Aprenentatge Social: Teoria de Bandura, Comportament i Sancions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB

Aprenentatge per Observació: Conceptes Clau

El concepte d'observació inclou:

  • L'aprenentatge de models oferts per la conducta d'altres.
  • El modelatge verbal: imitar a partir de les instruccions verbals.

Els 4 Processos de l'Aprenentatge per Observació segons Bandura

Bandura especifica que l'aprenentatge per observació depèn de quatre processos fonamentals:

  1. Procés d'atenció: És el moment inicial. El subjecte rep estimulacions del model i capta l'atenció i la percepció dels trets més significatius de la seva conducta (comportament).
  2. Procés de retenció: El subjecte codifica simbòlicament, organitza i reté cognitivament la conducta del model en la seva memòria.
  3. Procés de reproducció motora: El subjecte reprodueix i executa la conducta. Seguidament, es produeix una retroalimentació (feedback) després d'autoobservar-se.
  4. Procés motivacional: El subjecte es motiva pels reforços interns o externs per reproduir o no la conducta del model. Altres elements importants són l'autoavaluació i l'autoreforçament.

Resultats i Conseqüències: Com Influeixen en el Comportament

Els resultats i les conseqüències "fabriquen" el comportament. Els resultats tenen una poderosa influència sobre el comportament de l'usuari. L'usuari, al llarg de la seva història de vida, va aprenent lliçons a partir de la seva experiència viscuda.

Sabem que aquestes lliçons a vegades són dures i frustrants, i els condueixen a comportaments que poden causar-los problemes a ells mateixos o a d'altres persones. D'altres lliçons seran útils i els seus beneficis duraran tota la vida. Els resultats tenen una poderosa influència sobre el comportament, ja que guien les seves accions, les seves percepcions, els seus pensaments i els seus sentiments.

Per què els Càstigs no Sempre són Efectius

Els càstigs no sempre són efectius per diverses raons:

  • L'amenaça de la sanció s'incompleix sistemàticament.
  • Hi ha desacord entre diferents professionals que intervenen amb l'usuari.
  • El comportament que nosaltres penalitzem rep incentius d'altres àmbits.
  • L'usuari desplega un gran enginy per eludir la sanció que anticipa, mentre es segueix comportant de la mateixa manera.
  • Es nega a complir la sanció imposada.
  • La sanció es dissol a través de discursos amenaçants que arriben a provocar el descontrol de l'usuari.

Inconvenients Addicionals dels Càstigs

A vegades, els càstigs tenen d'altres inconvenients:

  • Poden ser efectius per corregir determinat comportament, però a la vegada poden trencar una bona relació amb qui imposa la sanció.
  • Els que són castigats tendeixen a evitar la situació en la qual són sancionats i la persona que els sanciona.
  • Una sanció pot arribar a transformar-se en una recompensa quan el fet de ser sancionat és indicatiu de convertir-se en un personatge rellevant i inconformista (ex: el graciós de classe).

Pertorbacions de l'Aprenentatge Social i Escenaris

L'usuari aprèn:

  1. En diferents escenaris controladors (família, escola, grup d'iguals, barri...).
  2. En un mateix escenari amb experiències diverses (família).

Quin és el més influent per al desenvolupament i la socialització?

La resposta és complexa i dependrà de:

  • L'edat evolutiva de l'usuari.
  • L'habilitat de ser recompensat.
  • L'habilitat per aplicar sancions i càstigs.

És important:

  • Coordinar diferents escenaris (tasca de l'integrador).
  • Introduir coherència dins un mateix escenari.

Factors Pertorbadors de l'Aprenentatge Social

  • Ansietat, inseguretat i sentiment d'inferioritat.
  • Expressió defectuosa dels propis sentiments.
  • Feedback incorrecte.
  • Alteració de l'autocomunicació, o del diàleg centrat en el company i el diàleg conflictiu.
  • La pertorbació de l'ambient familiar, escolar o grupal.
  • Mitjans educatius defectuosos.
  • Clima social de la comunitat.

El Model de Competència

1. Què s'entén per Recursos?

Entenem, en un sentit ampli, des de les habilitats, actituds i destreses personals del nen o jove, fins als suports familiars, socials i econòmics amb els quals compta per satisfer les necessitats i afrontar les circumstàncies vitals significatives.

2. Característiques Comunes en Històries d'Aprenentatge

  • Experiència de discòrdia familiar: Pares a l'atur, amb trastorns de comportament i amb activitats delictives. Manca de comunicació, falta de claredat, etc.
  • Afrontament inefectiu dels problemes: Mal ambient.

Entradas relacionadas: