Arima, Gorputza eta Jainkoa: Agustinen Ikuspegia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 5,43 KB
BIZIA
(Biziak arimari egiten dio erreferentzia) Arimak, bizia, gizaki egiten gaitu eta gorputzarekin batera gizakia osatzen duen substantzia da. Ez materiala, Jainkoak sortua, hilezkorra; arima bizitzaren parte eta bere esentzia bizitzaren printzipiotik hartzen du. Gainera, arimak gorputza piztu, zaindu eta gobernatu egiten du. Honi esker bihurtzen da materia bizidun eta eratu.
ELIKAGAIA=BERTUTEA
Elikagaiaren bertutea, gorputzean aurki dezakegu elikagaia gorputzarentzat eta arimarentzat beharrezkoa baita. Agustinentzat onak eta txarrak daude, hau da, elikagairik jan ezean gaixotu egin gaitezke eta horren ondorioz pekatari bihurtu, horregaitik txarto jokatzen dugu eligairik ez jateko orduan eta baita gure burua edo gorputzeko plazerrak Jainkoaren gainetik maite baditugu, aldiz, elikagaiak onak edukiz, zuzen jokatuko dugu eta aske izan ahalko gara.
GORPUTZA ETA ARIMA=GIZAKIA
Gizakia, izaki konposatua da, arimaz eta gorputzez osatuta dago, hau da; kreazionismoa. Jainkoak gorputz bakoitzean jartzeko sortzen ditu arimak. Hala ere, arimak du lehentasuna. Agustinen ustez, arima bizitzaren parte da, eta bere esentzia bizitza da, horregatik esaten du, arima ez materiala, Jainkoak sortua eta hilezkorra dela. Gorputza berriz, materiaz eginda, sórtua eta hilkorra da. Arima, gorputzak zaindu eta gobernatu egiten du. Arima hilezkorra da, gorputza, ordea, hilkorra bada ere, munduaren amaieran berpiztuko da arimarekin.
ZORIONTSUA
Zoriontsu dena, jakintsu ere izango da, hau da, egia ezagutuko du. Egia horiek, Jainkoak berak jarri ditu gure barnean, ondorioz jainkoa maitatzen ez badugu ez gara zoriontsu izango. Horretarako, Jainkoa gure buruaren gainetik eta gorputzeko plazerren gainetik maitatu behar dugu. Egiaren bilaketarako, arrazoimenak eta fedeak elkarlanean jaurdun behar dute. Arrazoimenak, sisesmenerantz habiatzen gaitu, eta sinesmenak, arrazoimemari egia ezagutzen laguntzen dio. Jainkoak argitzen gaitu egia eredugarriak ezagutzeko, zoriontsu izateko.
JAINKOA=GAUZAIRAUNKORRAK=ONDASUNAK
Jainkoa, betierekoa, perfektua eta guztiz justa da. Jainkoa arima fededunen frogatuta agertzen da,baina ezagutza hori ezinezkoa izango litzateke jainkoaren existentziaren gabe. Jainkoarenexistentziaren frogapena arrazoimenez eta sinesmenez frogatu daiteke. Jainkoak, gizakia sortuzuenean ona maitatzera bahartu zuen, ondorioz, aske izango da eta zoriontasuna lortuko du.Gainera, gizakiak ongirako joera izan behar du eta gizakiarentzat, ongi hori jainkoa da.
ZIENTZIA
Arimaren elikagaia da baina ezin dugu ezagutzarik edo egiarik eskuratu Jainkoarengana sinestu ezik. Jainkoak jarri du ezagutza hori, idea eredugarriak, gure ariman baina Jainkoaren laguntzarik gabe argitza pena ezin dugu eskuratu. Ideia eredugarrien ezagutza zientziaz eta jakituriaz osatzen da. Zientzia-ezagutzak kanpoko errealitateari buruzko ezagutza ematen du, sentipen-datuetatik abiatuz Jainkozko argitzapenetik datozkion ideiekin, betiereko ereduak, alderatuz.
EZJAKINAK
Ezjakina, zientziaren guztiz aurkakoa da, hau da, gizaki jakintsu eta klasikoen kontrakoa. Ezjakinak, bizioz beterikoak eta elikagal kaltegarriak dituztenak dira. Hain zuzen, beraien burua eta gorputzaren plazerrak Jainkoaren gainetik maite dituztenak. Horrela, ez jakinak pekatari bihurtzeko aukera dute era bertatik irtetzeko. Jainkoaren laguntza behar dute, bakarrik ezin baitira irten, horregaitik esan genezake, bizioz betetako arima dutela.
BIZIOA=GAIZKIA
Aukeraketa ez egokiak dakarren gaitza munduan etengabe ikus daitekeen zerbait da, eta Agustin bizitza osoan horretaz kezkaturik egon da. Gaitzen inguruan bi bereizten dira: morala eta fisikoa.Gaitz morala: gizakiok egiten dugun aukeraketaren ondorioa da eta gizakia da horren erantzulea.Gaitz fisikoa, berriz, existitzen ez dena da. Izan ere, Jainkoak sortatako guztia ona da eta materia suntsitzea ez da gaitzaren ondorioa, materiaren eboluzioa baizik. Beraz, existitzen den gaitz bakarra morala da.
GORPUTZA
San Agustin Hiponakoaren teoriaren arabera, arima garbi bat izateak, Jainkoaren bidea ondo jarraitzen dela adierazten du, bizioetan erori gabe. Gizakiok bekatuetara erortzeko joera daukagu gure izaeran, bekatua, askatasunaren erabilera okerra egitean datza. Gizakiok, Jainkoaren grazia behar dugu, aurrera, garbi egin ahal izateko. Jainkoa delako batzuentzat egia eta jarraitu beharre gaiztakerietatik bat eginez.
LABURPENAK
AGUSTIN= TESTUAK
Testuen laburpenak
7. atala-1. zatia
Gizakiok, pertekziorako, arima (biziza) eta gorputza behar dugu. (bestela ez du perfekzioa lortuko)
7. atala-2. zatia
Gorputzak hazteko eta ez argaltzeko ellkagaiak behar ditu, eta bizizak, arimak, ere.
8. atala-3, zatia
Armaren elikagaia benetako ezagutza da, zientzia, pentsamenduez eta irudimenez, beraz, arima jakitunak, ez jakitunak baino aberatsagoak dira.
8. atala-4.zatia
Gorputza zein arima elikatu gabe, gaixotu egiten dira. Arimaren gaixotasunari, gaiztokeria esaten zaio, eta honen aurkakoari neurritasuna.
10 atala-5 zatia
Zoriontsua izango da, ondasunak, ongia, nahi eta baditu, baina zorigaiztakoa gaizkiak nahi baditu.
11.atala-7.zatia
Nahi duzuna ez badaukazu zoritxarrekoa izango zara, gauza iraunkorrak zoriotsu egingo gaitu, eta iragankorrak, aldiz, ez.
12. atala-8.zatia
Zoriontsua da Janikoaren jabe dena, ondo bizi dena, Jainkoaren nahia betetzen duena, eta arima espiritu lohitik garbi duena.