Aprenentatge i desenvolupament infantil
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,4 KB
Extinció: Conducta que no ha estat reforçada i torna al seu nivell inicial.
Reforç +: Reforç directe, premi.
Reforç -: Llevar una cosa que no agrada.
Castig +: Donar una cosa que no agrada per eliminar una conducta.
Reforç intermitent: Donar un reforç amb intermitència. S'aconsegueixen conductes reafirmades.
Aprenentatge discriminatiu: Consisteix en aprendre que una mateixa conducta pot tenir conseqüències diferents.
Moldejar: Premiar les successives aproximacions a la conducta que es desitja instaurar.
Modelar: Fixar-se en un model i copiar-lo.
Habituação: Una resposta desapareix com a consequència d'haver estat provocada repetidament.
Deshabituação: Recuperació de la resposta quan canviem l'estímul.
Autoregulació: (T. maduració): El nen no està preparat per donar un pas en el desenvolupament i no s'ha de forçar.
Desencadenants d'estímuls:(T. etològica): Aquelles coses que provoquen reaccions. A vegades són conductes i altres no.
Generalització d'estímuls: (T. de l'aprenentatge): Aprendre a respondre a estímuls semblants a l'estímul que abans era neutre i ara condicionat.
Instigador del desenvolupament:(T. dels sistemes ecològics): Característiques que té un nen o una persona que són capaços d'influir en altres persones i els marquen una trajectòria.
Esquema de coneixement:(T. processos de la informació): Unitat organitzativa del coneixement i de l'adquisició.
Reforç vicari:(T. conductista.B) Estímul que segueix a una conducta i augmenta la probabilitat que la conducta es repeteixi a través del model fixat.
Castig vicari: El castig es dóna indirectament a través d'un model.
Instrument mediador: Són els signes que permeten regular i controlar el propi comportament i dur-lo a la pràctica de manera conscient.
Conductes reflexes: Responen a un estímul amb una informació que arriba pels sentits. Ens indiquen l'estat del sistema nerviós.
Reflexes permanents: Aquells que tenim tota la vida (parpelleig).
Reflexes temporals: És necessari que hi siguin en un moment determinat i també han de desaparèixer en un moment i són importants.
Independència motriu: Capacitat per controlar per separat cada segment corporal. El nen adquireix independència motora (escriure i treure la llengua).
Coordinació: Patrons motors originalment independents s'associen per formar moviments compostos, més complexos que els originals (ocular-manual).
Tò muscular: Grau de contracció que tenen en cada moment els músculs, oscil·la entre hipertonia (tensió) i hipotonia (relaxació). Controls involuntaris del sistema nerviós.
Control de la respiració: Sotmès al sistema nerviós però es pot sotmetre a control voluntari. Sotmès a control involuntari del sistema nerviós però pot ser control voluntari.
Equilibri: Facilitat en els primers anys pel control del cerebel. Es controla de forma inconscient encara que podem exercir control sobre ell.
Estructuració de l'espai: Consciència de les coordenades en què es mou el nostre cos a l'espai. Es domina abans a nivell d'acció que de representació.
Estructuració del temps: Situar la nostra acció en cicles temporals. Les relacions temporals no són perceptivament evidents.
Pulsió: Necessitats que s'han de satisfer.
Espontani s'adquireix a partir del contacte amb l'entorn, i es fa creant generalitzacions i/o abstraccions de les propietats dels objectes. És un aprenentatge espontani i vivencial.
Científic s'adquireix a partir de la presa de consciència del significat del concepte, en el qual es adquireix significat, un sentit.
Automatitzar: Deixar espai lliure en el sistema de processament per poder fer altres coses.
Tabula rasa:(Locke.Empirista) El nen és com una pissarra en blanc que s'ha de omplir d'experiències.
Classificacions: Col·locar boles de fusta blanques i negres. Si li preguntem al nen si hi ha més boles blanques o de fusta dirà que blanques. El problema és la centració. El nen no veu que una mateixa cosa pertany a una classe.
Seriacions: Piaget donava al nen barres de fusta de diferents longituds i li demanava que les ordenés en ordre creixent o decreixent. El problema és que el nen és incapaç de veure que una mateixa barra és més llarga que l'altra o curta.
Perícia: Coneixement organitzat sobre els continguts d'un determinat domini. Saber d'un tema.
Guions: Representacions de la seqüència habitual d'accions i esdeveniments dins un context habitual.
Correlació fonètica: Pronunciar correctament una paraula o fonema que s'ha dit malament: AIO-Aigua
Extensió semàntica: Entendre el significat d'una paraula: AIO- això és un gos.
Expansió sintàctica: Fer frases més complexes que les que fa el nen.
Desfasi cronològic: NEN:Teresa Adult:Teresa i el nen el corregeix.
Organització del pensament: Fer alguna cosa i després pensar.
Pregnància: Característica accidental de l'objecte que forma part de l'essència d'aquest. Pilota blava.
Absència de correspondència: El nen inventa una paraula.
Sobregeneralització: Totes les fruites rodones s'anomenen pomes.
Homonímia: Escriure igual però amb diferent significat.