Aprenentatge de la Lectura: Significat i Rol del Mestre

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,29 KB

Arguments per a l'Aprenentatge del Codi amb Significat

L'aprenentatge del codi ha d'anar acompanyat de la recerca de significat per diverses raons fonamentals:

  • Entendre el significat del que llegeixen motiva els alumnes a millorar la seva capacitat lectora.
  • L'aprenentatge conjunt fa que els infants siguin conscients de l'objectiu de la lectura.
  • S'han d'aprofitar els coneixements previs que els infants han anat adquirint, a més de millorar-los i fer-los útils a partir dels contextos significatius (teoria dels esquemes mentals).
  • Utilitzar textos simples descontextualitzats, com per exemple: «Aquesta és la Marta – Aquest és el Tomàs», suposa més dificultats per als infants perquè estan acostumats a interactuar oralment d'una manera molt diferent, molt més rica i complexa.
  • A partir de les preguntes i els interrogants dels infants, poden donar-se situacions en les quals és necessària l'explicació d'una norma o paraula i, així, poder conscienciar sobre la seva consciència metalingüística. Podem veure, per tant, que cal una significació, un interès per part dels infants.
  • No té gaire sentit ensenyar a descodificar sense entendre els significats, quan els lectors experts utilitzen ambdós processos alhora i de manera automatitzada.

El Rol del Mestre en l'Ensenyament de la Lectura a Cicle Inicial

Segons l'article B, el mestre pot proporcionar diversos tipus d'ajuda per ensenyar la lectura a cicle inicial. A continuació, es detallen les formes de suport i un exemple concret:

Exemple d'Ajuda del Mestre

Presentar als infants el sistema d'escriptura en tota la seva complexitat, sense rebaixar-lo ni parcel·lar-lo. Hi ha moltes formes de familiaritzar els infants amb la lectura en tota la seva complexitat, per exemple, presentant-los des del començament textos reals (cartells, receptes, enciclopèdies, horaris de transports...) perquè puguin activar alhora la recerca de significat i la descodificació, o bé no fragmentant les fases d'aprenentatge de la lectura en subhabilitats que comencin pel domini d'aspectes formals (domini de la lateralitat, agudesa visual) abans d'arribar a la lectura amb l'objectiu de comprendre.

Tipus d'Ajuda i Estratègies Docents

  • El mestre coneix allò que els alumnes han assolit i aquelles qüestions en procés i, a partir d'aquí, els presenta reptes adaptats a les seves característiques i necessitats, amb l'objectiu final de no sobrecarregar-los cognitivament. Els coneixements previs que tinguem dels infants ens ajudaran a millorar i a augmentar els seus aprenentatges.
  • Ensenyament interactiu, significatiu i funcional amb la llengua escrita com a mitjà per a la construcció de coneixements i progrés.
  • Planificació a partir de la base de coneixements dels infants.
  • Aprofitar la base de coneixements dels infants.
  • Aprofitar les preguntes i qüestions que sorgeixen per part dels infants.
  • Aprofitar el context significatiu de la seva base de coneixements.
  • Potenciar les instruccions amb la combinació d'estratègies.
  • Demostració de models per aprendre l'escriptura i la lectura (activitats compartides, docents com a guies, etc.).
  • Escriptura i lectura com a processos paral·lels.

Entradas relacionadas: