Arquitectura de Computadors: CPU, Memòria i Perifèrics

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,68 KB

Arquitectura General d'un Computador

Computador

Sistema digital per al processament genèric d'informació.

Memòria

Emmagatzema les dades a processar i els resultats (intermedis i finals). Utilitza una tecnologia específica.

Unitat Central de Processament (CPU)

Efectua el processament de les dades.

Característiques de la CPU

  • Mida petita.
  • Alta fiabilitat.
  • Baix cost.

Operacions Elementals de Maneig de Dades

  • Transferència de dades.
  • Operacions aritmètiques.
  • Operacions lògiques.

Perifèrics

Dispositius que s'encarreguen d'una tasca per ajudar a la CPU.

Registres dels Perifèrics

  • Registre de Control: Configuració del dispositiu.
  • Registre d'Estat: Informa de l'estat.
  • Registre de Dades: La CPU hi posa informació o llegeix els resultats.

Estructura de la CPU

Unitat de Procés

Maneig de dades a partir de les operacions de la Unitat Aritmètico-Lògica (ALU). Generació de l'adreçament de dades. Conjunt de registres que emmagatzemen els operands i els resultats (acumulador, índex, ...).

Unitat de Control

Maneig de les instruccions (funcions + operands) a partir d'un controlador intern que genera microinstruccions que governen els recursos de la unitat de procés. Inclou:

  • Registre d'Instruccions (IR).
  • Registre d'Estat (SR).
  • Comptador de Programes (PC).
  • Punter de Pila (SP).

Estructura Lògica de la Memòria

Taula de Contingut

Contingut: Paraula de memòria. Posició: Adreça de memòria. Capacitat: Paraules de memòria.

Accés als Continguts

Accés per adreça/posició de memòria: lectura o escriptura.

Estructura General d'un Computador

Un computador basat en un microprocessador funciona com un mestre (CPU) i un o més esclaus (memòria i perifèrics). El mestre gestiona el bus del sistema i accedeix a la memòria i/o als perifèrics. Els esclaus reben ordres del mestre i les executen.

Tipus de Microprocessadors Segons la Seva Funcionalitat

  • RISC: Repertori reduït d'instruccions de ràpida execució.
  • CISC: Repertori complex d'instruccions, les quals poden requerir molt de temps d'execució.
  • SISC: Repertori d'instruccions específic per a determinades aplicacions.

Arquitectura Von Neumann vs. Harvard

Mapa de Memòria

  • Cada adreça permet seleccionar una única posició de memòria o registre en un perifèric.
  • El mapa de memòria fa que s'accedeixi de forma independent a un sol perifèric alhora gràcies al bus del sistema.
  • L'operació de lectura o escriptura d'un perifèric ha de complir que el temps d'accés de la CPU sigui major que el temps de resposta del perifèric (Taccés CPU > Tresposta perifèric).
  • Si el temps de cicle de la CPU és molt ràpid, llavors cal incloure cicles d'espera per tal de poder esperar el temps de resposta del perifèric més lent.

Jerarquia de Memòria

  • Localitat Temporal: Si un element ha estat accedit recentment, molt probablement es tornarà a accedir.
  • Localitat Espacial: Si un element ha estat accedit, molt probablement s'accedirà a un de proper.
  • Memòria Cau (caché): Memòria més ràpida i de menor capacitat. Per a augmentar el rendiment, en les zones més baixes de la jerarquia (accessos més ràpids) s'emmagatzemen les dades més properes en espai i en temps.
  • Una major taxa d'encerts en els accessos de la CPU a la memòria cau determina el rendiment del sistema.

DMA (Accés Directe a Memòria)

Permet el traspàs d'informació directa entre els blocs de memòria als perifèrics sense intervenció de la CPU. Utilitza cicles en què la CPU no accedeix al bus del sistema o bé els seus propis busos. Combinant-ho amb la jerarquia de memòria, s'aconsegueixen velocitats properes a les de les memòries més ràpides.

Adreçament

Tipus d'Adreçament

  • Implícit o Inherent: Instruccions que poden operar amb un únic registre intern de la CPU. Exemple: INC A.
  • Immediat: Instruccions que contenen una dada amb què operarà la CPU. Exemple: LDA #100h.
  • Directe: Instruccions que contenen l'adreça, o part de l'adreça, de memòria on es troba la dada amb què operarà la CPU. Exemple: LDA 300Ah.
  • Indirecte: Una part de la instrucció serveix per a indicar a la CPU el registre intern, que no és l'operand, el qual conté l'adreça de l'operand. Exemple: LDA *16h.
  • Relatiu al PC: Al registre PC se li suma un valor indicat en la instrucció.
  • Indexat: Al registre PC se li suma un valor indicat en un registre índex.
  • Absolut: Al registre PC es copia un valor indicat en la instrucció.

Interrupcions

  • Per Sondeig (Polling): En acabar una funció, el perifèric activa una bandera en un registre que la CPU pot llegir.
  • Per Interrupció: Quan alguna línia d'entrada a la CPU és habilitada per un dispositiu extern o bé la genera la pròpia CPU. S'acaba d'executar la instrucció actual i es salta a una rutina d'atenció a la interrupció programada per l'usuari. En acabar, es torna al punt d'execució en què es va aturar.

Tipus d'Interrupcions

  • Vectoritzades: El PC es carrega amb un valor prèviament assignat a aquella interrupció (posició fixa) on comença a executar-se la rutina.
  • Autovectoritzades: El PC es carrega amb un valor emmagatzemat en una posició assignada a aquella interrupció, on l'usuari guarda l'adreça de començament de la rutina d'interrupció.
  • Reset: Conjunt d'operacions que porten a la CPU a un estat inicial conegut. El PC s'inicialitza apuntant al vector de reset (reset vectoritzat) o emprant el contingut del vector de reset (reset autovectoritzat).

DSP

Tipus de CPU

  • Microcontroladors: Microprocessadors que gestionen un o més processos. Normalment no gaire ràpids, barats i orientats a controlar processos industrials. Poden incloure memòria RAM (dades), ROM/PROM/EPROM/EEPROM/FLASH (programes de control). Perifèrics com ara temporitzadors, canals sèrie i paral·lel i convertidors A/D i D/A, etc.
  • Microprocessadors: Microprocessadors amb elevada capacitat de processament. Dissenyats per a l'execució de programes i disposen de perifèrics externs per a l'emmagatzemament massiu de dades (memòries òptiques o magnètiques). Integren memòries semiconductores cau per a mitigar els problemes de la lentitud de l'accés a memòries externes.
  • DSP: Microprocessador per al tractament digital de senyal en temps real. Gran capacitat de realització d'operacions aritmètiques en el menor temps possible. Optimitzats per a fer operacions de filtrat, correlació, anàlisi espectral, etc.
  • Alternativa ASIC/FPGA: Permeten la màxima flexibilitat, ja que es dissenya totalment la circuiteria interna. Cost i temps de desenvolupament elevat, parcialment reduït amb el "System-on-Chip". Permeten explotar al màxim el paral·lelisme del hardware i optimitzar els recursos.

Característiques dels DSP

  • Funcionalitat: DSP tipus RISC.
  • Arquitectura: Tipus Harvard millorada, segmentada o VLIW per a accelerar l'execució dels programes.
  • Zona de Maneig de Dades DSP: Estructura interna orientada a registre, es disminueix el nombre de transferències entre l'acumulador i la zona de maneig de dades. Posseeix diversos operadors aritmètics independents.

Selecció d'un DSP

  • Format de Dades:
    • Punt Fix: Nombres enters i fraccions representats en un rang fix (n bits). Més simple, menor cost, consum i mida.
    • Punt Flotant: Mantissa i exponent en base binària. Major rang dinàmic. Més complex, major cost, consum i mida.
  • Amplada de Dades: Una major amplada permet execucions més ràpides, però augmenta la mida i complica l'arquitectura.
  • Velocitat:
    • MIPS: Milions d'operacions per segon.
    • MFLOPS: Milions d'operacions en punt flotant per segon.
    • MMACS: Milions d'operacions de multiacumulació per segon.
  • Organització de la Memòria: La jerarquia de memòria emprant memòries cau augmenta el rendiment dels sistemes a costa de fer-los més complexos.
  • Taxonomia del Processador: La segmentació de les instruccions o bé el grau de paral·lelisme influeixen en la velocitat d'execució.
  • Consum: Fonamental en aplicacions portàtils. Es pot gestionar l'activitat de parts dels circuits i la freqüència de funcionament.
  • Cost: Depèn del circuit, el seu encapsulat i la quantitat adquirida.
  • Entorn de Desenvolupament:
    • Eines Software: Compiladors, enllaçadors, depuradors, biblioteques, etc.
    • Eines Hardware: Kits de disseny i emuladors.

Entradas relacionadas: