L'arquitectura del Colosseu: Elements i significat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,01 KB

Elements de suport del Colosseu

Elements de suport: Arcs de mig punt sobre uns pilars gruixuts que també sostenen columnes adossades de tipus decoratiu. Els pilars aguanten els arquitraus, els frisos i les cornises que fixen el límit de cadascun dels tres primers pisos.

Elements suportats i coberta

Elements suportats: Passadissos coberts de voltes de canó i d’aresta. L’edifici en conjunt no té coberta, però a l’últim pis 240 pals de fusta aguantaven un tendal immens (velàrium) que protegia del sol i de la pluja.

Elements decoratius i espai interior

Elements decoratius: Decoració escultòrica a cada arc i arcs de mig punt sobre uns pilars gruixuts que també sostenen columnes adossades de tipus decoratiu. Destaca l'ús de la policromia.

Planta i organització de l'espai

Planta: Centralitzada. Parts i elements de la planta: L’arena i la graderia (càvea).

Organització vertical de la façana

Exteriorment, la façana s’erigeix sobre un estilòbat (una espècie de podi) damunt el qual s’aixequen els quatre pisos que conformen l’edifici:

  • Primer pis: Format per 80 arcades d’ordre dòric toscà que reflecteixen característiques de robustesa i virilitat.
  • Segon pis: Correspon amb l’ordre jònic, el qual li confereix un aire més delicat.
  • Tercer pis: És d’ordre corinti, el més elaborat de tots tres, que destaca pel capitell de fulles d’acant.
  • Quart pis: Construït en temps de l’emperador Domicià, és d’ordre corinti i destaca per les lesenes (faixes verticals estretes i de poc gruix).

Relacions amb altres obres i innovacions

Relacions amb altres obres de l’època o estil: El podem relacionar amb el Panteó, també d’autor desconegut i restaurat per Domicià, el mateix que va fer el quart pis. També es vincula amb l’amfiteatre de Tarragona per l’estil, la funció i la data.

Innovacions: L’amfiteatre és la unió de dos teatres; els romans van ser els primers a fer-ho, ja que els grecs només tenien teatres. Sota l’arena hi ha un subsòl dissenyat per agilitzar l’espectacle, amb gàbies per a feres i un sistema per inundar el recinte i poder representar batalles navals.

Significat i funció social

Significat: S'hi oferien espectacles gratuïts de lluita entre gladiadors i feres salvatges, s’hi escenificaven batalles mitològiques o històriques i, fins i tot, hi feien simulacres de batalles navals. Va ser un regal de l’emperador Vespasià al poble en un intent d’allunyar-se de les extravagàncies del seu antecessor, Neró.

Entradas relacionadas: