Art Barroc: Característiques, Context Històric i Obres Destacades
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB
Tres generals: Art Barroc
El Barroc sorgir a la Roma dels papes, lligat a la contrareforma, i s’estengué per a la resta d’Europa i Amèrica llatina del segle XVII i part del XVII.
El terme Barroc fou utilitzat el primer cop pels neoclàssics, referint-s’hi pejorativament. Els artistes barrocs es consideraven continuadors del Renaixement, però oposaren a l’equilibri, el moviment de la decoració exuberant, la teatralitat…
El rococó seria l’estil en que acabaria el Barroc, sobretot a França i a Alemanya.
Interpretació conceptual Palau de Versalles
El palau de Versalles fou construït per ser la residència del rei Lluís XIV, i de la seva cort. Però alhora, per grandiositat i sumptuositat, fou un mitjà de propaganda, de la monarquia absolutista i mostra l'hegemonia política de França a Europa. Edificis i jardins foren concebuts per justificar l’origen diví del poder de Lluís XIV. Durant els segles XVII-XVIII al palau de Versalles van arribar a viure uns 10.000 habitants. Fou el model que imitaven durant el segle XVIII i XIX les altres monarquies Europees per construir els seus palaus.
Context històric Art Barroc
Al segle XVII a Europa s’enfrontaran dues mentalitats, catòlica i protestant. El sistema polític dominant era l’absolutista, representant sobretot en el rei francès Lluís XIV.
A Anglaterra i Holanda seran els únics països amb una monarquia parlamentaria. Trets generals de l’art Barroc.
La monarquia hispànica comença una etapa de decadència política i econòmica, tot i que en les lletres i les arts el segles XVII es coneix com es segle d’or.
Els estats Pontificis, amb Roma, i les idees de la Contrareforma s'imposen als països catòlics. L’art Barroc era l’expressió del poder religiós.
Alegoria de la pintura: (Jan Vermeer)
Trets de la pintura holandesa: Durant el segle XVII en independitzar-se Holanda la pintura es desenvolupa unes característiques molt personals, la temàtica religiosa perd importància. Retrats de burgesos en grups o individuos. Escenes d’interiors realistes, natures mortes, detallisme en la representació d’objectes i personatges, paisatges urbans. Un art pictòric per decorar els interiors dels habitatges burgesos.
Descripció formal: L’obra és com una representació teatral, l’espectador sembla que estigui integrat en l’escena, com sortint de la cortina. El quadre es divideix en tres parts: d’esquerra a dreta. A l’esquerra hi ha una cortina que s’està obrint deixant darrere l’habitació. Al centre hi ha una noia, una taula i altres objectes. Mentre a la dreta de la tela trobem a un pintor d’esquenes. La composició està segmentada però unificada per la llum que prové de l’esquerra. Hi ha una individualització de personatges i objectes.
Santa Teresa de Bernini: Autor: Gian Lorenzo Bernini, l’escultor més conegut i important barroc, també fou un extraordinari arquitecte i urbanista, i notable pintor. Treballava pels Barberini o els Borqueses.
Context històric: La monarquia dels àustries volia imposar l'absolutisme mentre que les institucions catalanes volien mantenir les seves competències i lleis. Durant el s. xvi foren fequents els conflictes entre corona i institucions catalanes, agreujant-se a mitjans del xvii pels projectes centralitzadors.