L'Art i la Creativitat en l'Educació Infantil: Etapes i Metodologies
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 773,48 KB
La Importància de l'Art i els Pintors a l'Educació Infantil
Aspectes Clau per Triar un Artista i Dissenyar una Programació
A l'hora de seleccionar un artista i planificar una programació didàctica adequada, cal considerar:
- Quins aspectes de la plàstica volem treballar?
- Quines tècniques volem conèixer i utilitzar?
- Com adaptarem el llenguatge de l'artista a l'edat i habilitats dels infants als quals es dirigeix la programació?
Objectius de l'Educació Artística Infantil
- Apropar els infants a l'obra d'un autor determinat.
- Aprendre les tècniques plàstiques més emprades per l'autor.
- Desenvolupar habilitats de comunicació, expressió, comprensió i representació per mitjà del llenguatge plàstic.
Enfocaments per Treballar la Pintura i l'Art segons Teresa Bardera
Teresa Bardera proposa diverses maneres d'abordar la pintura o l'art a l'aula:
- Tallers: Centrats en l'estudi d'un artista.
- Obra Concreta: Enfocats en una peça artística específica.
- Temàtica: Basats en un tema o concepte.
- Creacions Pròpies: Partint de la producció artística dels infants.
1. Tallers: Estudi Aprofundit d'un Artista
En aquest enfocament, es coneixen aspectes de la vida de l'artista i algunes de les seves creacions més rellevants. Es seleccionen imatges de les obres en funció dels continguts a treballar (temàtica, colors, tècnica, formes, etc.). Es realitzen diverses sessions amb els infants, i en cadascuna d'elles es treballa un contingut o una tècnica específica.
2. Obra Concreta: Anàlisi d'una Peça Artística
En funció del contingut o continguts a treballar, es tria una o diverses obres d'un artista. S'observa, es comenta i s'analitza l'obra, i també es proporciona una petita informació sobre l'autor. Seguidament, es proposa el treball pràctic a realitzar.
3. Temàtica: Exploració d'un Tema a través de l'Art
El treball se centra en un tema o en un sol contingut (per exemple, el color, les flors, etc.). S'observen i comenten representacions d'obres de diversos artistes relacionades amb el tema escollit. Els infants tenen així al davant diversos estils i tècniques sobre el mateix motiu.
4. Creacions Pròpies: Descobrint Artistes a partir de l'Experiència
Els infants realitzen primer les seves pròpies obres utilitzant una tècnica o representant un tema. Després, es presenten les imatges de les obres de l'artista. S'observen les semblances entre les creacions dels infants i les de l'artista, i a partir d'aquí es descobreix un nou artista.
Etapes de l'Evolució Gràfica segons Viktor Lowenfeld
Etapa dels Gargots (2 a 4 anys)
1. Gargot Incontrolat
- Apareix cap als 18 mesos amb el doblegament del colze, permetent el moviment de flexió-extensió de l'avantbraç per fer traços.
- L'infant no té control visual de la mà; no la mira i se surt del suport.
- Els traços són impulsius i incontrolats.
- Solen ser rectes o lleugerament corbs.
2. Gargot Controlat
- Als 30 mesos s'inicia el control global: primer l'ull segueix la mà i després la mà obeeix l'ull, gràcies a la millora de l'autonomia avantbraç-mà.
- L'infant controla el gest gràfic i tanca figures, primer circulars, després rectangulars, etc.
- Comença a prendre consciència de la situació espacial.
- L'ús del color és secundari, ja que el gargot és principalment una activitat motriu.
3. Gargot amb Nom
- Cap als 3 anys i mig, l'infant dibuixa intencionadament en controlar les seves creacions i els posa noms.
- Continuen els traços rectes, corbes, ovals, línies entrecreuades o tancades, més elaborades i millor distribuïdes.
- Cal no forçar i esperar que l'infant posi nom de forma espontània al seu dibuix.
- Hi ha un ús intencionat del color, on cada color pot tenir un significat.
Etapa Preesquemàtica (4 a 7 anys)
Des dels 4 anys, l'infant aconsegueix moure el canell i el polze amb autonomia, dibuixant traços discontinus voluntaris. Ralentitza el moviment i controla la velocitat i el desplaçament del braç. Intenta representar la realitat a través del dibuix, creant formes recognoscibles per l'adult. Apareixen els "ninots" i "capgrossos" com a primeres figures humanes (primer cercles i línies, i s'aniran afegint detalls i colors segons el gust personal).
Etapa Esquemàtica (7 a 9 anys)
En aquesta etapa, l'infant té una idea clara i la pot plasmar al full de manera ordenada. Té consciència de l'espai i dels colors, utilitzant-los de forma més coherent.
Etapa Realista (a partir de 9 anys)
L'infant té una idea clara i la pot plasmar al full de manera ordenada. Té consciència de l'espai i dels colors, i els seus dibuixos són més detallats, buscant una representació més fidel de la realitat.
La Creativitat en l'Educació Infantil
La creativitat és la capacitat per a captar i transformar estímuls en expressions o idees amb nous significats. És una qualitat innata que es manifesta sobretot entre els 2 i els 5 anys. Es relaciona estretament amb el pensament divergent, que busca respostes o solucions originals o no convencionals a un problema.