Aprenentatge, intel·ligència i motivació: factors clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,04 KB

L'atenció i el suport psicosocial

El conjunt d'actuacions destinades a mantenir la capacitat funcional, psicològica i emocional de les persones, o retardar la seva pèrdua.

Àrees d'intervenció de suport psicosocial a persones en situació de dependència:

  • Manteniment de les habilitats d'autonomia personal.
  • Rehabilitació de les funcions cognitives i atenció als trastorns psíquics.
  • Recolzo en les activitats d'animació.
  • Promoció de les relacions socials.

Caràcter de la intervenció:

  • Assistencial (prestació d'ajuda).
  • Educatiu (intenció pedagògica).

L'aprenentatge

És el conjunt de processos mitjançant els quals adquirim coneixements, competències, valors i habilitats.

Tipus d'aprenentatge:

  • Aprenentatge formal.
  • Aprenentatge no formal.
  • Aprenentatge informal.

Factors que intervenen en l'aprenentatge:

  • Intel·ligència.
  • Motivació.
  • Maduració.
  • Experiència.

La intel·ligència

És una capacitat mental que implica l'habilitat per raonar, planificar, resoldre problemes, pensar de forma abstracta, comprendre idees complexes, aprendre i crear.

Les persones intel·ligents:

  • Aprenen millor i més ràpid.
  • Tenen major capacitat per aplicar i extrapolar aprenentatges a situacions diferents.
  • Reconeixen problemes i aporten propostes efectives.

Consideracions de la intel·ligència:

  • El coeficient intel·lectual.
  • Les intel·ligències múltiples.

El quocient intel·lectual (CI)

És un sistema de qualificació numèrica que serveix per indicar el grau d'intel·ligència d'una persona.

Intel·ligència normal:

EM = EC

Intel·ligència superior:

EM > EC

Intel·ligència inferior:

EM < EC

Les intel·ligències múltiples

  • Intel·ligència lingüística.
  • Intel·ligència logicomatemàtica.
  • Intel·ligència espacial.
  • Intel·ligència musical.
  • Intel·ligència corporal i cinestèsica.
  • Intel·ligència intrapersonal.
  • Intel·ligència interpersonal.
  • Intel·ligència naturalista.

Motivació

És una necessitat o desig que impulsa una actuació o condiciona un comportament.

Les motivacions poden ser:

  • Primàries.
  • Secundàries.
  • Intrínseques.
  • Extrínseques.

L'actitud està a la base de la motivació:

  • Les actituds positives afavoreixen la motivació.
  • Les actituds negatives l'entorpeixen.

Les motivació en l'aprenentatge augmentarà si:

  • Els continguts de l'aprenentatge són significatius i útils.
  • Les probabilitats d'aconseguir les metes són altes.
  • La persona reconeix que el seu èxit o fracàs depenen del seu esforç.
  • L'aprenentatge elimina l'avorriment i l'ansietat.

Maduració

Tots els canvis biològics que es donen en l'ésser humà i que li permetran adquirir noves capacitats.

  • Solament s'aprèn allò pel que l'organisme està capacitat (madur).
  • La maduració és una condició necessària perquè es doni l'aprenentatge.
  • Qualsevol aprenentatge solament pot construir-se sobre una base biològica que ho faci possible.

L'experiència

És el conjunt d'ensenyaments que la persona posseeix i que li seran útils per afrontar nous coneixements.

  • Tot aprenentatge es va construint sobre els sabers acumulats (experiència).
  • L'edat i l'experiència afavoreixen l'aprenentatge.
  • Els conceptes erronis o malament apresos obstaculitzen l'aprenentatge.
  • La deterioració cognitiva alenteix l'aprenentatge.

L'aprenentatge per reforç o càstig

Es produeix com a conseqüència de la resposta, agradable o desagradable, que segueix a una determinada conducta.

Aprenem segons les conseqüències que segueixen a determinats comportaments:

  • Reforç: generació de conseqüències plaents després d'una conducta.
  • Càstig: generació de conseqüències aversives després d'una conducta.

Aplicació de respostes:

  • Per adquirir o perfeccionar conductes: aplicació de mecanismes de reforç.
  • Per reduir o eliminar conductes inadequades: aplicació de mecanismes de càstig.
  • La generalització del procés reforç/càstig: modificació de les conductes.

L'aprenentatge per observació o vicari

Es produeix per l'observació del comportament d'altres persones (models), que generen la reproducció d'aquests comportaments per imitació.

  • En la infància la majoria de comportaments s'aprenen mitjançant l'observació.
  • Els models han de ser persones significatives.
  • Les conductes apreses s'incorporen al repertori i es mantenen gràcies als reforços.
  • L'aprenentatge per observació està a la base de la tècnica del modelatge.

L'aprenentatge per mediació

Incideix en l'ajuda que proporciona una tercera persona, en el moment oportú, perquè l'aprenentatge sigui eficaç.

Nivells en el procés d'aprenentatge:

  • Zona de desenvolupament real o situació inicial abans de començar l'aprenentatge.
  • Zona de desenvolupament potencial en què la persona és capaç de realitzar la conducta, però amb ajuda d'una altra persona.
  • Zona de desenvolupament proper, en la qual la intervenció de la persona mediadora és clau per a l'adquisició de l'aprenentatge.
  • Conclòs aquest aprenentatge, es torna a la zona de desenvolupament real, com a punt de partida per a un nou aprenentatge.

L'aprenentatge per descobriment

Postula que el subjecte, en lloc de rebre els continguts de forma passiva, descobreix els conceptes i les seves relacions i els incorpora als seus coneixements assimilant-los.

  • Motivació i participació activa de la persona en els aprenentatges.
  • Els aprenentatges descoberts són molt efectius i s'assimilen amb facilitat.
  • L'aprenentatge per descobriment és molt important en les tècniques cognitives.

L'aprenentatge significatiu

Les persones associen la informació nova que reben amb la qual ja posseeixen.

  • L'aprenentatge és efectiu quan el nou contingut es relaciona amb coneixements ja adquirits.
  • Condicions per a l'aprenentatge:
  • Que els nous continguts que s'aprendran siguin potencialment significatius.
  • Que la persona vulgui aprendre.
  • La tasca educativa consistirà a programar les activitats i situacions d'aprenentatge adequades.
  • L'aprenentatge significatiu està vigent en l'àmbit escolar i, especialment, en l'ensenyament de persones amb discapacitat intel·lectual o dificultats d'aprenentatge.

Motivació i aprenentatge en persones grans

Experimenten canvis que afecten a la capacitat, disponibilitat i motivació per emprendre nous aprenentatges.

  • Circumstàncies que condicionen la motivació:
  • L'envelliment actiu afavoreix els aprenentatges.
  • La inadaptació obstaculitza els aprenentatges.
  • Factors que afavoreixen l'aprenentatge:
  • Condicions emocionals, nivell cultural i grau de motivació.
  • Les limitacions perceptives i la deterioració cognitiva entorpeixen els aprenentatges.
  • Promoure aprenentatges basats en la intel·ligència cristal·litzada.
  • Adequar els ritmes, els temps i la dificultat a les necessitats de la persona.
  • Proposar aprenentatge d'activitats del seu interès i vinculats a la seva experiència.

Motivació i aprenentatge en persones amb discapacitat intel·lectual

  • Aprenen de manera més lenta i tenen majors dificultats per generalitzar l'après.
  • Despertar la capacitat de motivació:
  • Identificar els estímuls que els motiven.
  • Entorn estimulant.
  • Dificultats per a l'aprenentatge:
  • Limitacions: ritme d'aprenentatge, atenció, record i dificultats de generalització.
  • Passivitat, protesta, resistència o fugida davant activitats que requereixin major esforç.
  • Estratègies educatives:
  • Prioritzar activitats manipulatives i assequibles a la seva capacitat.
  • Ús de metodologies actives i adaptades als seus ritmes d'aprenentatge.
  • Reforç continu.

Motivació i aprenentatge en persones amb trastorns de salut mental

  • Poca iniciativa i motivació cap a qualsevol tipus d'aprenentatge.
  • Dificultats per mantenir el seguiment del tractament:
  • Programes de rehabilitació.
  • Tractament farmacològic.
  • Psicoterapia individual.
  • Canalitzar els esforços cap a l'augment de la motivació (especialment la vinculada a l'adhesió al tractament).

Motivació i aprenentatge en persones amb demències

  • Dificultats en la memòria: obstaculitzen nous aprenentatges, fins i tot per mantenir els apresos.
  • Apatia en la realització d'activitats
  • Intervenció:
  • Tècniques d'estimulació i rehabilitació cognitiva.
  • Tècniques i suports dirigits a mantenir les habilitats i hàbits d'autonomia personal.
  • Manteniment d'un entorn estructurat, previsible, segur i intuïtiu.
  • Objectiu:
  • Mantenir les funcions cognitives que retenen i retardar la seva deterioració.

Motivació i aprenentatge en persones amb discapacitat física o sensorial

  • Avaluar i identificar les dificultats que el seu dèficit provoca en cadascuna de les àrees.
  • Dificultats:
  • Limitació en el nombre i la qualitat d'experiències a les quals estan exposades.
  • Dificultats en les relacions afectives i socials.
  • Sobreprotecció de l'entorn familiar.
  • Motivar a les persones perquè desenvolupin la seva autodeterminació i autonomia.
  • Afavorir l'adquisició d'habilitats i la provisió de recursos i suports.

Motivació i aprenentatge en persones malaltes

  • Afrontament que cada persona realitza de la seva malaltia.
  • La malaltia causa una limitació a la capacitat d'aprenentatge (malestar, cansament...).
  • La malaltia sol afectar a l'àrea psicosocial i emocional.
  • Promoure la motivació:
  • Promoure el seu benestar, minimitzant el dolor i les molèsties associades.
  • Proporcionar estratègies d’afrontament.
  • Prestar una atenció respectuosa i cordial amb un tracte personalitzat.
  • Objectiu:
  • Millorar la predisposició a l'aprenentatge de noves habilitats i hàbits.

Entradas relacionadas: