Aprenentatge, Pensament i Resolució de Problemes: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB

Aprenentatge, Pensament i Resolució de Problemes

1. Aprenentatge Significatiu

1.1. Quan són significatius els aprenentatges?

Quan enllacen o s'associen amb coneixements previs, adquirits anteriorment.

2. El Procés de Recuperació

2. En què consisteix el procés de recuperació?

És l’extracció, intencionada o no, de continguts d’informació.

3. Maneres de Recuperar la Informació

3. Quines són les maneres de recuperar la informació?

  • El reconeixement: un objecte o situació externa provoca la recuperació de la informació emmagatzemada, es reconeix. No cal el llenguatge.
  • L’evocació: es recupera alguna cosa que físicament no és present. És necessària la capacitat de representació, un cert grau de simbolització, de llenguatge.

Per expressar-la cal el llenguatge, joc simbòlic, el dibuix simbòlic o la imitació diferida.

2-3 anys té totes dues classes de recuperació.

4. El Pensament

1. Què és el pensament?

Funció cognitiva superior. Facultat d’ordenar els processos de la memòria per exercir les funcions de solucionar problemes, raonar i crear.

5. El Llenguatge

2. Per què serveix el llenguatge?

Per comunicar i com a instrument per ordenar el pensament.

6. Problemes, Causes i Efectes

3. Què és un problema? I la causa i l’efecte?

L’estat insatisfactori que es produeix a causa d’una desviació entre un objectiu que es preveu i el resultat.

Qüestió que es coneixen algunes dades que cal manejar o operar per trobar una solució.

La causa és l’origen i s’ha de modificar per fer desaparèixer els efectes.

Efectes són les manifestacions que es perceben.

7. Tipus de Problemes

4. Quins tipus de problema hi ha?

Segons la solució:

  • Concrets: actuant directament sobre els objectes.
  • Abstractes: es resolen mentalment.

8. Resolució de Problemes

5. Què és la resolució de problemes?

Transformar una situació no desitjada en una situació que es desitja.

9. Estratègies de Resolució de Problemes

1. Quines estratègies hi ha de resolució de problemes?

  • Assaig i error: temptejar fins arribar a la solució i pot ser per atzar.
  • Organització de dades o anàlisi de la situació: ordenar i analitzar els elements, comprendre’ls i trobar la solució. No s’actua abans de resoldre’l.

10. El Raonament

1. Què és el raonament?

És una funció del pensament que partint d’una informació prèvia infereix o dedueix una conclusió aplicant unes regles.

11. Tipus de Raonament

2. Classifica i explica els tipus de raonament.

Lògic: nivell d’abstracció i noció de concepte.

  • Raonament inductiu: observació de casos particulars s’intenta obtenir un principi general. Particular-llei universal.
  • Raonament deductiu: principi general s’intenta inferir casos particulars. Universal-particular.

No lògic: nivell de preconceptes

  • Raonament transductiu: 2/3 anys fins a 6/7 anys. Cas particular-particular.

12. La Creativitat

3. Què entenem per creativitat?

La capacitat d’observar coses amb un nou enfocament, de reconèixer problemes que altres no veuen o de proporcionar solucions noves i efectives.

Entradas relacionadas: