Aprenentatge de la Llengua Oral i Escrita en L2

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,14 KB

L'aprenentatge de la llengua oral: atenció en la L2

En aquesta situació concreta, tenint en compte els aspectes observats al text annex, per una part, s'utilitza el llenguatge oral per a començar l'activitat i els alumnes aprenen la correspondència entre la L1 i la L2, a més d'aprendre paraules noves de la L2. Com podem observar, en començar la mestra a narrar la història, els xiquets immediatament han participat, aspecte que ens permet determinar que la treballen habitualment de manera oral. Aquests utilitzen la llengua 2 per a dirigir-se a la seua mestra, encara que en algunes ocasions tenen errades i no transfereixen les paraules d'una llengua a una altra. Per últim, hem de destacar també que el fet que la professora els plantegi la possibilitat d'expressar les seues idees i dir les paraules detingudament a l'hora d'escriure el que volen a la pissarra, fa que prenguen consciència de la transferència d'una llengua a una altra en el cas de les paraules en castellà, escrites en valencià i aprenguen la correspondència entre el so i la grafia en cas de les paraules dites en valencià.

El procés d'aprenentatge de la llengua escrita

Podem observar que la mestra facilita la situació d'escriptura col·lectiva, la textualització a la pissarra per part de l'ensenyament del text fruit de l'aportació dels seus alumnes, especialment eficaç quan els xiquets encara no tenen un domini suficient del codi. Aspecte motivador per a ells, que fomenta una major intervenció dels xiquets. D'altra banda, la mestra fa especial èmfasi a reflexionar sobre el que escriuen a la pissarra, moment que cadascú pot ensenyar tot allò que sap als companys i ajudar-se i corregir-se, aspecte important que ajuda els xiquets a adonar-se de la necessitat de revisar els textos que escriuen.

La correcció la fa col·lectivament amb la resta dels alumnes, ajudant al xiquet que sorgeix a la pissarra, mitjançant la intervenció de la mestra fent reflexionar l'alumne sobre l'aspecte a resoldre respecte a l'errada que ha comès. Activitat que permet exterioritzar els coneixements implícits i explícits que tenen els xiquets sobre els problemes ortogràfics. A més, es pot veure que els xiquets es troben en el tercer nivell de l'escriptura, "etapa controlada per la fragmentació sil·làbica de la paraula", quan l'aprenent descobreix que hi ha algun tipus de relació formal entre l'escriptura i la pauta sonora. Estableix una relació entre els elements sonors de la paraula i una relació entre aquests i les lletres que els representen, amb l'ajuda de la mestra i dels companys. És important destacar que la professora utilitza una metodologia constructivista, partint dels coneixements previs dels xiquets i xiquetes. D'aquesta manera va ajudant els alumnes en la construcció del seu propi aprenentatge.

Qüestionari sobre l'adquisició del llenguatge

  1. El Projecte Educatiu de Centre ha d'incloure aquests documents:
    c) El Pla de Normalització Lingüística, el Disseny Particular del Programa, el Reglament de Règim Interior i el Pla de Convivència.
  2. En quin dels casos següents es produirà un procés de bilingüisme substractiu?
    a) Quan un alumne amb una L1 minoritzada és escolaritzat en una L2 prestigiada.
  3. Quin enfocament didàctic té com a base la Competència Subjacent Comuna?
    a) Enfocament gramatical.
  4. Què significa que una llengua ha estat minoritzada?
    d) Que ha experimentat un procés de retracció d'alguns àmbits d'ús.
  5. Després de Lambert...
    c) Se sap que la consideració social de la llengua d'un parlant és important a l'hora de programar la seua formació bilingüe.
  6. Segons Cummins, quines condicions han de donar-se perquè els aprenentatges escolars adquirits en una llengua es transferisquen a una altra?
    a) L'existència d'una adequada exposició a la L2 i una adequada motivació per a aprendre la nova llengua.
  7. Què són els errors en segona llengua?
    a) Transferències positives de la L1.
  8. Què és un taller?
    a) Conjunt d'activitats que es proposen per a assimilar certes nocions dins d'un tema o centre d'interès.
  9. Què és un racó?
    d) Lloc fix, d'accés lliure, que es destina al joc i a exercitar nocions o destreses treballades.
  10. Quina és la tesi de Chomsky sobre l'adquisició de la llengua oral?
    b) Procés determinat per l'herència.
  11. Quina d'aquestes possibilitats no és una de les quatre capacitats innates descrites per Bruner per a la llengua oral?
    c) La representació mental de la realitat.
  12. El llenguatge s'adquireix amb la interacció social, segons?
    a) L.S. Vigotski.
  13. En la primera etapa del procés d'adquisició de la L2, els missatges...
    b) Han d'anar en consonància amb el nivell del xiquet.
  14. Què és la referència?
    a) La construcció del significat.
  15. Què és el requeriment?
    d) La demanda d'atenció de l'infant sobre el que vol (què necessita i com satisfer-ho).
  16. Què és l'input?
    b) El bagatge lingüístic que l'aprenent d'una L2 rep adaptat als seus coneixements previs i als seus interessos.
  17. Quin d'aquests trets no és característic de la fase alfabètica del procés de lectura de l'infant?
    c) Reconeix la categoria i l'ordre de les parts de l'oració.
  18. Quin d'aquests trets no és característic de la fase ortogràfica de lectura de l'infant?
    a) Sol·licita que els adults li facen lectures.
  19. Quin d'aquests trets no és característic de la fase logogràfica de lectura de l'infant?
    d) Reconeix les parts d'una unitat significativa.
  20. La lectoescriptura és un producte cultural i no sols escolar. Qui és l'autor d'aquesta afirmació?
    b) Constructivistes.
  21. Quina d'aquestes aportacions al procés d'aprenentatge de la lectoescriptura no és de Maria Montessori?
    b) Els centres d'interès.
  22. Quina d'aquestes aportacions al procés d'aprenentatge de la lectoescriptura no és de Freinet?
    d) Les lletres de paper de vidre.
  23. Quina hipòtesi de les següents no apareix en l'etapa diferenciada del procés d'escriptura de l'infant?
    c) Hipòtesi sil·làbicoqualitativa.
  24. Les propietats que el xiquet atribueix a l'escriptura són...
    d) Linealitat, discontinuïtat, quantitat mínima, variació interna i combinació.
  25. Què significa la hipòtesi sil·làbicoqualitativa, característica de l'etapa sil·làbica del procés d'escriptura de l'infant?
    d) Que per a cada síl·laba escriuen una grafia i aquesta coincideix amb una de les lletres que representa algun so dels que componen tal síl·laba.
  26. En l'etapa sil·làbica de l'adquisició de l'escriptura observem...
    a) Una escriptura sil·làbica amb correspondència qualitativa i quantitativa on pot aparèixer qualsevol grafia representant qualsevol so.
  27. En l'etapa ortogràfica de l'aprenentatge de l'escriptura, el xiquet inicia una estratègia nova que es caracteritza per...
    b) La utilització dels coneixements com a usuari i la seua aplicació en l'escriptura, i per la utilització de la memòria visual.
  28. Marca la resposta incorrecta: L'inici del coneixement sobre la notació de l'escriptura no és escolar, perquè...
    b) El xiquet és un subjecte passiu que rep el llenguatge.
  29. En quin moment del procés de construcció de la lectura es desenvolupa la consciència fonològica en el xiquet?
    b) En la fase alfabètica.
  30. Què significa la hipòtesi de la varietat externa, característica de la fase diferenciada del procés d'escriptura de l'infant?
    d) Que hi ha d'haver diferències objectives entre escriptures que diguen coses diferents.

Entradas relacionadas: