi que ens indignem i actuem en contra.
  • Exposa al Pavelló de l’Exposició Universal de París 1855 (obres com Enterrament a Ornans i L’estudi del pintor).
  • Participa en la Comuna de París.

Édouard Manet

  • Ruptura amb la pintura anterior: Color, modelat, perspectiva, tema, tractament del nu.
  • Influència de Goya i Velázquez.
  • Mestre i inspirador dels impressionistes.
  • Evolució cap a l’impressionisme.

Claude Monet

  • Principal ideòleg del grup impressionista.
  • Es va mantenir fidel a l’estil tota la seva vida.
  • Coincideix amb totes les característiques de la tècnica impressionista.
  • Era canviant, cosa que el portava a utilitzar pinzellades ràpides.

Vincent van Gogh

  • Home turmentat, incomprès i repudiat. Reflex del seu món interior.
  • La realitat es deforma: En pinzellades vigoroses i ondulants.
  • Colors estridents.
  • El quadre cobra vida per si mateix.
  • Influirà en l’art posterior, especialment en l’Expressionisme.

Auguste Rodin

  • Artista influent de l’època.
  • No és acceptat a l'Escola de Belles Arts de París.
  • Influència en la musculatura: Donatello i Miquel Àngel.
  • Participa als salons de París.
  • Estil: Duresa de la forma i modelatge de la textura.

El Pensador (Auguste Rodin)

  • Tema simbòlic.
  • Simbolitza el pensament torturat de l’home en adonar-se del tràgic destí de l’existència humana.
  • L’obra agafa forma i força per si sola i es converteix en símbol universal de l'ésser humà com a ésser racional.
  • Símbol filosòfic de l’home que s’interroga i cerca respostes sobre la seva existència i el seu destí.
  • Funció decorativa.

Entradas relacionadas: