Aprenentatge, intel·ligència i motivació: factors clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,04 KB
L'atenció i el suport psicosocial
El conjunt d'actuacions destinades a mantenir la capacitat funcional, psicològica i emocional de les persones, o retardar la seva pèrdua.
Àrees d'intervenció de suport psicosocial a persones en situació de dependència:
- Manteniment de les habilitats d'autonomia personal.
- Rehabilitació de les funcions cognitives i atenció als trastorns psíquics.
- Recolzo en les activitats d'animació.
- Promoció de les relacions socials.
Caràcter de la intervenció:
- Assistencial (prestació d'ajuda).
- Educatiu (intenció pedagògica).
L'aprenentatge
És el conjunt de processos mitjançant els quals adquirim coneixements, competències, valors i habilitats.
Tipus d'aprenentatge:
- Aprenentatge formal.
- Aprenentatge no formal.
- Aprenentatge informal.
Factors que intervenen en l'aprenentatge:
- Intel·ligència.
- Motivació.
- Maduració.
- Experiència.
La intel·ligència
És una capacitat mental que implica l'habilitat per raonar, planificar, resoldre problemes, pensar de forma abstracta, comprendre idees complexes, aprendre i crear.
Les persones intel·ligents:
- Aprenen millor i més ràpid.
- Tenen major capacitat per aplicar i extrapolar aprenentatges a situacions diferents.
- Reconeixen problemes i aporten propostes efectives.
Consideracions de la intel·ligència:
- El coeficient intel·lectual.
- Les intel·ligències múltiples.
El quocient intel·lectual (CI)
És un sistema de qualificació numèrica que serveix per indicar el grau d'intel·ligència d'una persona.
Intel·ligència normal:
EM = EC
Intel·ligència superior:
EM > EC
Intel·ligència inferior:
EM < EC
Les intel·ligències múltiples
- Intel·ligència lingüística.
- Intel·ligència logicomatemàtica.
- Intel·ligència espacial.
- Intel·ligència musical.
- Intel·ligència corporal i cinestèsica.
- Intel·ligència intrapersonal.
- Intel·ligència interpersonal.
- Intel·ligència naturalista.
Motivació
És una necessitat o desig que impulsa una actuació o condiciona un comportament.
Les motivacions poden ser:
- Primàries.
- Secundàries.
- Intrínseques.
- Extrínseques.
L'actitud està a la base de la motivació:
- Les actituds positives afavoreixen la motivació.
- Les actituds negatives l'entorpeixen.
Les motivació en l'aprenentatge augmentarà si:
- Els continguts de l'aprenentatge són significatius i útils.
- Les probabilitats d'aconseguir les metes són altes.
- La persona reconeix que el seu èxit o fracàs depenen del seu esforç.
- L'aprenentatge elimina l'avorriment i l'ansietat.
Maduració
Tots els canvis biològics que es donen en l'ésser humà i que li permetran adquirir noves capacitats.
- Solament s'aprèn allò pel que l'organisme està capacitat (madur).
- La maduració és una condició necessària perquè es doni l'aprenentatge.
- Qualsevol aprenentatge solament pot construir-se sobre una base biològica que ho faci possible.
L'experiència
És el conjunt d'ensenyaments que la persona posseeix i que li seran útils per afrontar nous coneixements.
- Tot aprenentatge es va construint sobre els sabers acumulats (experiència).
- L'edat i l'experiència afavoreixen l'aprenentatge.
- Els conceptes erronis o malament apresos obstaculitzen l'aprenentatge.
- La deterioració cognitiva alenteix l'aprenentatge.
L'aprenentatge per reforç o càstig
Es produeix com a conseqüència de la resposta, agradable o desagradable, que segueix a una determinada conducta.
Aprenem segons les conseqüències que segueixen a determinats comportaments:
- Reforç: generació de conseqüències plaents després d'una conducta.
- Càstig: generació de conseqüències aversives després d'una conducta.
Aplicació de respostes:
- Per adquirir o perfeccionar conductes: aplicació de mecanismes de reforç.
- Per reduir o eliminar conductes inadequades: aplicació de mecanismes de càstig.
- La generalització del procés reforç/càstig: modificació de les conductes.
L'aprenentatge per observació o vicari
Es produeix per l'observació del comportament d'altres persones (models), que generen la reproducció d'aquests comportaments per imitació.
- En la infància la majoria de comportaments s'aprenen mitjançant l'observació.
- Els models han de ser persones significatives.
- Les conductes apreses s'incorporen al repertori i es mantenen gràcies als reforços.
- L'aprenentatge per observació està a la base de la tècnica del modelatge.
L'aprenentatge per mediació
Incideix en l'ajuda que proporciona una tercera persona, en el moment oportú, perquè l'aprenentatge sigui eficaç.
Nivells en el procés d'aprenentatge:
- Zona de desenvolupament real o situació inicial abans de començar l'aprenentatge.
- Zona de desenvolupament potencial en què la persona és capaç de realitzar la conducta, però amb ajuda d'una altra persona.
- Zona de desenvolupament proper, en la qual la intervenció de la persona mediadora és clau per a l'adquisició de l'aprenentatge.
- Conclòs aquest aprenentatge, es torna a la zona de desenvolupament real, com a punt de partida per a un nou aprenentatge.
L'aprenentatge per descobriment
Postula que el subjecte, en lloc de rebre els continguts de forma passiva, descobreix els conceptes i les seves relacions i els incorpora als seus coneixements assimilant-los.
- Motivació i participació activa de la persona en els aprenentatges.
- Els aprenentatges descoberts són molt efectius i s'assimilen amb facilitat.
- L'aprenentatge per descobriment és molt important en les tècniques cognitives.
L'aprenentatge significatiu
Les persones associen la informació nova que reben amb la qual ja posseeixen.
- L'aprenentatge és efectiu quan el nou contingut es relaciona amb coneixements ja adquirits.
- Condicions per a l'aprenentatge:
- Que els nous continguts que s'aprendran siguin potencialment significatius.
- Que la persona vulgui aprendre.
- La tasca educativa consistirà a programar les activitats i situacions d'aprenentatge adequades.
- L'aprenentatge significatiu està vigent en l'àmbit escolar i, especialment, en l'ensenyament de persones amb discapacitat intel·lectual o dificultats d'aprenentatge.
Motivació i aprenentatge en persones grans
Experimenten canvis que afecten a la capacitat, disponibilitat i motivació per emprendre nous aprenentatges.
- Circumstàncies que condicionen la motivació:
- L'envelliment actiu afavoreix els aprenentatges.
- La inadaptació obstaculitza els aprenentatges.
- Factors que afavoreixen l'aprenentatge:
- Condicions emocionals, nivell cultural i grau de motivació.
- Les limitacions perceptives i la deterioració cognitiva entorpeixen els aprenentatges.
- Promoure aprenentatges basats en la intel·ligència cristal·litzada.
- Adequar els ritmes, els temps i la dificultat a les necessitats de la persona.
- Proposar aprenentatge d'activitats del seu interès i vinculats a la seva experiència.
Motivació i aprenentatge en persones amb discapacitat intel·lectual
- Aprenen de manera més lenta i tenen majors dificultats per generalitzar l'après.
- Despertar la capacitat de motivació:
- Identificar els estímuls que els motiven.
- Entorn estimulant.
- Dificultats per a l'aprenentatge:
- Limitacions: ritme d'aprenentatge, atenció, record i dificultats de generalització.
- Passivitat, protesta, resistència o fugida davant activitats que requereixin major esforç.
- Estratègies educatives:
- Prioritzar activitats manipulatives i assequibles a la seva capacitat.
- Ús de metodologies actives i adaptades als seus ritmes d'aprenentatge.
- Reforç continu.
Motivació i aprenentatge en persones amb trastorns de salut mental
- Poca iniciativa i motivació cap a qualsevol tipus d'aprenentatge.
- Dificultats per mantenir el seguiment del tractament:
- Programes de rehabilitació.
- Tractament farmacològic.
- Psicoterapia individual.
- Canalitzar els esforços cap a l'augment de la motivació (especialment la vinculada a l'adhesió al tractament).
Motivació i aprenentatge en persones amb demències
- Dificultats en la memòria: obstaculitzen nous aprenentatges, fins i tot per mantenir els apresos.
- Apatia en la realització d'activitats
- Intervenció:
- Tècniques d'estimulació i rehabilitació cognitiva.
- Tècniques i suports dirigits a mantenir les habilitats i hàbits d'autonomia personal.
- Manteniment d'un entorn estructurat, previsible, segur i intuïtiu.
- Objectiu:
- Mantenir les funcions cognitives que retenen i retardar la seva deterioració.
Motivació i aprenentatge en persones amb discapacitat física o sensorial
- Avaluar i identificar les dificultats que el seu dèficit provoca en cadascuna de les àrees.
- Dificultats:
- Limitació en el nombre i la qualitat d'experiències a les quals estan exposades.
- Dificultats en les relacions afectives i socials.
- Sobreprotecció de l'entorn familiar.
- Motivar a les persones perquè desenvolupin la seva autodeterminació i autonomia.
- Afavorir l'adquisició d'habilitats i la provisió de recursos i suports.
Motivació i aprenentatge en persones malaltes
- Afrontament que cada persona realitza de la seva malaltia.
- La malaltia causa una limitació a la capacitat d'aprenentatge (malestar, cansament...).
- La malaltia sol afectar a l'àrea psicosocial i emocional.
- Promoure la motivació:
- Promoure el seu benestar, minimitzant el dolor i les molèsties associades.
- Proporcionar estratègies d’afrontament.
- Prestar una atenció respectuosa i cordial amb un tracte personalitzat.
- Objectiu:
- Millorar la predisposició a l'aprenentatge de noves habilitats i hàbits.