Aprenentatge Motor: Conceptes, Teories i Fases Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,42 KB
Aprenentatge Motor: Conceptes, Teories i Fases
1. Conceptes de l'Aprenentatge Motor
L'aprenentatge motor és l'adquisició, modificació o canvi de les respostes d'un individu de forma habitual.
2. Teories de l'Aprenentatge
2.1. Condicionament (Pavlov)
Es basa en associar estímuls i reflexos o conductes innates.
2.2. Teoria Conductista (Skinner)
Va introduir el reforçament positiu i negatiu per seleccionar la conducta. (Thorndike):
- Assaig-error: s'aprèn provant la resposta correcta.
- Llei de l'efecte: quan una conducta es reforça, tendeix a repetir-se.
- Llei de l'exercici: quan una conducta es repeteix, s'aprèn.
2.3. Teoria Constructivista
L'aprenentatge es produeix com una construcció d'un edifici; no hi ha aprenentatge si no hi ha una base de sustentació. S'ha de saber què saben els alumnes per començar per allò més bàsic. (Cesar Coll): Va desenvolupar aquesta teoria en la que es va sustentar la reforma educativa de la LOGSE (1990).
3. Conducta Motriu
És una resposta de l'individu davant un estímul que implica un moviment. Hi ha conductes reflexes innates i apreses (ens interessen les apreses).
3.1. Mecanismes d'Execució Motriu
Tenim 3 mecanismes:
- Mecanisme perceptiu: El componen els sentits que reben l'estímul en forma de sensació (sentits). Aquestes sensacions es transformen en percepció al cervell.
- Mecanisme de decisió: Permet elaborar el pla d'acció comparant les percepcions actuals amb patrons anteriors o aprenentatges anteriors.
- Execució: És un mecanisme funcional en què les decisions preses, per transmissions nervioses, són executades per l'aparell locomotor i el sistema que col·labora en l'execució del moviment (sistema nerviós, digestiu, circulatori).
Model d'execució: 1. Estímul → 2. Decisió → 3. Execució
Feedback
- Intern: Proporciona els mecanismes propioceptius; ens informa sobre el control de la postura, l'equilibri i la motivació interna.
- Extern: El proporcionen elements externs al practicant, com el professor, els companys o els resultats.
4. Fases de l'Aprenentatge Motor
4.1. Fase Primària o Cognitiva
Aquesta primera fase es produeix amb la percepció de l'estímul i la coincidència de la conducta esperada. En aquesta fase, la persona es fa una pregunta: Què passa? En la dificultat d'aquesta fase influeixen els factors següents: el tipus d'estímul, la intensitat i durada, les condicions de l'entorn (estable o variable), la intervenció d'objectes (amb o sense objectes), i l'estat de l'individu.
4.2. Fase Intermèdia o Associativa
Correspon a la pregunta d'un individu: Què puc fer? Es produeix l'associació de la tasca amb altres patrons considerats anteriors (constructivisme) per formar patrons nous. Intervé el mecanisme de decisions. En aquesta fase influeixen els factors de dificultat.
4.3. Fase Final o Autònoma
Es produeix quan l'execució i la conducta són correctes, i el control dels moviments es produeix la resposta esperada i es coneix el resultat (feedback intern, feedback extern).
Factors que influeixen:
- Nombre de grups musculars implicats.
- Velocitat d'execució.
- Dificultat de coordinació.
- Condicionament físic.