Art i Arquitectura Funerària de l'Antic Egipte: Anàlisi de Monuments Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,44 KB

Arquitectura Funerària de l'Imperi Antic

Temple Solar de Niuserre a Abu Gurab

El Temple Solar de Niuserre a Abu Gurab, de la V dinastia, és un exemple destacat. Les piràmides de les dinasties V i VI són més petites, i als faraons no els importava tant el material amb què estaven farcides. De nou, l'interior és d'adob i després està cobert de pedra calcària. El que realment importa és que el temple funerari i la cambra funerària estiguin molt més elaborats.

Escultura Egípcia: Estàtues Emblemàtiques

Estàtua Sedent de Djeser (Saqqara, c. 2680 aC)

Aquesta escultura de pedra representa el faraó Djeser. Es troba al Complex Funerari de Saqqara, dins del Serdab, i està feta de pedra calcària. Data d'aproximadament el 2680 aC (Dinastia III) i actualment es conserva al Museu del Caire.

Identificació i Atributs Faraònics

És una escultura de pedra en la qual apareix el faraó perquè porta el tocat (Nemes), la barba postissa i està assegut en un tron. Aquest tipus de tron, en angle recte (90º), només es troba a les primeres dinasties. El faraó també podia aparèixer dempeus.

Cànon, Postura i Simbolisme

Adopta una posició recta i frontal, amb una mà sobre el genoll i l'altra sobre el pit. Aquests cànons seran adoptats al llarg de l'Imperi. La mà tancada significa força i autoritat. Hi ha una diferència en la mesura dels peus i les mans respecte a la resta del cos, i també es pot observar al cap. Aquest canvi comença en la dinastia III/IV. Hi ha una descripció del seu nom al front.

Funció i Visualització de l'Estàtua

La figura està dissenyada per ser vista frontalment. L'estàtua coincidia amb dos forats que hi havia a la porta perquè pogués "veure" les donacions, ja que no era una estàtua destinada a la contemplació estètica.

Rahotep i Nofret (Mastaba de Meidum, c. 1630 aC)

Aquestes figures, tot i estar separades, formen un grup escultòric. Es van trobar a la Mastaba de Meidum i estan fetes de pedra calcària pintada, amb una alçada de 120 cm. La seva datació aproximada és del 1630 aC.

Anàlisi del Grup Escultòric

No hi ha perspectiva jeràrquica; tots dos tenen la mateixa importància. A partir de la Dinastia IV, el cos de l'home comença a ser molt més atlètic i els trets de la cara molt més juvenils. Es pot observar una clara diferència en el color de la pell: ell és més ataronjat i ella més blanca. Ella porta perruca. Les mans i els peus són més grans. Les mans d'ell apareixen tancades (simbolitzant poder), i les d'ella obertes. Les estàtues s'identifiquen amb jeroglífics. Apareixen asseguts, però en bancs diferents. Ell no és un faraó, sinó un intendent, un funcionari de la burocràcia.

Mastabes Reials i la seva Evolució

Mastaba de la Reina Merneith (Dinastia I)

La Mastaba de la Reina Merneith, de la Dinastia I, és un exemple interessant. Hi ha una tomba a Abidos, però també una mastaba a Saqqara. Sembla ser que en aquesta època els faraons tenien una tomba a Abidos, mentre que a Saqqara tenien una representació del seu palau. Per tant, es formava un complex funerari que incloïa la tomba d'Abidos i la mastaba de Saqqara.

Estructura i Característiques de la Mastaba

La cambra principal de la reina, a la mastaba, estava situada al centre. A les altres estances hi podien haver sacrificis, ofrenes, etc. La tomba recorda una fortalesa, i molts escriptors les anomenen així en comptes de mastabes. Estaven construïdes amb adob, i la part interna, sobretot les que donaven a la cambra principal, tenien una capa d'estuc. A la paret exterior hi ha uns pilars que entren i surten, creant un efecte de façana de palau.

Mastaba d'Horus Djed (Saqqara)

A la Mastaba d'Horus Djed a Saqqara, hi ha una escala que condueix a la cambra sepulcral. Això indica l'existència d'una part superior i una altra inferior, suggerint una tendència a la construcció subterrània. Aquestes edificacions són més simples del que posteriorment serien les piràmides.

Influències Culturals: Çatalhöyük i Simbolisme

Les parets que envoltaven la cambra principal tenien caps de bou, amb banyes reals. Aquesta característica és molt típica de Çatalhöyük, a Anatòlia (Turquia central, cap a la Mediterrània). Sembla que hi havia un culte a la fertilitat, amb la creença que la cacera seria propícia en aquesta societat.

Entradas relacionadas: