Aprenentatge i desenvolupament personal: teories i pràctiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,99 KB

Les intel·ligències múltiples

  • Intel·ligència lingüística

    (lectura, parla)
  • Intel·ligència logicomatemàtica

    (càlcul)
  • Intel·ligència espacial

    (imatges, espais)
  • Intel·ligència musical

    (ritme, entonació)
  • Intel·ligència corporal i cinestèsica

    (equilibri)
  • Intel·ligència intrapersonal

    (emocions, pensaments)
  • Intel·ligència interpersonal

    (empatia)
  • Intel·ligència naturalista

    (observació)

Aprenentatge per reforç/càstig. Es produeix com a conseqüència de la resposta, agradable o desagradable, que segueix a una determinada conducta.

  • Aprenem segons les conseqüències

    que segueixen a determinats comportaments:
    • Reforç: generació de conseqüències plaents després d'una conducta.
    • Càstig: generació de conseqüències aversives després d'una conducta.
  • Aplicació de respostes:
    • Per adquirir o perfeccionar conductes: aplicació de mecanismes de reforç.
    • Per reduir o eliminar conductes inadequades: aplicació de mecanismes de càstig.
    • La generalització del procés reforç/càstig: modificació de les conductes.

Aprenentatge per observació. Es produeix per l'observació del comportament d'altres persones (models), que generen la reproducció d'aquests comportaments per imitació.

  • En la infància la majoria de comportaments s'aprenen mitjançant l'observació.
  • Els models han de ser persones significatives.
  • Les conductes apreses s'incorporen al repertori i es mantenen gràcies als reforços.
  • L'aprenentatge per observació està a la base de la tècnica del modelatge.

L'aprenentatge per mediació. Incideix en l'ajuda que proporciona una tercera persona, en el moment oportú, perquè l'aprenentatge sigui eficaç.

  • Nivells en el procés d'aprenentatge:
    • Zona de desenvolupament real o situació inicial abans de començar l'aprenentatge.
    • Zona de desenvolupament potencial en què la persona és capaç de realitzar la conducta, però amb ajuda d'una altra persona.
    • Zona de desenvolupament proper, en la qual la intervenció de la persona mediadora és clau per a l'adquisició de l'aprenentatge.

Aprenentatge per descobriment. Postula que el subjecte, en lloc de rebre els continguts de forma passiva, descobreix els conceptes i les seves relacions i els incorpora als seus coneixements assimilant-los.

  • Motivació i participació activa de la persona en els aprenentatges.
  • Els aprenentatges descoberts són molt efectius i s'assimilen amb facilitat.
  • L'aprenentatge per descobriment és molt important en les tècniques cognitives.

Aprenentatge significatiu. Les persones associen la informació nova que reben amb la qual ja posseeixen.

  • L'aprenentatge és efectiu quan el nou contingut es relaciona amb coneixements ja adquirits.
  • Condicions per a l'aprenentatge:
    • Que els nous continguts que s'aprendran siguin potencialment significatius.
    • Que la persona vulgui aprendre.

El reforç positiu.

  • Consideracions per a l'aplicació de reforços positius:
    • Criteris previs en l'aplicació de reforços positius:
      • Triar els reforços adequats segons la persona i les seves circumstàncies.
      • Aplicar el reforç al més aviat possible després de la conducta desitjada.
    • Fases en les quals és convenient aplicar el programa de reforç:
      • Una fase inicial de reforç continu, l'aplicació perllongada del qual pugui implicar saciació, dificultar la generalització i provocar la desaparició de la resposta desitjada sense el reforç.
      • Una fase de reforç intermitent.
      • Una tercera fase, d'esvaïment o retirada progressiva dels reforços.

El reforç negatiu. Retirar una situació molesta o desagradable per a la persona usuària quan executi una determinada conducta.

  • En aquest cas, la conducta no ve seguida d'una recompensa, sinó de la desaparició d'un estímul desagradable.
  • Serà més eficaç si s'ofereix al més aviat possible després de la conducta desitjada.

Autonomia personal i dependència. Capacitat que té una persona per actuar amb llibertat, ja sigui per prendre les seves decisions sobre com viure o per dur a terme les activitats que ho facin possible.

  • S'exerceix en un doble sentit:
    • Des de l'àmbit de l'execució de les activitats de la vida diària o actes quotidians (independència de la persona).
    • Des de l'àmbit de la presa de decisions (autodeterminació).

Independència i autodeterminació són dues aspiracions de les persones en situació de dependència que s'han de promoure des de l'atenció psicosocial.

  • La independència. Capacitat de la persona per realitzar les activitats de la vida diària per ella mateixa i sense l'ajuda de les altres.
  • Les AVD. Engloben tots aquells actes quotidians que la persona duu a terme per viure integrada en el seu mitjà i complir amb el seu rol social.
  • Categories de les AVD en funció de la complexitat que requereixen:
    • Bàsiques.
    • Instrumentals.
    • Avançades.

L'autodeterminació. L'autodeterminació es refereix a la capacitat i el dret d'una persona per actuar lliurement i prendre les pròpies decisions, assumint els riscos derivats d'aquestes.

  • El seu exercici:
    • Es duu a terme mitjançant les habilitats per triar, prendre decisions i responsabilitzar-se d'elles.
    • S'ha de promoure i garantir, d'acord a la facultat de cada individu per al seu acompliment.

No totes les persones tenen la plena capacitat d'exercir-la.

Acompanyament en la realització de les AVD. Actuacions destinades a proporcionar petites ajudes personals per a la realització de determinades tasques o activitats.

  • El recolzament en l'acompanyament pot realitzar-se amb una doble finalitat:
    • Com a fase final de l'aprenentatge, en els processos d'automatització i consolidació de les habilitats apreses en rutines i hàbits.
    • Com a activitat permanent de suport de baixa intensitat.

Disseny de programes d'entrenament en HAP. Consisteix en la planificació de les actuacions que es duran a terme per aconseguir uns objectius.

  • La planificació és indispensable per:
    • Que el procés estigui ben orientat i tingui consistència.
    • Evitar que les actuacions es realitzin de manera desordenada o arbitrària.

La reestructuració ambiental. Intervencions efectuades sobre l’entorn físic habitual de la persona usuària, per afavorir la seva capacitat funcional.

  • Estan destinades a adaptar l’ambient a les necessitats de la persona.
  • La intervenció sobre l’entorn es durà a terme en diverses adreces.
  • El seu objectiu és procurar crear un ambient estructurat i intuïtiu.

Productes de suport i altres materials. Els productes de suport són aquells dispositius, equips o instruments destinats a pal·liar les limitacions funcionals de les persones amb algun dèficit i afavorir la seva autonomia personal.

  • Permet al professional d’atenció directa prestar el suport amb menys esforç i major qualitat.
  • Tipus de producte de suport:
    • Eines per facilitar la higiene personal.
    • Utensilis per ajudar a vestir-se.
    • Instruments per assistir en l’eliminació.
    • Productes per afavorir la deambulació.
    • Aparells per realitzar transferències.
    • Articles per preparar aliments i menjar-los.
    • Productes per a la cura de la llar.

Entradas relacionadas: