Art del segle XIX: Realisme, Impressionisme i Artistes Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4 KB
Característiques del Realisme
- Neguen a idealitzar les imatges.
- Captació de la realitat.
- L’important és la forma de representar la realitat, no la narració.
- Dues tendències.
- L’artista pinta allò que veu, representa de manera fidel el que té davant els ulls.
- Temàtica quotidiana.
Característiques de l'Impressionisme
- Unió de visió i llum.
- Els colors no es comporten igual a l'aire lliure que a l'estudi: contrastos de color, formes s’aplanen, ombres no són negres ni grises.
- No pintar de memòria, pintar a l'aire lliure.
- Pintar la realitat tal com la capten els sentits. Desinterès pel tema i interès pel paisatge.
- Tècnica de taca de color. Pinzellades soltes i juxtaposades.
Transició i Postimpressionisme
- 1886: Última vegada que els impressionistes exposen junts.
- Inicis del postimpressionisme.
- Pèrdua d'importància del color pur.
- Recuperen la importància del dibuix.
- Pintura subjectiva.
Escultura i Art Francès del s. XIX
Art amb compromís social
- A França. Expressa els anhels revolucionaris: Emoció i Moviment.
- Implicació en assumptes de caire social.
- Verisme.
- Personatges del poble.
- Escultors: Meunier, Daumier i Miquel Blay.
Captació de la llum en escultura
- Captació de la llum: Rugositat de les superfícies i multiplicació de plans.
- Semblen obres inacabades.
- Escultor: Rodin.
Art conceptual i Simbolisme
- Art conceptual.
- Transmetre idees i no un simple reflex de la realitat.
- Vinculat al Modernisme català.
- Escultors: Josep Llimona i Miquel Blay.
Gustave Courbet
- Gran compromís polític i social. Era socialista.
- Rebutja l'academicisme.
- La realitat se’ns presenta amb tota cruesa a fi que ens indignem i actuem en contra.
- Exposa al Pavelló de l’Exposició Universal de París 1855 (obres com Enterrament a Ornans i L’estudi del pintor).
- Participa en la Comuna de París.
Édouard Manet
- Ruptura amb la pintura anterior: Color, modelat, perspectiva, tema, tractament del nu.
- Influència de Goya i Velázquez.
- Mestre i inspirador dels impressionistes.
- Evolució cap a l’impressionisme.
Claude Monet
- Principal ideòleg del grup impressionista.
- Es va mantenir fidel a l’estil tota la seva vida.
- Coincideix amb totes les característiques de la tècnica impressionista.
- Era canviant, cosa que el portava a utilitzar pinzellades ràpides.
Vincent van Gogh
- Home turmentat, incomprès i repudiat. Reflex del seu món interior.
- La realitat es deforma: En pinzellades vigoroses i ondulants.
- Colors estridents.
- El quadre cobra vida per si mateix.
- Influirà en l’art posterior, especialment en l’Expressionisme.
Auguste Rodin
- Artista influent de l’època.
- No és acceptat a l'Escola de Belles Arts de París.
- Influència en la musculatura: Donatello i Miquel Àngel.
- Participa als salons de París.
- Estil: Duresa de la forma i modelatge de la textura.
El Pensador (Auguste Rodin)
- Tema simbòlic.
- Simbolitza el pensament torturat de l’home en adonar-se del tràgic destí de l’existència humana.
- L’obra agafa forma i força per si sola i es converteix en símbol universal de l'ésser humà com a ésser racional.
- Símbol filosòfic de l’home que s’interroga i cerca respostes sobre la seva existència i el seu destí.
- Funció decorativa.