Aprenentatge i desenvolupament personal: teories i pràctiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,99 KB
Les intel·ligències múltiples
Intel·ligència lingüística
(lectura, parla)Intel·ligència logicomatemàtica
(càlcul)Intel·ligència espacial
(imatges, espais)Intel·ligència musical
(ritme, entonació)Intel·ligència corporal i cinestèsica
(equilibri)Intel·ligència intrapersonal
(emocions, pensaments)Intel·ligència interpersonal
(empatia)Intel·ligència naturalista
(observació)
Aprenentatge per reforç/càstig. Es produeix com a conseqüència de la resposta, agradable o desagradable, que segueix a una determinada conducta.
Aprenem segons les conseqüències
que segueixen a determinats comportaments:- Reforç: generació de conseqüències plaents després d'una conducta.
- Càstig: generació de conseqüències aversives després d'una conducta.
- Aplicació de respostes:
- Per adquirir o perfeccionar conductes: aplicació de mecanismes de reforç.
- Per reduir o eliminar conductes inadequades: aplicació de mecanismes de càstig.
- La generalització del procés reforç/càstig: modificació de les conductes.
Aprenentatge per observació. Es produeix per l'observació del comportament d'altres persones (models), que generen la reproducció d'aquests comportaments per imitació.
- En la infància la majoria de comportaments s'aprenen mitjançant l'observació.
- Els models han de ser persones significatives.
- Les conductes apreses s'incorporen al repertori i es mantenen gràcies als reforços.
- L'aprenentatge per observació està a la base de la tècnica del modelatge.
L'aprenentatge per mediació. Incideix en l'ajuda que proporciona una tercera persona, en el moment oportú, perquè l'aprenentatge sigui eficaç.
- Nivells en el procés d'aprenentatge:
- Zona de desenvolupament real o situació inicial abans de començar l'aprenentatge.
- Zona de desenvolupament potencial en què la persona és capaç de realitzar la conducta, però amb ajuda d'una altra persona.
- Zona de desenvolupament proper, en la qual la intervenció de la persona mediadora és clau per a l'adquisició de l'aprenentatge.
Aprenentatge per descobriment. Postula que el subjecte, en lloc de rebre els continguts de forma passiva, descobreix els conceptes i les seves relacions i els incorpora als seus coneixements assimilant-los.
- Motivació i participació activa de la persona en els aprenentatges.
- Els aprenentatges descoberts són molt efectius i s'assimilen amb facilitat.
- L'aprenentatge per descobriment és molt important en les tècniques cognitives.
Aprenentatge significatiu. Les persones associen la informació nova que reben amb la qual ja posseeixen.
- L'aprenentatge és efectiu quan el nou contingut es relaciona amb coneixements ja adquirits.
- Condicions per a l'aprenentatge:
- Que els nous continguts que s'aprendran siguin potencialment significatius.
- Que la persona vulgui aprendre.
El reforç positiu.
- Consideracions per a l'aplicació de reforços positius:
- Criteris previs en l'aplicació de reforços positius:
- Triar els reforços adequats segons la persona i les seves circumstàncies.
- Aplicar el reforç al més aviat possible després de la conducta desitjada.
- Fases en les quals és convenient aplicar el programa de reforç:
- Una fase inicial de reforç continu, l'aplicació perllongada del qual pugui implicar saciació, dificultar la generalització i provocar la desaparició de la resposta desitjada sense el reforç.
- Una fase de reforç intermitent.
- Una tercera fase, d'esvaïment o retirada progressiva dels reforços.
- Criteris previs en l'aplicació de reforços positius:
El reforç negatiu. Retirar una situació molesta o desagradable per a la persona usuària quan executi una determinada conducta.
- En aquest cas, la conducta no ve seguida d'una recompensa, sinó de la desaparició d'un estímul desagradable.
- Serà més eficaç si s'ofereix al més aviat possible després de la conducta desitjada.
Autonomia personal i dependència. Capacitat que té una persona per actuar amb llibertat, ja sigui per prendre les seves decisions sobre com viure o per dur a terme les activitats que ho facin possible.
- S'exerceix en un doble sentit:
- Des de l'àmbit de l'execució de les activitats de la vida diària o actes quotidians (independència de la persona).
- Des de l'àmbit de la presa de decisions (autodeterminació).
Independència i autodeterminació són dues aspiracions de les persones en situació de dependència que s'han de promoure des de l'atenció psicosocial.
- La independència. Capacitat de la persona per realitzar les activitats de la vida diària per ella mateixa i sense l'ajuda de les altres.
- Les AVD. Engloben tots aquells actes quotidians que la persona duu a terme per viure integrada en el seu mitjà i complir amb el seu rol social.
- Categories de les AVD en funció de la complexitat que requereixen:
- Bàsiques.
- Instrumentals.
- Avançades.
L'autodeterminació. L'autodeterminació es refereix a la capacitat i el dret d'una persona per actuar lliurement i prendre les pròpies decisions, assumint els riscos derivats d'aquestes.
- El seu exercici:
- Es duu a terme mitjançant les habilitats per triar, prendre decisions i responsabilitzar-se d'elles.
- S'ha de promoure i garantir, d'acord a la facultat de cada individu per al seu acompliment.
No totes les persones tenen la plena capacitat d'exercir-la.
Acompanyament en la realització de les AVD. Actuacions destinades a proporcionar petites ajudes personals per a la realització de determinades tasques o activitats.
- El recolzament en l'acompanyament pot realitzar-se amb una doble finalitat:
- Com a fase final de l'aprenentatge, en els processos d'automatització i consolidació de les habilitats apreses en rutines i hàbits.
- Com a activitat permanent de suport de baixa intensitat.
Disseny de programes d'entrenament en HAP. Consisteix en la planificació de les actuacions que es duran a terme per aconseguir uns objectius.
- La planificació és indispensable per:
- Que el procés estigui ben orientat i tingui consistència.
- Evitar que les actuacions es realitzin de manera desordenada o arbitrària.
La reestructuració ambiental. Intervencions efectuades sobre l’entorn físic habitual de la persona usuària, per afavorir la seva capacitat funcional.
- Estan destinades a adaptar l’ambient a les necessitats de la persona.
- La intervenció sobre l’entorn es durà a terme en diverses adreces.
- El seu objectiu és procurar crear un ambient estructurat i intuïtiu.
Productes de suport i altres materials. Els productes de suport són aquells dispositius, equips o instruments destinats a pal·liar les limitacions funcionals de les persones amb algun dèficit i afavorir la seva autonomia personal.
- Permet al professional d’atenció directa prestar el suport amb menys esforç i major qualitat.
- Tipus de producte de suport:
- Eines per facilitar la higiene personal.
- Utensilis per ajudar a vestir-se.
- Instruments per assistir en l’eliminació.
- Productes per afavorir la deambulació.
- Aparells per realitzar transferències.
- Articles per preparar aliments i menjar-los.
- Productes per a la cura de la llar.