Aprenentatge Cooperatiu i Convivència: Guia per a Ambients d'Èxit

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,77 KB

Plantejament: Crear ambients idonis per a un treball òptim

Objectiu: Desenvolupar la personalitat i la convivència

Com aconseguir-ho? Normes, rutines i aprenentatge cooperatiu

Normes i Regles de Convivència

Creació d'un Ambient d'Èxit

  • Grup-classe: Heterogeni
  • Normes: Consignes de comportament (sense connotació negativa)
  • Convivència: Acceptar les regles del joc

Beneficis de les Normes

  • Organitzar l'espai amb eficàcia
  • Optimitzar el temps
  • Prevenir conductes no desitjades

És important que els participants tinguin participació activa en l'elaboració de les normes. Tanmateix, si el docent no guia el procés per assolir els objectius desitjats, l'èxit no serà complet. Si els participants se senten partícips, serà més fàcil mantenir i posar en pràctica les normes establertes.

Rutines per a l'Organització i els Hàbits

L'objectiu de les rutines és mantenir un ordre a la sessió, creant hàbits i comportaments que es reprodueixen a cada classe.

Tipus de Rutines

  • Rutines en els codis de comunicació:
    • Captar l'atenció
    • Iniciar o aturar una activitat
    • Augmentar el ritme
    • Organitzar els participants
  • Rutines al vestidor:
    • Temps màxim
    • No entrar si està ocupat
    • Respecte als elements materials
  • Activitats rutinàries anteriors a la classe:
    • Entrada/sortida del gimnàs
    • Evitar molèsties a aules contigües
  • Activitats rutinàries durant la classe:
    • Gestió del material
    • Gestió del temps
    • Ús de l'espai
    • Relació amb els altres
  • Activitats rutinàries després de la classe:
    • Recollida i guardat del material
    • Temps de tornada a les aules

Models de Relació per a la Convivència Social

  • Estructura competitiva: "Jo guanyo, tu perds"
  • Estructura individualista: "Jo guanyo, tu m'ets indiferent"
  • Estructura cooperativa: "Jo guanyo, tu guanyes"

Aprenentatge Cooperatiu: Metodologia Clau

Objectius de l'Aprenentatge Cooperatiu

  • Fomentar actituds actives com a base per a un aprenentatge autònom i eficaç.
  • Desenvolupar estratègies comunicatives eficaces per a la millora de les relacions interpersonals, afavorint el coneixement de si mateix i del grup.
  • Adquirir aptituds òptimes com el raonament, la crítica i la síntesi coherent.

Característiques Essencials de l'Aprenentatge Cooperatiu

  • Interdependència positiva:
    • Crea un compromís amb l'èxit dels altres i amb el propi. Un tindrà èxit si tot el grup té èxit.
  • Interacció promotora:
    • Ajudar-se mútuament per assolir un objectiu comú.
  • Responsabilitat individual i grupal:
    • Cada participant és responsable del seu treball per garantir el bon funcionament del grup.
  • Habilitats socials:
    • Habilitats interpersonals essencials per a un bon treball en grup: tolerància, diàleg, negociació, comunicació i responsabilitat.
  • Eficiència del treball grupal:
    • Avaluació de l'evolució i la qualitat dels productes obtinguts, així com del procés desenvolupat.

Dificultats Potencials en l'Aprenentatge Cooperatiu

  • Falta de maduresa grupal.
  • Resposta dominant sense una actitud crítica.
  • Tendència a ocultar-se.
  • Voler aconseguir alguna cosa sense esforç.

Reptes Motrius: Cooperació i Resolució

Situació motriu de cooperació en la qual els participants han de descobrir com realitzar-la.

Classificació dels Reptes Motrius

  • Segons el nombre de persones:
    • Petit grup: 5-10 persones (més protagonisme per a tots).
    • Gran grup: Tota la classe al mateix temps (mateix equip).
  • Segons la percepció de risc:
    • Aventura: Hi ha risc en l'activitat.
    • Creativitat: No hi ha risc, l'objectiu és resoldre.
  • Segons l'eficàcia o resolució:
    • Entrenament: Totes les solucions són correctes (més o menys eficaces).
    • Reals: Una única solució.

Tipus de Reptes Motrius segons la Complexitat

  • Reptes reals simples.
  • Reptes combinats: Resolució de diversos reptes simples.
  • Mega-reptes: Un repte combinat compost per altres reptes combinats.

Entradas relacionadas: